„Nem támogatom Marton László munkaviszonyának meghosszabbítását”

Bagossy László, a Színmű Színházművészeti Intézetének frissen kinevezett igazgatója vezetői elképzelései között arról is mesél, hogyan próbálják elkerülni a színésznövendékek lelki sérüléseit.  

Bagossy László rendező, az Örkény Színház főrendezője évek óta tanít a Színház és Filmművészeti Egyetemen, hol színész-, hol rendezőnövendékeket. Március közepétől ő igazgatja a Színházművészeti Intézetet, Csizmadia Tibortól vette át a vezetés feladatát, aki betöltötte 65 életévét, és a hatályos jogszabályok értelmében már nem tölthet be vezetői funkciót. 

bagossy_ok.jpg                                Bagossy László (forrás: Örkény Színház)

Igazgatói célkitűzései között kiemelten szerepel, hogy a növendékek vizsgamunkáit bemutató Ódry Színpad előadásaival „fel tudják venni a budapesti színházak ritmusát”. „A fővárosi színházi kínálatban minél hangsúlyosabban, és egyedi arculattal szeretnénk megjelenni, a kiemelkedő vizsgaprodukcióinkat pedig, mint amilyen például legutóbb a Tarnóczi Jakab rendezte Schroffenstein család, sokáig műsoron szeretnénk tartani” – fogalmaz az interjúban.

Beavatószínházzal, filmklubbal és szabadegyetemi előadásokkal szeretnénk gazdagítani a kínálatunkat, és elérni, hogy az Ódry egy nyitott és különleges szellemi műhely legyen, ahol pezseg az élet, és ahol a szakma meg a közönség már az első lépéseik idején felfedezheti a legfiatalabb tehetségeinket” – fűzi hozzá.

A hazai és határontúli magyar színművészeti képzések egyik alapkérdése, hogy a hallgatók az oktatás során az egyes területeket külön-külön ismerjék meg, vagy integrált osztályokban együttműködések során sajátítsák el a színházcsinálást. Bagossy László elképzelése a kettő között áll. „Én azt szeretném, ha egyre szélesebb együttműködésben dolgoznának együtt a különböző osztályok, hogy már egészen korán megismerhessék egymást, és a csapatban történő alkotómunkát. Tavaly egyszerre indítottuk el a dramaturg-, a színész- és a rendezőosztályt, kezdetben sokat játszottak együtt, sok közös órát terveztünk a számukra, és a filmesekhez hasonlóan stábokba szerveztük őket. Idén a rendezőasszisztensek is csatlakoztak hozzánk, és a Képzőművészeti Egyetem díszlet-jelmez szakos hallgatói” – mondja az interjúban.

Mint elmondja, ez nem minden tanár esetén tud megvalósulni, és nem is lesz kötelező érvényű az oktatók számára: „Más tanárok viszont úgy tudnak hatékonyan dolgozni, ha magukra zárják az ajtót, és csak később nyitnak a külvilág felé. A tanári autonómiát mindig tiszteletben fogom tartani, de azt remélem, hogy a diákok a tanórákon kívül is keresni fogják egymással a kapcsolatot, és minél több előadást fognak létre hozni saját kezdeményezésből, amire lehetőséget is teremtünk a számukra”.

Meglátása szerint a független lét komoly egzisztenciális bizonytalanságot jelent a végzettek számára. „Pedig a független szféra alkotói mindig is nagyon fontos szereplői, inspirálói, és megújítói voltak a hazai színházi életnek. Manapság pedig fontos hírvivői is a színházi kultúránknak a világban. Éppen ezért sokkal több támogatást érdemelnének, és olyan játékszabályokat az állami, pályázati pénzek elosztásában, amelyek jutalmazzák a teljesítményt meg a minőséget, és nem büntetik a művészi bátorságot és a kísérletező kedvet” – fűzi hozzá. 

odry-szinpad-2-1.jpgÓdry Színpad

A beszélgetésben Marton László oktatói státuszának a kérdése is előkerül, akinek a színműs pedagógiai munkáját a körülötte kirobban zaklatási botrány után, saját kérésére azóta is szüneteltetik. „Marton László szerződése a tanév végén lejár. A tanítványai egységesen kiálltak mellette, és az elmúlt hónapokban nem érkezett hozzánk panasz vagy kifogás a tanári működésével kapcsolatban. Az egyetem polgárai ugyanakkor végletesen megosztottak a személyét és az ügyét illetően, akárcsak a közvélemény. A magam részéről már csak ezért sem támogatom a szerződésének meghosszabbítását” – válaszolt a kérdésre a direktor.

Szintén Marton László és a felszínre került amerikai zaklatási ügyek hatására korábban több színész is elmondta, hogy annak idején megalázónak tartott bizonyos helyzeteket az egyetemen. „Minden jogos panasz kivizsgálása közös érdekünk, mint ahogyan az is, hogy alaptalan vádakkal senki ne rombolhassa az egyetemünk és a szakmánk hitelét. A felvételi módszerek állandó kihívást jelentenek az egyetem tanárai számára, és évről évre igyekszünk azokon frissíteni. Szeretném, ha a jövőben a felvételiken a diákönkormányzat egy-egy hallgatója is képviseltetné magát” – mondja ezzel kapcsolatban Bagossy.

Egy-egy tanári munkamódszer esetében időnként pengeélen táncol, mi az, ami szükségszerű, illetve ami már átlép egy határt” – veti fel a riporter. „Szerintem a jó színház a határokat feszegeti: olyan vidékeket igyekszik meg bejárni, amiken még nem jártunk, az életünk feloldhatatlan ellentéteiről, abszurditásairól próbál fogalmazni, és ebben komédia és tragédia, csúfság és szépség egyforma jogon vannak jelen. A színész a testével és az idegrendszerével játszik, ezeket viszi a vásárra. De bármi legyen is a metódus, a színházi munka során vigyáznunk kell egymásra, és a kontroll, a tudatosság ugyanolyan elengedhetetlen követelmény, mint a szenvedély” – válaszolja Bagossy László.

Mint mondja, a határpontokat sem az oktatásnál, sem a felvételnél nem könnyű megtalálni. Egy példát is elmesél: „Néhány éve egy színész szakra felvételiző lány felkapott a bizottság asztaláról egy poharat, a falhoz vágta, és megpróbált belefeküdni az üvegcserepekbe. Nem öngyilkossági szándékkal tette, amit tett, hanem „szabad gyakorlatnak” szánta. Az osztályt indító tanár azonnal leállította a jelenetet és kiküldte a teremből. Ez a lány ugyanabban az évben színházrendezőnek is jelentkezett, ezért tudtam, hogy a kreatív teszteken elképesztően jó eredményt produkált. Lehetséges, hogy néhány okos beszélgetéssel helyre lehetett volna őt tenni, de az is lehet, hogy egy ön- és közveszélyes tanítványt vettünk volna a nyakunkba, aki megmérgezte volna a közös munkát” – mondja, hozzátéve – „Nehéz dilemmák ezek”.

Az eredeti interjúból, amit Várhegyi András készített, azt is megtudhatjuk, véleménye szerint mire kell az egyetemen felkészíteni egy pályakezdő színészt, mit gondol a vidéki színházi pályakezdésről, és mi a véleménye az idei POSZT válogatásáról.

A teljes interjú itt olvasható.

Kapcsolódó cikkek

Bagossy László: „Az MMA pénzdíjai a POSZTon politikai provokáció”
A színműs hallgatók Marton László ideiglenes felfüggesztését kérik
Etikai vizsgálatot indít a Színmű Marton László ügyében
Bagossy László: „Amikor egy igazi tehetség belép a terembe, az már-már megható”
Bagossy László: „A jó színház felszámol minden jobbos-balos tébolyt”

süti beállítások módosítása