cunami, hess, tízparancsolat

nagyra értékelném ha nagy türelmet tanúsítanának a hollandok iránt.
az iránt a 16 millió holland iránt, aki a budapesti keleti pályaudvarra érkezik, mert a holland mélyföldet elárasztja a víz, és az egész lakosságot evakuálják.
ez hát a holland cunami.


Jelenet a SPACE Színház (Hollandia): Holland Cunami című előadásából

space színház/ holland cunami

mindenkinek meg van a maga cunamija, amikor úgy érzi, evakuálnia kell magát, mert itt már annyira betetőzött az élete, hogy mint egy árvíz, mindjárt mindent elmos, és ez az áradat, meg az áradattól való félelem kisodorja az embert az országból.
persze, mindenki rájön előbb-utóbb, hogy utazzunk bár több ezer kilométert, magunkat nem hagyhatjuk magunk mögött. a fájó felismerés mindenkinél eljön, és hogy félrenézünk, vagy csomagolunk és haza!, vagy a fejünket a falba verjük...?
vérmérséklettől függő.
nem régen voltam amszterdamban, itt vagyok amszterdamban:

és itt van amszterdam nélkülem, de én is ott vagyok, csak nem látszom, mert én csináltam a képet:

nagyon szerettem volna amszterdamban élni
nagyon szeretnék ott élni
nagyon szeretném amszterdamot
de amszterdam valahogy nem szeretne engem


Jelenet a SPACE Színház (Hollandia): Holland Cunami című előadásából

hát így

és akkor jött ez a holland cunami a thealteren
és elgondolkodtam hogy mért akarok én annyira ott
talán mert amikor sétáltunk a múzeumnegyedben pontosan itt:

akkor láttam egy nőt, aki a bicikli elejére erősített kétkerekű kocsiban vitte a kislányát
és láttam rögtön utána magamat, ahogy a  a bicikli elejére erősített kétkerekű kocsiban viszem marcikát
és ezt a nőt sajnos nem tudtam lefényképezni mert helyett őt bámultam meg a kislányát, ahogy vitte a bicikli elejére erősített kétkerekű kocsiban

és itt van ez a holland cunami
amiben ez a holland férfi balaton dalokat (is) énekel:

és róla eszembe jutott, hogy amikor 1990ben kimentem hollandiába, a jegyemről kiderült, hgoy aachenig szól, de a barátnőm engem amszterdamban várt
hát leszállítottak a buszról aachenben, hiába a magyarázkodás, hogy áj dont nó aachen end áj dont nó háu tu get tu tilburg (a barátnőm ott lakott), a sofőr kirakott, először engem, aztán meg a kék bőröndömet
és elmentem a vasútállomásra a kis aprópénzemmel, de akkor a húsz órás buszozás miatti fáradtság meg a reménytelenség az elveszettség érzésével töltött el
és leültem a pályaudvaron a kék kis bőröndömre
és elsírtam magam
és jaj nem is tudtam volna soha abbahagyni
ha nem jön oda egy kedves fiú
aki vett nekem vonatjegyet
felrakott a vonatra
és leírta a telefonszámát, ha nem találnám meg a barátnőmet

és megérkeztem tilburgba, megtaláltam talja potters házát
becsöngettem
és egy ugyan ilyen holland férfi nyitott ajtót
mint a darabban a gitáros fiú
így nézett ki ő is

még a szemüvege is ilyen volt
és mondtam, hogy talja potterst keresem
magyarországról jövök
és a férfi azt mondta, hogy nincs itthon
és becsukta az orrom előtt a ház ajtaját

de akkor már nem sírtam
ültem aház előtt bőröndömön hosszú órákon át
hallgattam a szomszédos templom harangját
és arra gondoltam hogy a hollandok
bolondok

a hollandok viszont a holland cunamiban mást mondanak magukról
ezt mondják:

nem tudom, hogy van-e olyan, hogy proli nép,
ha van, és a holland az, akkor a magyar szervilis nép.


Jelenet a SPACE Színház (Hollandia): Holland Cunami című előadásából

a holland cunami, ami gitár és ének és videófilm és vonatzörej
tatattata tatattata
arról szó, hogy hollandiából egy hónap alatt 16 millió embert kell evakuálni
mert egy szökőár elönti hollandiát
és egyedül magyarország hajlandó a holland menekültek befogadására

hát elég mókás lenne
özönlenének a hollandok a keletiből egy hónapon át
tizenhatmillió ember osztva harmincegy nappal

és egy hét elteltével már csak a hollandokat lehetne hallani budapesten
az ember azt hinné hogy eltévedt
belelépett egy transzporterbe és hirtelen amszterdamban van
és mondogatná a hollandoknak, hogy ik komme üit honhárájá (magyarországról jöttem)
azok meg néznének hülyén
de hát budapesten vagyunk te lökött

a holland cunami jelent nekem mást is
hogy elárasztották hollandiát a nem hollandok
aminek a hollandok eleinte bizonyára örültek
mert ők nyitottak és elfogadóak és toleránsak
nagyon is
de egy idő után már biztosan feszengtek
nem érezték magukat annyira otthon
bárkivel megtörténhet ez

és milyen furcsa lenne nekik
ha nem nekik kellene megszokni a marokkóiakat
az afrikaiakat
a lengyeleket
a magyarokat
az ukránokat
és a németeket

hanem őket magukat kellene megszoknia egy  másik népnek egy másik országban
micsoda különbség
befogadónak vagy befogadottnak lenni

aradi kamaraszínház / szegedi hetek csoportja: alina nelega: rudolf hess tízparancsolata

a holland cunami után meg egyébként is nagyon nehéz rudolf hess tízparancsolatáról írni, nem is nagyon tudok még.
ha én oszthatnám a díjakat, harsányi attila kapná az egyiket
minimális díszlet között olyan megragadó erővel rángat bele a saját őrültségébe -a vagy rudolf hess őrültségébe, mert rudolf hessé válik - hogy úgy érezzük, végleg beleragadunk a teljesen szürreális és zavarodott elméjű világába


Jelenet az Aradi Kamaraszínház (Románia) - Szegedi Hetek Csoportja: Alina Nelega: Rudolf Hess tízparancsolata című előadásából

az alaptézis: isten egyenlő hitlerrel, pontosabban hitler egyenlő istennel, mert a führer megfogható, válaszol, ha szólítják, és aláírja a parancsot.
isten ellenben nem.


Jelenet az Aradi Kamaraszínház (Románia) - Szegedi Hetek Csoportja: Alina Nelega: Rudolf Hess tízparancsolata című előadásából

felmerült bennem, van némi hasonlóság a rudolf hess tízparancsolata és a jászai mari között - mindkettő egy ember sorsát próbálja megismertetni, a gondolatait, a gyötrelmeit, a kétségeit és a bizonyosságait. persze, nincs értelme a két darabot összehasonlítani, nem is szándékom, csak irigylem azokat, akik tollat ragadtak és megírták a jászai mari szövegét meg a rudolf hess szövegét - és ugyanakkor nem irígylem őket, mert jó szöveget csak akkor tud írni az ember, ha azonosulni tud (az csak zárójeles, hogy nagyon jól kell ismerni az írásunk tárgyát), és én rudolf hessel nem nagyon szeretnék azonosulni, mert a mindenkiben ott rejlő gonoszságról és őrületről jobb tudomást nem venni. ha egyszer beengedi ezeket az ember az ajtón, ott elkezdődik a vég.
harsányi attila, rudolf hess tízparancsolata - láttam, hallottam és ezáltal több lettem.

nyemcsok éva eső

>>> TOVÁBB A TELJES WEBNAPLÓRA >>>


Korábbi naplóbejegyzések:
 
- bele a közepébe | Thealter fesztivál, Szeged - 2008.07.25.
- megnyitók napja | Thealter fesztivál, Szeged - 2008.07.24.

 

süti beállítások módosítása