Utazás az éjszakából

Békebeli három felvonásban játsszák a Vígben Tracy Letts Augusztus Oklahomában címû színdarabját. Két szünettel. Árvai György díszlete teleépíti a Weston ház szobáival a színpadot. Eszenyi Enikó rendezése minden színésznek ad legalább egy saját jelenetet, ahol kezében tarthatja annak megmutatását: mit tud. Békebeli polgári színház. Jó szerepekkel. Csak bársonyfüggöny nincs az elején. Ez a modernség ára.


Tracy Letts

Tracy Letts Oklahomában született, az élményanyag is odavalósi. O’ Neill, aki családtörténeti drámáját, az Utazás az éjszakában címűt írta, Baker professzor drámaíró iskolájába járt. Többen is végeztek ott, de kizárólag O’Neill kapott Nobel-díjat. Tracy Letts a Durant High School-ban tanult színdarabfaragást. Szóban forgó darabjáért Pulitzer és Tony-díjat kapott.

Könnyű volna ráfogni, hogy Letts fölhígította O’Neillt whiskeyvel, de az Utazás az éjszakában literszám több szeszt fogyasztanak. Letts limonádéval öntötte föl drámai előzményét. Jól csúszó családi darab, csinos szerepekkel. Vaskosságokkal telt magyar szövegét Deres Péternek és Maros Andrásnak köszönheti.

Az első felvonásban majd minden szereplőnek három keze nőtt, de öttel gesztikulál. Azután vagy lehiggadnak odafenn, vagy beletörődünk odalenn. Eszenyi jól tudja a fokozás szükségességét. Felvonásról felvonásra sűrűbb a színpadi levegő. Felvonásról felvonásra növekszik az érdeklődés.


Gyabronka József

A bemutató közönsége egészen oda volt, hogy eleje-közepe-vége szerepeket látott, amiket a színészek képességeik szerint megtöltenek játékkal.

Vallai Péter undok férjet játszik. Valamikor értelmiségi volt, írt, könyve jelent meg. Ma már csak alkoholista és utálatos. Öngyilkos is lesz a második felvonás alatt, de akkor már a színház padlásán önálló estet tart T. S. Elliotból, akiből az első felvonásban csak idéznek. Családi dráma. Kiterjedt rokonság keresztül-kasul egymással és Gyabronka József például kiskorú tanítványával, minek következtében elhagyja férjét. Láng Annamária igen temperamentumosan igyekszik jelen lenni. Bodor Böbe ellenkezőleg: titokzatosan közlekedik tányérokkal és tisztítószerekkel, indián mindenesként.

Hegedűs D. Géza kinőtte a teuton szőke hősszerelmes szerepskatulyáját. Végre megmutathatja jellemszínészi képességeit, amit eddig csak lopva tehetett meg a Rémségek kicsiny boltjában, vagy Schnitzler Bernhardi-ügyben. Itt van egy kiskorú kislány elcsábítási jelenete, amit virtuóz leplezettséggel ad elő. Nem vastagítja az ábrázolást kritikai véleményezéssel. És hiúságtól mentesen nem is tartja el magától a szerepet, mintha nem ő volna az, aki ennyire visszatetsző dolgot művel egy gyermeklánnyal - aki megéri persze a pénzét.


Hegedűs D. Géza, Hegyi Barbara

Fesztbaum Béla keze bemenekül a kabátujjába, mint a csiga csápja, ha veszélyt érez. Fesztbaum remekül egyensúlyoz az anyjától debilnek tartott, és az első szerelemtől biztonságossá váló férfi között.

Hegyi Barbara kemény határozottsággal fogalmazza meg a társasági illem mögött rejtőző önzést. Igó Évának van egy nagyjelenete: a derék, unalmas háziasszony szégyenkezés nélkül felfedi harminchét évig elhazudott múltját. Semmi színészi dobpergés, cintányérverés: egyszerű, megrendítő emberi közlés.


Láng Annamária, Fesztbaum Béla

Reviczky Gábor legjobb formáját mutatja színészi szaktudásának. Támaszkodik biztonságos rutinjára, de utolsó jeleneténél mély emberismeretének színészi költészete jut érvényre.

A leghálásabb szerep Pap Veráé. Az O’Neill-drámában is érdekességet keltett a titkos kábítószeres anya. Violette-nek ráadásul szájrákja van. Gyűlölködő, hibáit másra hárító típus. Valósággal más lény jön ki a lépcső tetején lévő barlangjából, amikor begyógyszerezett, és amikor józanul jár, még mosolyogni is képes. Régóta nem kapott tehetségének kijáró parádés szerepet, amiben megmutathatja egész estére elnyúló alakító képességét.


Pap Vera, Reviczky Gábor

Börcsök Enikő eleget tesz a szerep előírta kívánalmaknak, de emberi mélységet ad az írott szövegnek. Véres valóságot él elő a papirosból.

Nyugtatóktól kábán, szétszakadt házasságakor összeakad leánykora lovagjával, a hozzá vonzódó sheriffel. Beszélgetés közben félrefordul. Szinte belebukik a ventillátorba, mintha a föld mélyén izzó magmát figyelné, megfejtendő a világ működésének rejtélyét. Mély figyelmét visszaváltja a sheriffre (Epres Attila). Ráveti magát. Szinte megerőszakolja a férfit. Mindez kimódolatlan. Nem csinálódik. Csak van. Úgy csinálja, mintha nem csinálná. Teste elszólja magát.


Börcsök Enikő

Szűcs Edit jelmezei közül Pap Vera és Börcsök meghatározhatatlan rendeltetésű és szabású jellemlepleit különösen dicsérhetjük.

Az Utazás az éjszakában 1942-ben elkészült. O’Neill úgy rendelkezett, csakis halála után 25 évvel kerülhet nyilvánosság elé. Meghalt 1953-ban. Özvegye kiszabadította a drámát jogi fogságából három év múltán.

Tracy Letts nem várt.

Molnár Gál Péter

Fotók: Almási J. Csaba/Vígszínház

 

süti beállítások módosítása