Művészeti egyetem kategóriát! - Az SZFE diákjai is ezt akarják

Művészeti egyetem vagy művészeti főiskola kategória bevezetését javasolják az oktatási államtitkárságnak öt művészeti felsőoktatási intézmény hallgatói. Attól tartanak, hogy 2015-től – többek között – a Zeneakadémiára és a MOME-ra is integráció, főiskolává alakulás vagy megszűnés vár.

A kormány koncepciója átmeneti időszakra főiskolai, egyetemi és tudományegyetemi kategóriákat sorol fel. Ezek alól átmenetileg kivételt képez az öt művészeti egyetem illetve főiskola, mert más felépítésben működnek és nem lennének képesek teljesíteni a követelményeket. Mivel a kormány a koncepcióban azt javasolja, hogy ezt a rendszert négy év múlva, tehát 2015-ben vizsgálják felül, így ettől kezdve már rájuk is érvényes lehet a főiskolai és tudományegyetemi kategóriák egyike – írja közös közleményében Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Magyar Táncművészeti Főiskola, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Színház- és Filmművészeti Egyetem.

szfe

Mint közlik: a művészeti intézmények egyrészről nehezen tudják teljesíteni a főiskolai kritériumokat, másrészről presztízsvesztéssel járna a leminősítés, harmadrészről egy nagyobb intézménybe való beolvadás szintén jelentéktelené tenné a művészeti hallgatói létet és az ezzel járó diplomát, ezért konstruktív megoldásként a művészeti egyetem és művészeti főiskola kategóriák bevezetését javasolják. Ezek bevezetésével megmaradhatna a négy művészeti egyetem és egy főiskola. Amennyiben ez még így is túl sok intézményt jelentene, úgy a művészeti egyetem kategória bevezetését javasolják, melynek zászlaja alatt integrálódhatna az öt intézmény. Ezzel nem egy, már meglévő nagy intézménybe történne az integráció, hanem egymásba, egy országos, sok művészeti ágat lefedő, erős művészeti intézmény keletkezne.

 

Szerintük a finanszírozásnál felmerülő „tudományos célú normatívát" ebben az esetben "művészeti célú normatívának" érdemes hívni és eképp meghatározni. Természetesen célszerű, ha mind az öt intézmény autonóm tud maradni, ezért javasolják a kategóriák bevezetését, de egy esetleges integráció során is inkább az egymásba történő olvadást választják, ezzel is erősítve a nemzeti kultúra kiemelkedését és nemzetközi elismerését. A folyamatot és a kategória kritériumait a kormány és az érintett intézmények rektorai közötti egyeztetéseken szükséges meghatározni. Az érintett intézmények bíznak abban, hogy a törvényhozó kellő bölcsességgel dönt majd sorsunkról és felismeri az egyedi képzési rendszer előnyeit.


süti beállítások módosítása