Schruff Milán: „Hamar kiderült, hogy semmiképp sem szabad hangicsálni”

Schruff Milán a gyerekkarakterek megformálásnak összetettségéről és a szülői mintákról is mesélt a Jurányiban látható Bebújós című óvodai történet előadása kapcsán. 

Mennyire volt izgalmas feladat számodra az előadásban a gyerek- és felnőttkarakterek megformálása? 

Szélsőséges karaktereket játszani mindig hálás feladat. Az Orlai Produkció Love Love Love című előadásának végén például egy hatvanéves embert játszom, ami sokkal nehezebb, mint például egy nyolcvanévest megformálni, mert egy nyolcvanéves sokkal karakteresebb. A Bebújósban az a jó, hogy a felnőttkarakterek nagyjából olyan korúak, mint mi magunk, vagyis az előadásban játszó színészek. A gyerekek megformálása ugyan eléggé éles váltásokkal történik az előadás során, mégis nagy szabadságot ad egy színésznek és roppant hálás feladat.

schruff_milan2_foto_gulyas_dora.jpgSchruff Milán (fotó: Gulyás Dóra)

Sokat segített, hogy van egy óvodáskorú kislányom, akit alaposabban meg is figyelhettem ehhez a szerephez. Jó volt, hogy Andi (Pass Andrea, a darab írója és rendezője – a szerk.) engedte, hogy hozzátegyük a magunk észleléseit a Bebújóshoz, hagyta, hogy változtassunk mondatokon, kifejezéseken, ha úgy gondoltuk, azokat másképpen mondaná egy kisgyerek. Mivel a környezetemben sok gyerek van, így könnyen „lophattam” tőlük gesztusokat, mondatokat. 

Feladatként kaptátok a rendezőtől, hogy végezzetek előtanulmányokat az előadásban játszott szerepeitek kapcsán? 

Nem kért tőlünk ilyesmit, de annak örült, ha javaslatokkal álltunk elő. Az előadásban szereplő színészek közül Herczeg Adrinak és nekem is van gyerekem, így Andi hallgatott ránk, és ezekkel az apróságokkal is gazdagíthattuk a szerepeket. 

Ezek szerint számodra egyáltalán nem jelentett nehézséget egy óvodáskorú gyerek színpadi megformálása? 

Az elején sokat gondolkodtunk azon, hogyan is jelenítsünk meg egy gyereket, próbálgattuk a különböző hangokat, hogyan, milyen hangon beszéljünk, de hamar kiderült, hogy semmiképp sem szabad hangicsálni, gügyögni. Fontos volt, hogy eltaláljuk, hogyan is fogalmaznak, gondolkodnak a kicsik. Ráadásul a gyerekek is mondanak időnként elképesztően éles és kemény mondatokat, amik akár egy felnőtt szájából is elhangozhatnának.

Persze nem ment teljesen gördülékenyen a gyerekszerepek magunkra húzása, mindenki megküzdött vele. Sokat improvizálhattunk a próbák során, ami nagy szabadságot adott nekünk. Mivel a szereped szerint gyerek vagy, ezért sok mindent megtehetsz. Valahol erről szól a szakmánk is – színészként úgy kell léteznünk a színpadon, úgy kell jelen lennünk, ahogyan egy gyerek játszik a játékaival – önfeledten és felszabadultan. 

bebujos_ea_domolky_daniel_web_049.jpg       Schruff Milán, Formán Bálint, Petrik Andrea, Herczeg Adrienn és Réti Adrienn a Bebújósban

Mennyire valósághű az a szülői karakter, amit játszol? 

Olyan apafigurával még nem igazán találkoztam, mint amilyen az enyém, állandóan szervez, és mindig részt akar venni mindenben. Ezt az alakot Andi írta meg ilyenre, de változtattunk rajta, mert az elején problémáim voltak a karakterrel. Szerencsére Andi ebben is rugalmas volt, engedte, hogy bővítsem a szerepet. 

Egy szülőnek vagy óvodapedagógusnak adhat valamiféle pluszt ez az előadás? 

Azt tapasztaltam, az óvónők örömmel fogadják, hogy készült a szakmájukról is egy előadás. Bátran nevezem őket az élet hőseinek, ugyanúgy, ahogyan a tűzoltókat is, mert nagyon hatalmas felelősséggel járó, kemény munkát végeznek. A legutóbbi Bebújóst látta a keresztanyám is, aki külföldön él, és emiatt ritkán jut el a hazai színházi előadásokra. Azt mondta, leginkább az fogta meg benne, amiről ténylegesen szól a darab – a kirekesztés, illetve a szülők viselkedése hogyan tükröződik vissza a gyerekekben. Ezen felül egy krimi szál is meghúzódik a Bebújós cselekményében, hiszen ez egy többrétegű darab, amit bátran ajánlok mindenkinek, a középiskolás korosztálynak is. A kislányomnak még nem mutatnám meg, pedig szívem szerint sokszor behoztam volna őt is a próbákra, már csak azért is, hogy a többiek is figyeljék a gesztusait, mondatait. 

A Jurányiban látható Bebújóson kívül hol és miben láthat téged mostanában a közönség? 

beb_all.jpgSzikszai Rémusz rendezésében, az Orlai Produkcióval mutattuk be karácsony előtt Az oroszlán télen című darabot, amiben a főszerepeket Gálffi László és Hernádi Judit játsszák, valamint Mészáros Máté, Ötvös András, Szakács Hajnalka, Horváth Illés és én szerepelünk az előadásban. Az Orlai Produkciónál ezen kívül a Love Love Love, A hullaégető, a Pesti Barokk és a Bocs, félrement! című előadásokban játszom, de a Radnótiban és a Katonában is szerepelek, ahol Ötvös Andris helyére ugrottam be a Sirályba, mint Trepljov. Hála istennek, elég sokat dolgozom mostanában, de a Bebújós az egyik személyes kedvencem, mert kicsit más típusú színházat csinálhatunk benne. 

                                    (Schruff Milán a Bebújós előadásában)

Mennyiben más Pass Andival dolgozni, mint más színházi alkotókkal? 

Nagyon szeretem azt, ahogy Andi ír. Petrik Andi, akivel régóta barátok vagyunk, anno elhívott, hogy nézzem meg a Napraforgót, amit szintén Pass Andi írt és rendezett. Nagyon jónak találtam az előadást, azt, ahogyan meg volt írva, ahogyan Andi vezette a színészeket, akik egyszerűen és sallangmentesen játszottak, ráadásul dramaturgiai szempontból is jól működött a darab. Az amerikai szerzők tudnak úgy történetet írni, hogy már magában a cselekményben is vastagon benne van a dráma, és azt láttam, Andi is ugyanígy tud írni.

Megkerestem őt, mert szerettem volna dolgozni vele. Akkoriban írta meg a második STAFÉTA pályázatát, aminek a története óvódásokról szól, én pedig elkezdtem jegyzeteket készíteni arról, miket mond a kislányom, de sokat „loptam” például Jordán Adél kisfiától is, mert gyakran találkoznak egymással a gyerekeink. Érdekes volt megfigyelni, hogyan van együtt egy kisfiú és egy kislány. Rendszeresen elküldtem Andinak ezeket a „megfigyeléseimet”, a „gyerekszájakat”, amik közül elég sok bele is került a Bebújósba. 

Most, hogy Pass Andrea harmadszor is nyert a STAFÉTA pályázaton, elképzelhető, hogy hamarosan ismét együtt dolgoztok? 

Nagyon örülnék, ha így lenne. Amikor megláttam a hírt, hogy nyert a pályázata, írtam is neki, hogy benne vagyok-e az új darabjában. Persze tudja, mennyire elfoglalt vagyok, de szeretnék ismét vele dolgozni. 

Az interjút Dorogman Hédi, az előadásfotókat Dömölky Dániel készítette.

...

Az előadás legközelebb január 5-én este 8 órától, majd február 7-én este 7 órai kezdéssel látható a Jurányiban. 

(Forrás: Jurányi Ház)

Kapcsolódó cikkek

Mit csinál a gyerek, ha játszik? - Kritikák a Bebújósról
Már az oviban is baj van - Előadásajánló

süti beállítások módosítása