Avignonban a világ

Intenzív Projekt Avignon

2009. május 8. péntek, 17:50

Wajdi Mouawad szerint Különleges történetek elmesélése, a mai bonyolult és önmagából kifordult világunk problémái és a hozzá való viszonyunk érdekli az embereket 2009-ben. Így a 63. Avignoni Fesztivál előadásai e témakörök köré csoportosulnak, mivelhogy a libanoni származású, ámde Kanadában élő negyvenéves férfi az idei artiste associé (ő tűzi ki a hivatalos program fő témakörét és válogatja, ajánlja az előadásokat). A Mouawad által megjelölt téma tágítja a fesztivál határait: nemcsak színházra, hanem filmre, zenére is hangsúlyt fektet, a mai világunkra adott összművészeti reakció érdekli. A téma mindemellett meglehetősen tág, nem bizonyul annyira erőteljes szervező elvnek, hiszen szinte bármely előadásra ráhúzható vagy a történetmesélés, vagy a világunkra adott reakció sablonja.


1209246688
Wajdi Mouawad


Az idei huszonkilenc hivatalos előadás közül hét táncelőadás található. Köztük talán a legfigyelemreméltóbb a francia tánc egyik nagyasszonyának, Maguy Marin-nek Description d'un combat című előadása. Mellette többek közt a Trafóban gyakran vendégszereplő kanadai Dave St-Pierre és az afrikai származású francia koreográfus, Rachid Ouramdane is meghívást kapott (utóbbinak két előadása is szerepel a ma startoló Fesztiválon).

file_W_090625_RdL_587
Jelenet az Angelo, Tyrane de Padoue című előadásból
fotó: Christophe Raynaud de Lage / Festival d'Avignon


A kortárs zenét a libanoni származású francia Zad Moultaka, és az orosz César Kjui (ő az Angelo, Tyrane de Padoue című Victor Hugo-drámából írt operát, melyet a francia Christophe Honoré rendez) képviseli. Mindemellett videóinstallációk, vetítések (például a híres libanoni filmrendezőpáros Joana Hadjithomas és Khalil Joreige Exposition című alkotása) is láthatóak lesznek majd.
Mouawadnak köszönhetően számos kanadai és libanoni művész kap bemutatkozási lehetőséget idén Avignonban. Amúgy a fesztivál tényleg nemzetközi: a francia alkotók mellett szere-pelnek afrikaiak, hollandok, izraeliek, lengyelek, németek, olaszok, spanyolok is. Az összesen 28 rendező/koreográfus közül a többség nem először szerepel a Fesztiválon, ámde az első fesztiválozók között a fiatalok mellett találhatunk olyan neveket is, melyek a színházi világban már tekintélyt vívtak ki maguknak, például a belga Jan Fabre, az izraeli Amos Gitai vagy a holland Needcompany. Életkor tekintetében az alkotók zömében fiatalok, a legfiatalabb az 1975-ös születésű argentin Federico León, aki a saját maga által írt darabbal szerepel. A legidősebb fesztiválozó a nagy francia rendező, Claude Régy (1923), ő a portugál Fernando Pessoa Ode Maritime darabját rendezi, melyet majd a Monfavet-stadionban nézünk meg.

file_Ode_MarioDelCurto0437
Jelenet az Ode Maritime című előadásból
fotó: Mario Del Curto


Meglepő az a tény, hogy a magyarországi gyakorlattól eltérően nagyon kevés az olyan előadás, mely egy megírt darab színrevitele, sőt a klasszikusok teljes mértékben hiányoznak. A híres kanadai rendező, Denis Marleau, Thomas Bernhard Ein Fest für Boris (Isten éltessen, Borisz!)című darabját rendezi; a holland Johan Simons Ödön von Horváth Kasimir és Karoline című darabját viszi színre, igaz hogy zenés előadás formájában. Már említettem a Régy-rendezte Pessoa darabot. És ennyi. Ezen túl kortárs drámák bemutatói (például Mouawad és Jan Lauwers tetralógiái, Dieudonné Niangouna, Pippo Delbono darabjai) várhatók, melyeknek érdekes módon maguk a szerzők a rendezői is. Találhatunk még átiratokat: Warlikowski és Joanneau ókori klasszikus témák alapján készített előadásai, vagy Amos Gitai Flavius Josèphe könyvéből készült adaptációja. A többi pedig előadásszöveg (mely önállóan, drámaként nem nagyon állná meg helyét): a Rimini Protokoll új, Radio Muezzin című produkciója, vagy Marthaler RiesenButzbach című fesztiválelőadása, melyet a Wiener Festwochenen mutattak be. Egyébként a következő év artiste associé-ja Marthaler lesz.

file_casimir3b
Jelenet a Kasimir és Karoline c. előadásból
fotó: Phile Deprez

És akkor még nem is említettem az off-programokat, melyek a honlapon nem is szerepelnek, hiszen teljesen spontán előadások és szerveződések, kivéve természetesen a finanszírozott felolvasásokat, filmvetítéseket. A hivatalos programból is jól látható, hogy teljes mértékben mai próbál lenni az Avignoni Fesztivál: mai problémákra, mai látásmódokkal, mai kifejezés-formákkal való reagálás ez. Nem a színház múzeumi, korokat megidéző jellege érdekli, ha-nem a hozzánk szóló és minket elgondolkodtató, vagy érzelmileg megmozgató jellege. Még akkor is, ha nem biztos, hogy sikerelőadásokat válogatnak be.

Boronkay Soma

 

Az Intenzív Projekt Avignon további írásai Avignonból:

 

----

Az Intenzív Projekt Avignon 2009. támogatói: Színház- és Filmművészeti Egyetem, Párizsi Magyar Intézet, Polgár Krisztina Emlékalap, Oktatási és Kulturális Minisztérium, NKA, Budapesti Francia Intézet, Magyar Közlöny- és Lapkiadó, Filmworks, valamint a litera.hu, a nol.hu és a szinhaz.hu weboldalak.

Figyelem! Az alábbi, a cikkhez hozzáfűzött hozzászólások nem a Színház.hu nézeteit tükrözik. Mi a hírt / eseményt közöljük le, a kommenteket nem tudjuk befolyásolni - azok az olvasók személyes véleményét tartalmazzák.