Renée Fleming koncertje Budapesten

Renée Fleming amerikai szoprán koncertje a Magyar Állami Operaházban. Beszámoló.

A "Májusünnep" legnagyobb érdeklődéssel várt eseménye Renée Fleming koncertje volt az Operaházban.

 

A médiát elárasztó lelkes beharangozók igencsak felfokozták a várakozást. Ez egyrészt jó, mert a sajtó egy operaeseménnyel foglalkozott ilyen sokat. Másrészt azonban a túl nagy várakozás eredménye könnyen csalódás lehet - egy kicsit az is lett -, a már-már bulvár jellegű reklámszövegek (pl. "minden idők egyik legnagyobb szopránja") pedig olykor inkább idegesítőek voltak.


flemingkoncert1

Renée Fleming koncertje (fotó: Juhász Attila)

 

Mielőtt rátérnék a koncertre, néhány megjegyzés a "Fleming-jelenségről". A "legnagyobb szoprán"  típusú jellemzések persze kissé komolytalanok, de hogy korunk egyik legnépszerűbb és legismertebb operaénekeséről van szó, az kétségtelen. Az énekesi nagyság és a népszerűség sajnos nem feltétlenül esik egybe, de azt azért kijelenthetjük, hogy Renée Fleming kiváló énekes. Sok remek énekes van azonban - Flemingnél nagyobb hangok is -, akik mégsem olyan népszerűek, mint ő. "...minden együtt van ahhoz, hogy sztár legyen..." Az amerikai szopránt egy profi PR gépezet "adja el", és hogy miért éppen őt, annak több oka van. Először is Renée Fleming gyönyörű nő, bármely divatlap örömmel teszi a fotóját címlapra. Másrészt - ahogy az a budapesti sajtótájékoztatón és más megnyilatkozásaiból is kiderült - intelligens, kedves, megnyerő személyiség, akinek egyébként egész lényéből valami hallatlan nyugodtság árad. Végül, de nem utolsósorban (és erről kevesebbet szoktak beszélni): Renée Fleming hangja kiválóan alkalmas arra, hogy lemezfelvételeket készítsenek vele. Egy nem túl erős, de kiegyenlített, puha, kellemes szoprán hangszínről van szó, amivel minden bizonnyal igen kevés dolga van a hangmérnököknek. (Nem egy olyan énekes van, aki színpadon bárkit "leénekel", stúdióban azonban nem szívesen foglalkoztatják.) Egyszóval Renée Fleming esetében minden együtt van ahhoz, hogy sztár legyen.


flemingkoncert9

(fotó: Andrew Eccles)

 

Számomra a koncertje is a fenti megállapításokat igazolta. Fleming gyönyörűen énekelt, a közönség lelkesedett, a kép, ahogyan egy-egy ária után elmosolyodik, emlékezetes marad. Ugyanakkor: hallottunk már nagyobb hangot, a választott áriákat tekintve pedig az énekesnőnek azért nem kellett túlerőltetnie magát. (Igaz, Fleming kitűnő előadó, aki a nehezebb hangokat is úgy tudja énekelni, mintha azok könnyűek lennének. Semmiféle erőlködés nem látszik rajta, csak mosolyog...) A koncertet indító R. Strauss-dalok mégsem arra utaltak, hogy Flemingnek a "könnyű siker" lett volna a célja. Valószínű, hogy a közönség egy része (akik csak a név és a "jeles esemény" miatt jöttek el) csalódott is volt. Nem véletlen, hogy az első igazi vastaps Rusalka (Dvořák) népszerű áriája után csattant fel. Az igényes Strauss-dalok kiválasztása tehát merész dolog volt és ez mindenképpen Fleming javára írható fel. Ma már kifejezetten Strauss-specialistaként is szokták az énekesnőt emlegetni, aki a dalokat kifinomultan és átszellemülten adta elő.


flemingkoncert2

Renée Fleming koncertje (fotó: Juhász Attila)

 

Ami azonban az áriákat illeti, ott többet vártam. Fleming repertoárján olyan művek is szerepelnek, mint például Bellinitől a Kalóz vagy az Alvajáró, a Donizetti Lucrezia Borgia, Mozart Szöktetésének Konstanzája, Rossini: Armida, vagy a Traviata. A nagy bravúráriák elmaradtak, igaz, helyette kaptunk mást: a nagyközönség által kevésbé ismert, ritkábban hallható műveket. Elhangzott Massenet-től a Kleopátra és a Thais egy-egy részlete (utóbbi Fleming egyik legnagyobb sikere operaszínpadon), Leoncavallo: Bohémek című operájából Musette és Mimi áriája, valamint Conchita áriája Zandonai azonos című operájából (ez utóbbi, "verista" művek beiktatása a programba kifejezetten meglepetés volt). Fleming Puccini Bohéméletéből is énekelt, és örömteli, hogy ezúttal nem Mimi jól ismert I. felvonásbeli áriáját hallhattuk, hanem a "Donde lieta usci"-t a III. felvonásból.


Részletek a koncertből (ráadás) - videó

 

 

 

Az egyes áriák között az Operaház Zenekara R. Strauss Intermezzo című operájának zenekari részleteit adta elő Kristjan Järvi vezényletével. Közepesen, de legalább ez sem volt szokványos.

 

Fleming végig magabiztosan, a legkisebb megingás nélkül énekelt. A hangja a mélyebb lágéban is szépen szól, magasságai biztosak. "...nem lehet rá nem odafigyelni..." Átéléssel énekelt, bár az egyes művek megszólaltatását azért nem nevezném különösebben árnyaltnak; inkább Fleming volt jelen, mint Kleopátra vagy Mimi. Néha kissé egysíkúnak éreztem az előadást, bár unalmasnak azért nem; ha Fleming van a színpadon, nem lehet rá nem odafigyelni. (Egyébként sokoldalúságát mutatja az is, hogy Fleming szívesen énekel dzsessz-t is!)

 

Az első három "ráadás" szám után (Lauretta áriája a Gianni Schicchiből, "Sumertime" és West side story), úgy tűnt, ezekkel a népszerű dallamokkal végződik a koncert, de egy legutolsó számmal Fleming ismét meglepett minket: Korngold Die tote Stadt (A holt város) című operájából adta elő Marie gyönyörű áriáját, megkapóan és átszellemülten. Szép befejezés volt.

 

A Magyar Állami Operaház a koncert tiszteletére saját kiadásában jelentette meg Renée Fleming: The inner voice című könyvét, amelyet az énekesnő a hangverseny után, az Operaház Vörös Szalonjában dedikált is.


flemingkoncert3

Renée Fleming dedikál (fotó: Juhász Attila)

 

Solti György karmester mondta egyszer: "Hosszú életem során Flemingen kívül talán csak egy szopránt ismertem, aki ilyen színvonalon énekelt: a másik Renata Tebaldi volt."

 

Ezt az állítást a mostani koncert talán nem támasztja alá, de kétségtelenül emlékezetes marad az este; örülök, hogy Renée Fleming itt volt.

 

 

Csák Balázs

 

 

flemingkoncert6

Renée Fleming: A belső hang - könyvborító

 

 


2011. május 11. Magyar Állami Operaház

Renée Fleming hangversenye

Közreműködik: a Magyar Állami Operaház zenekara

Karmester: Kristjan Järvi

 

Műsor:

 

I. rész
1. Richard Strauss: Intermezzo, Op.72: Träumerei am Kamin
2. Richard Strauss: Zenekari dalok
Ständchen, Op. 17, no. 2
Traum durch die Dämmerung, Op. 29, no. 1
Zueignung, Op. 10, no.1
3. Richard Strauss: Intermezzo, Op.72: Am Spieltisch
4. Jules Massenet: Kleopátra - Kleopátra áriája a III. felvonásból
J'ai versé le poison dans cette coupe d'or
5. Jules Massenet: Thais - Thais áriája a II. felvonásból
Dis moi, que je suis belle

 

II. rész
1. Richard Strauss: Intermezzo, Op.72: Fröhlicher Beschluss
2. Antonin Dvořák: Ruszalka - Ruszalka áriája az I. felvonásból
Měsičku na nebi hlubokém
3. Lehár Ferenc: A víg özvegy - Vilja dal
4. Richard Strauss: Intermezzo, Op.72: Reisefieber und Walzerszene
5. Giacomo Puccini: Bohémélet - Mimi áriája a III. felvonásból
Donde lieta usci
6. Ruggero Leoncavallo: Bohémek - Musette áriája az I. felvonásból
Mimi Pinson, la biondinetta
7. Ruggero Leoncavallo: Bohémek - Mimi áriája az I. felvonásból
Musette svaria sulla bocca viva
8. Riccardo Zandonai: Conchita - Conchita áriája az I. felvonásból
Ier dalla fabbrica

 

 

Renée Fleming

 

flemingkoncert8

(fotó: Andrew Eccles)

 

A háromszoros Grammy-díjas szoprán zenetanár szülők gyermekeként, a New York állambeli Rochesterben nőtt fel. Énekesi diplomáját a világhírű Juilliardon szerezte. A Met színpadán 1991-ben debütált, ahol azóta többek között olyan szerepekben aratott sikert, mint Almaviva grófné (Mozart: Figaro házassága), Violetta (Verdi: Traviata), 2011 februárjában és márciusában pedig Armida (Rossini). A pályán eddig eltöltött 25 éve során több mint kétszázszor énekelt a Metropolitan opera színpadán,
Repertoárja rendkívül széles, három évszázad szerzőit foglalja magában: Händeltől és Mozarttól a 19. századi bel canto irodalom képviselőin át egészen a kortárs komponistákig ível. Renée Felming nemcsak az opera-, hanem a koncertszínpadok rendszeres és keresett fellépője is: a 2010/11-es évadban olyan zenekarokkal lép fel, mint a BBC Szimfonikus Zenekar, a Pittsburgh-i Szimfonikusok, a National Symphony Christoph Eschenbach vezényletével, a Müncheni Filharmonikusok, a Stockholmi Királyi Filharmonikusok, a Norvég- és Finn Rádió Szimfonikus Zenekara, valamint a Berlini Filharmonikusok. CD-felvételein más zenei műfajok képviselőivel is szívesen együttműködik: a "Dark Hope" című 2010-es albumon (Decca, Mercury Records) Peter Gabriel, Lonard Cohen, Arcade Fire és Death Cab for Cutie voltak a partnerei.
A New York-ban élő énekesnőnek két lánya van. Az éneklés mellett a leghíresebb amerikai televíziós műsorokban is szerepet vállal néha, emellett "La Voce by Renée Fleming" néven saját parfümmárkát is piacra dobott. Népszerűségét mutatja, hogy Daniel Boulud sztárséf "La Diva Renée" néven külön édesség-kreációt álmodott meg, és elneveztek róla egy virágfaját is, a "Renée Fleming Iris"-t.
Az operacsillag rendszeresen szerepel a világ legjobban öltözött hírességeinek listáján: fellépőruháit többek között Gianfranco Ferré, John Galliano, Christian Lacroix, Karl Lagerfeld, Oscar de la Renta és Vivienne Westwood tervezik.
René Fleming fellépett Barack Obama elnöki beiktatásán, énekelt Károly walesi hercegnek a Buckingham Palotában, valamint Vaclav Havel cseh elnök meghívására a Bársonyos forradalom 20. évfordulójára rendezett ünnepségen is.
Érzékeny a társadalmi problémák iránt, a fiatalok képzése a szívügye, ezért nyerte el 2011 áprilisában a Fulbright Életműdíjat.


süti beállítások módosítása