Álmok a szekrénybõl


Divatperformansz a Trafó - Kortárs Mûvészetek Háza új bemutatója

Szárnyaló képzelet, vágyódás - idén ez a témája Nagy Fruzsina show-jának, amely a hétköznapok szürkeségét cseréli fel egy színekbõl és formákból kevert, úgynevezett divatturmixra. Az elõadás - a tavalyihoz hasonlóan - a divatbemutatók hagyományos felépítését átalakítva, egy látványos performansz keretében mutatja be a legújabb ruhaalkotásokat.

Forrás: Observer 2003. december 05.

Álmok, rémálmok, képzelgés - nem hétköznapi ruhák hétköznapi történetbe szőve. Nagy Fruzsina holnap esti performanszában furcsa átmenetet láthatunk majd egy divatbemutató és egy színházi előadás között a Trafó színpadán. A kerettörténetet egy hattagú család mindennapjai adják: az ő álmaik, vágyaik, hallucinációik jönnek elő a szekrényből. Este, lefekvés után a három gyermek, az anyuka, az apuka és a nagymama, mind-mind álmodozni kezd - avat be az előadás részleteibe a rendező. "Mindegyik szereplőnek két álma jelenik meg ebben a történetben - mondja Nagy Fruzsina. Ezek között egyaránt vannak rémálmok és vágyálmok, de nagyon fontos, hogy tökéletesen sztereotíp emberek hétköznapi álmait mutatjuk be." A legkisebb, nyolcéves kislány gyermekien ártatlan tündérmeséje egyszer csak rémálomba csap át, a középső lány, aki bulímiás, ételekről álmodik, a fiúnak pedig igazából nem is az álmait, hanem a droghatás okozta hallucinációit követhetjük nyomon az előadásban. Aztán kiderül, a nagymama a háború előtti évekbe vágyik vissza, a munkanélküli apuka állásról, felesége plasztikai műtétről ábrándozik éjszakánként. Egy átlagos családi vacsora, a gondjaikkal küszködő családtagok készülődése a lefekvéshez - minidrámák az asztal körül. Ebben a keretjátékban kerülnek kifutóra a show-t rendező tervezőnő különleges kollekciójának darabjai, mint egy-egy álom vagy lelkiállapot tükörképei. "Mindez olykor éppolyan szürreális, akár egy Dalí-festmény" - teszi hozzá a rendező.

Nagy Fruzsina öt éve az Iparművészeti Egyetemen végzett, enyhe malíciával vélekedik hivatalos végzettségéről: "kézifestő és nyomottanyag-tervező iparművész vagyok, ám hozzá kell tennem, szinte mindennel foglalkozom, csak ezzel nem. Minden érdekel, ami szokatlan, és ennek kiélésére a színházban remek lehetőségek nyílnak. A divattervezés számomra túl kötött műfaj: ha az ember nem a legelsők és a legnagyobbak, a világszerte ismert divatdiktátorok közé tartozik, akkor nem tehet egyebet, koppint. Mint elmondta, volt egy sikertelen kísérlete a divatszakmában: fél év alatt ment tönkre a vállalkozásuk, mert az emberek csak azért hajlandóak pénzt áldozni, ami megfelel az aktuális trendeknek - véli a tervező.

Nagy Fruzsina azonban nem kíván az alapján dolgozni, hogy "2004 őszén mi lesz a meghatározott színtrend. Nem tudok ezekhez igazodni, ám mivel minden eladhatatlan, ami egyéni és ötletes, kénytelenek voltunk becsukni a boltot." A színházban szabadon engedheti fantáziáját, mert a jelmeztervezés eleve nyitott világ. "A színházban nincsenek határok, egyedül az számít, mit bír el az emberi test - meséli Nagy Fruzsina. "Gyakran dolgozom kosztümös filmek jelmeztervezőjeként, valamint a TÁP színház és a Bozsik Yvette Társulat produkcióiban szoktam részt venni. A saját show elsősorban azért könnyebb, mert ez esetben csak magammal kell vitatkoznom. "

A szekrényből kiömlő ruhákat színészek, táncosok, kaszkadőrök és civilek mutatják be. Ezek az öltözékek inkább jelmezek, mint ruhák, egyik hordhatatlan, a másik még hordhatatlanabb és a harmadikba sem tudnánk reggel beleugrani - írja a műsorfüzet. A szabásmintán túl ebben az anyaguk is akadályozna bennünket - a tervezők gumiba, papírba, fémbe, üvegbe, műanyagba szabták álmaikat. "Egy ruha nem feltétlenül textil, és az sem biztos, hogy éri tű vagy olló. Ezek a "ruhák" egészen másképp öltöztetik a testet, mint a megszokott divatbemutatókon látható kollekciók. Itt tehát nem a hordhatóság a lényeg, hanem a fantázia korlátlan szárnyalása." A kollekciók témái is különlegesek: focimeccs, ételek, állatok, szürreális-erotika, tündérmesék, szörnyek, videojátékok. Koren Zsolt



Álmok a szekrényből

Rendező: Nagy Fruzsina

Zene: Vajdai Vilmos

Videó: Varga Tibor, Nagy Eszter

Díszlet: Budavári Attila

Kaszkadőr koordinátor: Unger Béla

Írói konzultáns: Tasnádi István



Szereplők:

Hartai Petra, Tóth Orsi, Lajkó Bence, Sárkány János, Takáts Andrea, Kassai Ilona, valamint Krausz Alíz, Lisztóczky Hajni, Halász Anna, Vislóczky Szabolcs, Francia Gyula és mások

Forrás: Observer 2003. december 05.

süti beállítások módosítása