Furcsa párok a Katona új bemutatójában – Villáminterjúk, de tényleg

Fekete Ernő Máté Gábort, Keresztes Tamás Ascher Tamást, Bezerédi Zoltán Bezerédi Zoltánt játssza az előadásban. Mindenki mesél egymásról és még néhány dologról. 

A budapesti Katona december 17-én mutatja be a nagyszínpadon Pintér Béla Ascher Tamás Háromszéken című darabját, amelyben katonás színészek alakítanak katonás (színész-) rendezőket, és Bezerédi Zoltán Bezerédi Zoltánt. 

haromszeken23_venerorsolya.jpgBezerédi Zoltán, Fekete Ernő és Keresztes Tamás az előadásban (fotók: Véner Orsolya)

Máté Gábort éppen Fekete Ernő alakítja. 

Mikor találkoztál először Fekete Ernővel és mi volt az első közös munkátok? 

Máté Gábor: Fekete Ernővel még a 90-es évek közepén találkoztam, egyoldalú volt ez, mert egy vizsgában láttam a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Hogy mikor beszéltem vele először, nem emlékszem. Annak az osztálynak készítettem egy vizsgát, akkor többször találkoztunk – értelemszerűen. 

Szerinted miért Fekete Ernő alakít téged az előadásban? 

Eredetileg Ötvös András játszott volna, de ő elhagyta a Katonát. Nem tudom, miért rá osztotta Pintér Béla a szerepet. Én nem kérdeztem tőle, mert számomra evidens volt. Apám egyszer látott az Astoriánál egy buszból, de kiderült, hogy nem én vagyok, hanem Fekete. 

Szoktak téged utánozni? Hogy fogadod a rólad mintázott "karikatúrákat"? 

Szoktak. Úgy tudom, minden osztályom első dolga az, hogy utánozni kezd, sokszor már akkor, amikor nem is ismernek. A sikeres felvételi után találkoznak régi osztályom tagjaival és azok megmutatják, hogy miket csinálok, hogy’ beszélek és átveszik. Bölcs derűvel igyekszem figyelni ezeket a kísérleteket. 

Jártál valaha Háromszéken? 

Soha. 

fekete_oke.jpgFekete Ernő és Szirtes Ági az előadásban

Fekete Ernő válaszai: 

Mikor találkoztál először Máté Gáborral és mi volt az első közös munkátok? 

Fekete Ernő: A főiskolán találkoztam vele először és ott is volt az első közös munkánk, Örkény Kulcskeresőkje, persze én már előtte is láttam színpadon, filmekben. 

Szerinted miért neked kell Máté Gábort eljátszani? 

Pályám elején, ha jól emlékszem az Árkádia című előadás kapcsán egy kritikus örömét fejezte ki, hogy a fiatal Fekete Ernő végre a saját hangján szólal meg, nem – mint addig – Máté Gábort utánozza, én akkor ezt meglepve olvastam, én nem Máté Gábor imitátorként definiáltam volna annak idején magam, de nem hiszem, hogy ezért kaptam ezt a megtisztelő szerepet. Sokkal inkább azért, mert Ötvös András (aki a színház belső paródiaműsoraiban rendszeresen utánozta Gábort) elszerződött a színháztól. 

Szeretsz utánozni másokat? 

Nem. 

Jártál valaha Háromszéken? 

Sepsiszentgyörgyön több ízben is, de a környéken nem. A számos erdélyi utazásom során más vidékeket látogattam meg.

haromszeken12_venerorsolya.jpgFekete Ernő, Keresztes Tamás és Bezerédi Zoltán az előadásban

... 

Ascher Tamás darabbeli figuráját Keresztes Tamás kelti életre. 

Mikor találkoztál először Keresztes Tamással és mi volt az első közös munkátok? 

Ascher Tamás: A felvételijén is látnom kellett (Hegedűs D. Géza indított osztályt), de erre nem emlékszem. Annál jobban az első éves zenés vizsgájukra, ahol az osztály kórusát vezényelte, bámulatos muzikalitással. Bizarrul sovány, beesett arcú, nagyon energikus figurának láttam. Még egyetemi hallgató volt, amikor zeneszerzőnek kértem fel egy Kleist rendezésemhez, nagyszerű munkát végzett. Hogy miben dolgozott velem elsőnek színészként? Talán Ibsen Vadkacsájában Gregers, vagy Ödön von Horváth Mit csinál a kongresszusában az egyik főhős. Nem tudom már, melyik volt előbb, és nem is biztos, hogy nem egy harmadik szerep, amire most nem emlékszem. 

Szerinted miért Keresztes Tamás alakít téged az előadásban? 

Gondolom Elek Ferinek nagyobb változást kellett volna eszközölnie a saját alkatán, tehát tipológiai okokból; meg talán azért, mert jó alany vagyok ábrázolásra egy bohóc-vénájú színésznek. 

Szoktak téged utánozni? Hogy fogadod a rólad mintázott karikatúrákat? 

Sajnos egyetemi növendékeimet sosem láttam, amint kicsúfolnak, pedig nyilván. De a rendes évi szilveszteri paródiaműsorban a Katonában gyakran szerepeltetnek, meg annak idején a kaposvári büfében Koltai Robi sem kímélt. Kedvemre való, mulattat, hogy éles szemű, kaján emberek tükröt tartanak nekem. 

Jártál valaha Háromszéken? 

Sajnos soha, de most már majd mindenképpen. 

haromszeken71_venerorsolya.jpgFekete Ernő és Keresztes Tamás az előadásban

Keresztes Tamás válaszai: 

Mikor találkoztál először Ascher Tamással és mi volt az első közös munkátok? 

Keresztes Tamás: Színművészetisként Bodó Viktorral készültünk egy Oidipusz vizsgára, ami az egyetem aulájában játszódott. Ott, egyszer csak mint egy jelenés, feltűnt egy üvegajtó mögött egy borzas, eszelős tekintetű, ádáz alak, aki leste és mulatta, ahogy kínlódunk. Ő volt Ascher Tamás. Ekkor láttam őt először, azóta is emlékszem erre a képre. 

Később, még főiskolás voltam, amikor felkért a Kleist írta Bosszú rendezése zeneszerzőjének. Ez volt az első közös munkánk. 

Szerinted miért neked kell Aschert eljátszani? 

Mert alkatilag valószínűleg leginkább rám lehetett kiosztani ezt a szerepet. 

Szeretsz utánozni másokat? 

Nem jellemző rám, hogy parodizáljak, a környezetemben mindig voltak erre sokkal fogékonyabb és elszántabb emberek. 

Jártál valaha Háromszéken? 

Diákkoromban egy debreceni amatőr társulattal vittünk oda egy előadást és jártuk be a vidéket vele. Valamint egy ottani gimnáziumi testvérosztállyal csereüdültünk több ízben.

haromszeken25_venerorsolya.jpgFekete Ernő, Jordán Adél és Keresztes Tamás az előadásban

... 

Bezerédi Zoltán maga játssza fiatalkori önmagát. 

Mikor találkoztál először Bezerédi Zoltánnal és mi volt az első közös munkátok? 

Bezerédi Zoltán: Születésem óta találkozom vele, és azóta minden munkájában részt veszek. 

Szerinted miért saját magadat alakítod az előadásban? 

Nem tudom. 

Szoktál másokat utánozni? 

Néha igen. 

Jártál valaha Háromszéken?

 Nem. 

haromszeken75_venerorsolya.jpgBezerédi Zoltán az előadásban

 Ezek után Bezerédi Zoltán válaszai, akit eljátszanak

Mikor találkoztál először Bezerédi Zoltánnal és mi volt az első közös munkátok? 

Születésem óta találkozom vele, és azóta minden munkájában részt veszek. 

Szerinted miért Bezerédi Zoltán játszik téged az előadásban? 

Azért, mert Pintér Béla ezt találta ki. 

Szoktak téged utánozni? Hogy fogadod a rólad mintázott karikatúrákat? 

Igen, szoktak és nagyon jól szórakozom rajta. 

Jártál valaha Háromszéken? 

Nem.

Az interjúkat Csikós Kornélia készítette. 

(Forrás: Katona József Színház)

süti beállítások módosítása