VÉSZKIJÁRAT – EXIT

Az előadás írója, rendezője, látvány-és fénytervezője Érsek-Obádovics Mercédesz  2006-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem színész szakán, majd a  Katona József Színház színpadán láthattuk hét szerepben. Feltűnt a Szputnyik Hajózási Társaság Holt lelkek című előadásában és a Táp Színház számos előadásában. 2007-ben a Magyar Filmszemle versenyprogramjában láthattuk Elröppent illúziók című első kísérleti kisjátékfilmjét, majd számos filmben tűnt fel rendezőasszisztensként, segédoperatőrként, felvételvezetőként, színésznőként.

mercedes

Az idei Filmszemle nagyjátékfilmes kategóriájában indult Szirtes András által rendezett “Juliette” című alkotásban nemcsak,mint abszolút főszereplő, hanem ,mint forgatókönyvíró is részt vett. Szirtes András egyik riportjában azt mondta róla: “Jegyezzék meg jól a nevét, a női Tarkovszkij-val állunk szemben”.  2007-ben a Fotocellában Magányosság-járvány címen , 2009 márciusában pedig a Millenáris Park Piros-fekete galériájában “Me / Myself & I” címen láthattuk fotókiállítását. Utóbbiról Zanin Éva azt írja kritikájában:  “átírja és megbolygatja az én ikonológiáját, az énképzés hagyományos útvonalait a fotóművészetben” .


untitled-2_450

Vészkijárat – Exit című rendezéséről én is csak ezt írhatom: Átírja és megbolygatja a színházi formanyelv és dramaturgia ikonológiáját és hagyományos útvonalait. Egybeolvasztja a színház-, a film-, a képző-,a fotó- ,a tánc- és a színművészet elemeit, melyek szigorúan feszes ritmikájú zenei és vizuális rendszert alkotnak, majd jutnak el a katarzishoz egy a Laokoón szoborcsoporként megelevenedő pulzáló, szexualitástól fűtött, állandóan kűzdő embergép formájában. Az előadást végigkíséri a mesterien megtervezett fény, amit az előadás filmes dramaturgiára építkező történetvezetése kiválóan alátámaszt és indokol. Ezáltal egy olyan feszes és élvezetes atmoszféra részeseivé válhatunk, akár egy filmre ültünk volna be a moziba. Mindeközben az előadás teljesen eszköztelen.

Érsek-Obádovics Mercédesz nem egy már megírt darabon keresztül foglalkozik a kor aktuális problémáival, nem egy régi darab modern változatát viszi színre, hanem a mai, saját bőrén érzékelt világról készített előadást.  Tisztán és őszintén beszél a minket körülvevő világ helyzetéről, problémáiról, történéseiről, erkölcseiről, hazugságok, áltatás és elfedés nélkül, ízléses, és igazán jó humorral. Filmekből, médiából és az interneten tömegesen megjelenő képi / vizuális és olvasható anyagokból kiindulva a legfőbb eleme a filmes hatások színpadra adoptálása,  hogy a nézőnek az előadás alatt  “ugyanúgy dobogjon a szíve”, mintha filmet nézne. Egyszerre stilizált és fiktív világában az emberi feltárulkozás által a pillanatnyi valóság igazságát mutatja meg. A vizuális és képi világ , valamint hang dömpingje ami meghatározza mindennapjainkat és a valóságról alkotott képünket, az előadással elválaszthatatlanul válik eggyé, mint ahogy mindennapjainktól is elválaszthatatlan. A vetített szubjektív valóság, a manipulált valóság és az irányított valóság jelenik meg főhőse életében, aki ezek hatására önmaga személyisége ellen fordul és megvívja egyszemélyes háborúját. A harcok pedig főszereplője agyában folynak és vetülnek ki elénk, mint álomképek, mini-viziók. A tudatalattiból felszakadó kétségek, frusztrációk, emlékképek és rejtett vágyak  fotoisztikus villanásokban szakadnak fel.  A főszereplő önmagával folytatott belső vitáinak partnerei, akárcsak az álmainkban, a valós életében szereplő emberekben ölt testet és szólal meg. A valóság és fantáziájának világa összefolyik,  agya megállíthatatlanul zakatol és hiába szeretné, nem némul el. Belső konfliktusa nem más, mint hogy egy reményvesztett állapotban,amikor úgy látszik minden összeomlott körülötte amit eddig életében felépített, rájöjjön, mit rontott el, mért született erre a Bolygóra?, mi életének értelme és célja? Kétségbeestetten éhezi a külső segítséget, de segíteni nem fog tudni neki senki, csak ő saját magán. Megvívja belső csatáit, újraértékeli önmagát . Nincs vég, csak megújulás, újabb lehetőség az önmagávalal való szembenézésre. Konfortra, biztonságra, s ezáltal segélyezésre vágyik, hogy adják meg neki azt a hazug, de biztos illúziót, miszerint az élet igenis tervezhető. Azzal szembesül a főhős, amitől a legjobban fél, a természetével, mely sokra hivatott ugyan, de kevéssel is beéri. Újra meg újra kölcsönös összefüggésbe hozza önmagát a világgal, miközben gyötrődve arra vágyik, hogy rátaláljon a rajta kívül álló ideálra, és azonosuljon vele, holott azt csak mint valami intuitíve érzékelhető kezdetet élheti át. Az ideállal való azonosulás megvalósíthatatlanságában rejlik elégedetlenségének örökös forrása.

A tánc-, és színművészet, a fény művészete, a film, a képzőművészet, a média, a zene egyenrangú alkotóelemei az előadásnak. Ezek az elemek nem mint alkalmazott művészetek vannak jelen, hanem ugyanolyan szerves részei a darabnak, akárcsak a szöveg. Minden eleme a kommunikáció célját szolgálja. Lendületes, lebilincselő ,érzéki, minden pillanatában élvezhető,szórakoztató és szerethető előadás. Egyre fokozódó tempójú, feszesen megkoreografált  jelenetei folyamatos feszültséget és figyelmet teremtenek a nézőben. Folyamatosan meglepő és váratlan fordulatok elé állít minket az író-rendező, melynek hatására egy varázslatos, ámulatba ejtő, amellet elgondolkodtató és megindító estével ajándékozza meg a nézőjét. Az előadás bár pofátlanul abszurd, mégsem határolja be magát a műfaj keretein belülre. Szinte minden műfajt magábaolvaszt, felhasznál, mintha a rendező tiszteletét tenné minden eddigi alkotó és működő forma előtt, mégis egységében  egészen újat és eddig ismeretlen színpadi nyelvet és atmoszférát hoz létre, mely egyben bátor kísérlet a művészeti ágak egymáshoz közelebb hozásához is.

dank istvn

Az előadás főszereplője; Dankó István, hitelesen és szerethetően hozza János figuráját,  egy munkamániás, maximalista embert, akinek kapcsolatai virtuálisak, a világháló és a technikai fejlődés rabja és szerelmese. Fal nagyságú digitális plazma-televíziója segítségével interneten keresztül kommunikál , interneten keresztül értesül a külvilág  eseményeiről, interneten keresztül rendeli ételét, interneten dolgozik, ott tartja a kapcsolatot szüleivel… Élete egy virtuális fantáziavilág. Mindent úgy lát ahogy azt a médián, filmeken, interneten keresztül vetítenek neki. Saját életét is mint egy filmet éli meg, álmai akárcsak filmekből vett snittek lennének. Szobájából nem mozdul ki, hisz mindent házhoz hoznak neki.  Az alkalmi ruhába öltöztetett színészek Heit Zsófi, Horváth Nóra, Jakus Szilvia, Kis Domonkos Márk, Kis-Horváth Zoltán, Molnár Gusztáv,Nagy Cecília, Nemes Wanda, Soós Attila érzékletesen és pontosan játszák életből vett figurájukat, máshol eltorzított fantázia-alakjukat.

 

Érsek-Obádovics Mercédesz rendezésének, egykori osztályfőnöke, Lukáts Andor adott otthont, a Sanyi és Aranka Aproperában.

 

 

VÉSZKIJÁRAT - EXIT


Szereplők:
Dankó István
Heit Zsófi
Horváth Nóra
Jakus Szilvi
Kis-Domonkos Márk
Kis-Horváth Zoltán
Molnár Gusztáv
Nagy Cecílila
Nemes Wanda
Soós Attila

Koreográfus, mozgásrendező: Lisztóczky Hajnal
Díszlet, jelmez: Sinkovits Judit

Írta , Rendezte: Érsek -Obádovics Mercédesz

Előadás időpontja : 2009. június 12. (péntek),  19:00 - 20:00 
Helyszín: Sanyi és Aranka Színház ( Bp. IX.ker. Mátyás u.9. )

Az előadás időtartama 60 perc.
Jegyek rendelhetők a 06-1-789-40-36-os telefonszámon.


"Mindenkinek van egy sötét pont az életében. Ahhoz,hogy fejlődjön  változásokra lesz szüksége. A változás új dolgokhoz vezet. Olyanokhoz,  amikről eddig még álmodni sem mert. Ha nem mer kockáztatni nem fog  történni magával semmi." Írta: Baumholczer Adél

süti beállítások módosítása