Egyszer mindenkihez bekopogtat a halál. És akihez naponta többször is? Ki lehet-e bírni ezt anélkül, hogy ellátogatnál a háziorvoshoz, majd a szakorvoshoz, aztán az osztályvezetõ professzor úrhoz anélkül, hogy magad elõtt látnád a hosszú sor végén a szomorú szemû kórboncnok kezében a nemesacél szikét? És ha már Õ sem segít? Minden szögekkel kivert út a gyógyászokhoz vezet. Ma még megmosolygod a biorezonanciás napsugármatracon fekvõ távgyógyított auraköpületet, de ha maholnap oly ajándékkal lep meg az Úr, amelynek láttán minden szakember csak együttérzõ professzionalizmussal tárja szét a kezeit, akkor vajon nem fogod megadni azt a "hátha" esélyt?
|
Az élethez való ragaszkodás már maga a cél, az élet.
A család sem egyéb, mint a pokolba vezető út jószándékú hidegburkoló-brigádja, mind-mind azt kívánják, hogy gyógyulj fel vagy dobd fel a pacskert, ahogy tetszik, de minél hamarabb.
|
Vajon hányféle rendezői elképzelés szerint lehet megrendezni Moliere komédiáját? Eddig meglehetősen sok, különféle módon értelmezett előadás született. Az eredeti mu három felvonásból és két közjátékból áll, mert bizony a Mester nem feledkezett meg az egyszerubb nézőkről sem, nagy kedvvel ereszkedett le időnként a vásári komédiák, a commedia dell’arte harsányságtól sem mentes szintjére (ahogy azt Boileau szarkasztikusan szemére hányta). Később a közjátékokat elhagyták, és csak a komédia fő vonalára összpontosítottak, megcsonkítva ezzel az eredeti muvet. Voltak - a városi szokásokra hivatkozva - két részben játszott, rövidített előadások is. André Gide szerint - ahogy Naplójában írta - úgy kellene játszani a darabot, hogy a komédia főhőse csak hiszi magáról, hogy hipochonder, valójában súlyos beteg, a végét járja, és környezete tisztában van ezzel. Jacques Copeau visszaállította a közjátékokat, és a Vieux Colombier színpadán vérbeli vásári komédiaként adta elő.
Van rendező, aki azonosul Ariane Mnouchkine elgondolásával, mely szerint a commedia dell’arte figuráit mai ruhába öltöztetve, a minket körülvevő mindennapok embereiként kell ábrázolni.
Vajon mi milyen értelmezésben láthatjuk a Mester utolsó alkotását? Hiszen mint köztudott, ez volt az a darab, amelynek bemutatója után, 1763. február 17-én éjjel, Moliere meghalt. Már az előadáson rosszul volt, de mint vérbeli színész, nem tűrhette, hogy az előadás miatta szakadjon félbe, végigjátszotta az estét, csak utána fejezte be életét.
|
A képzelt beteg
- vígjáték 2 részben -
Moliere után
Berczik Árpád fordítását felhasználva írta Mohácsi István
Argan, képzelt beteg: Stenczer Béla
Béline, Argan második felesége: Kovács Mimi
Mimolette, Argan lánya, Cléante szerelmese: Szabó Vera
Rouelle, Argan kislánya, Mimolette húga: Darabont Mikold
Béralde, Argan öccse: Zayzon Zsolt
Cléante Coulommiers, Mimolette imádója: Pál András
D'Auveregne, orvos: Vidákovics Szláven
Dr. Thomas D'Auveregne, D'Auveregne fia: Lipics Zsolt
Dr. Boursin, md: Urbán Tibor
Dr. Livarot, orvos: Rázga Miklós
Toinette, szolgáló Arganéknál: Herczeg Adrienn
Halál: Széll Horváth Lajos
Zenész: Kovács Márton
Zenész: Rozs Tamás
Zenész: Weber Kristóf
díszlettervező: Fodor Viola
jelmeztervező: Remete Kriszta
zeneszerző: Kovács Márton
súgó: Pető Beatrix
ügyelő. Háber László
asszisztens: Cserép Judit
rendező: Mohácsi János
Bemutató előadás: 2008. április 4.
További előadások:
2008. április 06., Vasárnap 18:30
2008. április 08., Kedd 18:30
2008. április 10., Csütörtök 18:30
2008. április 11., Péntek 18:30
2008. április 16., Szerda 18:30
2008. április 17., Csütörtök 18:30
2008. április 19., Szombat 18:30
2008. április 22., Kedd 18:30
2008. április 24., Csütörtök 18:30
|
Forrás: Pécsi Nemzeti Színház
A felvételeket Körtvélyesi László készítette