A Pont Mûhely színházi társulat 2004-ben egy trilógia jelleggel elképzelt elõadássorozatot kezdett meg. A trilógia darabjai: Család (bemutató 2004. április 16), Õszinte, de igaz (bemutató: 2005. április 15), a záró darab pedig 2006. november 16-án kerül premierre Önkényeztetés címmel. A trilógia célja, hogy radikális kritika alá vesse a nyugati gondolkodás három alappillérét az idõ kategóriáival. Jóság, igazság és szépség kerül analízisre a múlt, a jelen és a jövõ dimenziójában.
|
Az Őszinte, de igaz c. produkció itt és most történik velünk és mindenkivel. A jelen analízise arra mutat rá, hogy az igazság talán valóban győzedelmeskedik némely kiválasztott pillanatban, de a hazugság megszámlálhatatlan kisebb és nagyobb diadalt arat mindennapi életünkben. A nyugati civilizáció az ünnep fogalmával tagolja az időt, amit meghatározott időben és módon kell megülni. Jogosan merül fel a kérdés: melyik érzéssel találkozunk gyakrabban, az ünnep igazságával, avagy a mindennapok hazugságával? És mi történik akkor, ha már az ünnep igazsága is elernyed? Több filozófus, valamint magatartáskutató egyetért abban, hogy az emberi faj túlélése szempontjából a hazugság fontosabb, mint az igazság. A Pont Műhely társulata hajlíthatatlan szigorral mutatja be, hogy a fenti filozófusok és magatartáskutatók nem viccelnek.
A trilógia záró darabja 2006. november 16-án kerül bemutatásra. Az Önkényeztetés című előadás létrehozásával az alkotók törekvése az irányba mutat, hogy a fenti valóság fenntartásában, valamint jövőbeni reprodukciójában kimeríthetetlen szerephez jut az a szépség, ami bizonyos értelmezés szerint emberi természetünk korlátaiban rejlik. Konkrétabban az emberi hülyeségből fakadó szépség apológiáját kívánják nyújtani a Pont Műhely boldogtalanság kutatói, hogy a jól végzett munka után ekképp sóhajthassanak fel: minden nap és minden tekintetben egyre jobb és jobb vagyok.
Ö N K É N Y E Z T E T É S
írta: Bíró László
szereplők:
Baranyi Szilvia
Enyedi Éva
Keszég László
Pereszlényi Erika
Sabák Péter
Szesztay Dávid
Thuróczy Szabolcs
Vicei Zsolt
zene: Szesztai Dávid, Sabák Péter
dalszöveg: Pásztor Tamás
koreográfus: Kadala Petra
ruha: Sinkovics Judit
grafika: Mészáros Péter
technika: Payer Ferenc, Dirscherl Krisztián
rendező: Keszég László
Bemutató: 2006. november 16., 20.00 óra
További előadások: november 17., 18., 19., 20.00 óra
Helyszín: MU Színházban
Előzmények: "Az Ember Trilógiája" sorozat harmadik része az Önkényeztetés. A trilógia első két darabját (Család, Őszinte, de igaz) a Pont Műhely mutatta be Keszég László rendezésében 2004. és 2005. folyamán a budapesti MU Színházban. A társulata mindkét darabot folyamatosan játssza.
Míg a Család az egyén és a hozzá legközelebb állók problematikáját taglalja, addig az Őszinte, de igaz barátaink és ismerőseink hálójába kalauzol. A trilógia befejező része egy újabb fókusztágítással az individuum intézményesített kapcsolatait vizsgálja.
A darab a mindenkori hatalom és az egyén viszonyát vizsgálja különböző történelmi helyzetekben. Hat történet kibomlásán keresztül ismerjük meg annak a tételnek a valódiságát, miszerint a hatalom és az erősebb pozícióval való visszaélés jelenti az emberek és szervezeteik közötti kapcsolatok szervező elvét világtörténelmünk bármely pillanatában.
Mai jelmezeket és díszletekkel használunk - nem szándék a korhű miliő létrehozása.
Nem egy anti-Tragédia megalkotása volt a cél. Faust és/vagy ördög híján csak a kritikai gondolkodás bátorítását akarja elérni a darab radikális pesszimizmussal, valós változásra serkentő humorral, valamint engesztelhetetlen közönnyel azok iránt, akik tudják és meg akarják mondani a tutit. Mégis, nem intellektuális kalandról, hanem az érzékekhez és az értelemhez egyaránt ordítani kívánó darabról van szó. A düh az, ami folyamatosan jelen van a darabban: magyar és külföldi példák serege támasztja alá évezredek óta, hogy emberi kultúránkban a rossz közérzet konszolidálódott.
A történelmi szemléletet ellenpontozza a jeleneteken belüli ill. azok közötti, élő zenével kísért songok aktualitása. A songok a felvetett (történelmi) probléma mai megnyilvánulási formáira reflektálnak. Az Önkényeztetés Zeitstück és nem egyszerre.
A tervezett történelmi korokat reprezentáló jelenetek az alábbiak: a homoszexualitás titka (őskor), tapsoló rabszolgahad (ókor), állatperek (középkor), szkatológikus nacionalizmus (ipari forradalom kora), látogatás Terezínbe (újkor), vadászat és művészet (napjaink).
A darab a Pont Műhely társulata számára készült, amiért a szerző Katona József Drámaírói Ösztöndíjban részesült 2006-ban.
forrás: Pont Műhely