EXIT - Vészkijárat

"Mindenkinek van egy sötét pont az életében. Ahhoz, hogy fejlődjön változásokra lesz szüksége. A változás új dolgokhoz vezet. Olyanokhoz, amikről eddig még álmodni sem mert. Ha nem mer kockáztatni nem fog történni magával semmi."

exit_01

A zsongó közönség megtölti az apró színháztermet, majd ránk borul a megszokott csend és sötétség. Néma izgalom és várakozás. Érsek Obádovics Mercédesz Lukáts Andor növendékeként végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, most pedig volt osztályfőnöke színházában mutatja be az EXIT - Vészkijárat című legújabb darabját.

Pulzáló zene és villódzó fényeffektek kíséretében elindulunk egy utazásra, egy koponya köré, valahol a (közel)jövőben. A színpadon két monitor fénye villan fel: egy mindig készséges szobalány-számítógép, és elkínzott, laptopja felett görnyedő futurista alkalmazott. Egyhangú életében látszólag megvan mindene: maga teremtette szolgája kezeli az üzeneteit és a tévét, ám a munkától és a bezártságtól megcsömörlött férfi egyáltalán nem boldog. Életébe az egyedüli örömöt egy vonzó mosodás lány hozza el időnként, akivel a dadogó hétköznapi csevegésnél nem jut tovább. A hirtelen ki-be kapcsolódó fény a tudatalatti kivetülése: a fiú mocskos-őszinte vágyait látjuk, ahogy magáévá akarja tenni a lányt. Majd egyszer csak minden a feje tetejére fordul: az új ételhordó srác egy aljas csellel kifosztja - újabb villódzó színpadkép következik, amelyben a fiú elkeseredett küzdelmet vív a pénzéért és a becsületéért. Majd következik a teljes sötétség: tanúi lehetünk egy kényszeredett, valójában csak videótelefonon létező párkapcsolatnak, azután pedig a következő telefon során a munkájától is megfosztják. Kezdetét veszi a rémálom: az öntudat sötétjében lapuló sakkjátszma saját magunkkal. Ez a hétköznapi élet lépéskényszere: dönteni kell, változtatni különben nem lesz képes a továbbiakban elviselni az őt körülvevő világot. Az élet, a győzelem, a siker, a kielégülés de még a halál is egyéni döntés kérdése.

A jövőbe helyezett cselekmény ellenére a darab története fájdalmasan ismerős lehet mindannyiunk számára: a szélsőségekig eltúlzott televíziós híradás akár holnap bekövetkezhet. Ezen felül pedig mindannyian voltunk már abban a helyzetben, amikor bénultan próbáltunk számot vetni az életünkkel, hogy utána hátat fordítva az egésznek újult erővel vágjunk bele valami másba, amivel talán végre meglelhetjük azt a nyugalmat, amit sokszor éppen a szürke hétköznapok egyhangúságában már nem is veszünk észre. Az igazi boldogság megteremtése komoly erőfeszítésbe kerül, ugyanakkor erő kell ahhoz is, hogy észrevegyük lehetőségeinket a boldogságunkhoz vezető út felé, és hogy képesek legyünk élvezni az adottakat. Amíg ez nem jön létre, mi is csak elkeseredetten fogunk görnyedni a gépünk fölött, vágyva szerelemre, szenvedélyre, barátokra, és méltó feladatokra.

Különös játékra vállalkozik az, aki jegyet vált Érsek Obádovics Mercédesz darabjára. A főszereplő (Dankó István) iránti együttérzés, ami megszületik a nézőben, egyben önreflexióra kényszerít: vajon valóban élek-e? Vajon tényleg mindent megtettem a boldogságomért? Képes lennék-e mindent kockára tenni, ha arról lenne szó? Az egyik legszebb utalás ,a Kit Kat klub zárt világának megidézése, amely folyamatosan reflektál az egyre jobban elhatalmasodó őrületre a 30-as évek weimari köztársaságában. Remek alátámasztása annak a víziónak, amibe a főszereplő kénytelen alámerülni.

5

A filmes alkotóként is rendkívül tevékeny színésznő nem fukarkodik a színpadi és filmes hatásokkal: tökéletesen használja ki az apró teret, ami ideális a darab hangulatához: a cselekmény intimitásából eredő feszültség, az okosan kiválogatott zene, és a világítás mind egy súlyos, és komplex élménnyé teszik a darabot. Érsek- Obádovics Mercédesz rendezése és Lisztóczky Hajnal koreográfiái fizikailag is sokat követel a színészektől, ám azok összehangolt játéka egy sikeres csapatmunka eredményét tárja elénk. Az előadás végén csak támolygunk az Exit-Kijárat felé, fejünkben eltelve felejthetetlenül erős képekkel, rendkívüli alakításokkal, élményekkel és gondolatokkal, hogy az utcára kilépve mindenki újult erővel térjen vissza a maga élet-játékába.

BRECHT 2.0 AVAGY EGY ESTE EGY VIRTUÁLIS KABARÉBAN
Horváth Miklós

 

VÉSZKIJÁRAT-EXIT

Szereplők:

Dankó István
Heit Zsófi
Horváth Nóra
Jakus Szilvi
Kis-Domonkos Márk
Kis-Horváth Zoltán
Lisztóczky Hajnal
Molnár Gusztáv
Nemes Wanda

Koreográfus, mozgásrendező: Lisztóczky Hajnal
Díszlet, jelmez: Sinkovits Judit

Rendező, író: Érsek - Obádovics Mercédesz

Előadás időpont:
2009. szeptember 24.,19:00
Helyszín: Sanyi és Aranka Színház (Budapest, IX.ker. Mátyás u.9.)

Az előadás időtartama 60 perc.
Jegyek rendelhetők a 06-1-789-40-36-os telefonszámon.

 

süti beállítások módosítása