Szembesítés a Karinthy Színházban

Az újbudai teátrum a Tortúra thrillere után ismét kilép a komfortzónából: Wilhelm Furtwangler, a „nácik muzsikusa” számadását állítja színpadra.

Már Stephen King legutóbb bemutatott krimije sem tűnt biztonsági vállalásnak a Karinthy Színház könnyedebb és fajsúlyosabb polgári színművekre alapozó repertoárján. Ronald Harwood Szembesítés (A Karmester) című drámája még inkább drámai hangvételt ígér.

Wilhelm Furtwangler, a náci Németország világhírű karmestere, aki a berlini olimpián is vezényelt, hiába hívják a New York-i Filharmonikusok élére, ő marad. Így nyilatkozik: „A politikai vita számomra kellemetlen. Nem vagyok politikus, de képviselem a német zenét, amely az egész emberiségé..."

papp.jpg                            Papp Zoltán, aki Furtwanglert alakítja az előadásban

A történet szerint a karmesternek a győztesek által felosztott, romokban heverő Berlin amerikai szekciójában egy kihallgatótiszt előtt kell számot adnia a náci hatalommal való kapcsolatáról. A kihallgatások során egy zene iránt közömbös amerikai átlagember ítélkezik  a zene mágusáról. Az amerikai tiszt számára a döntés egyszerűnek látszik: aki a náciknak muzsikál, az náci. Hitler és Goebbels kedvence, náci – olvasható a színlapon.

Vajon osztoznia kell-e a náci hatalom bűnös felelősségében? Mi a kötelessége a művésznek és meddig köteles ellenállni a hatalom csábításának? Vajon a karmester  a „senki földjén” emeli fel karmesteri pálcáját? Az alkotók szerint ezek a kérdések ma is aktuálisak.

Az indulásakor megfogadtam, hogy ez olyan színház lesz, ahol mindig valami különlegeset csinálunk” – mondta Karinthy Márton, a színház vezetője a két legutóbbi bemutató megszokottól való eltérésével kapcsolatban.

Szántó Erika rendező gondolati drámaként látja a darabot, „amiben egy krimi feszültsége rejlik”.

Papp Zoltán alakítja a karmestert, véleménye szerint: „ismerve a nézők összetételét, ez egy nagyon bátor vállalkozás.

Az előadás bemutatója február 17-én este 7 órakor lesz. Ezt követően a Szembesítés februárban 18-án, 19-én és 25-én, márciusban 11-én, 12-én és 22-én látható a Karinthy Színházban.

(Forrás: Karinthy Színház, szinhaz.hu)

süti beállítások módosítása