Otello premierre készülnek Pécsett

2011. november 25-én mutatja be a Pécsi Balett OTELLO történetének táncszínpadi változatát két részben, Vincze Balázs koreográfiájában.

Darabtörténelem:

Verdi 1884 végén kezdte el művét komponálni, és nem egészen egy év múlva be is fejezte. Ekkor úgy döntött, hogy a darab címe Otello és nem Jago lesz, mivel „Jago az a démon, aki mindent mozgat, de Otello az, aki cselekszik.” A shakespeare-i műhöz képest az opera műfajának megfelelően sűrítettebb a fogalmazás. Ez az Otello Jago első célzásaira azonnal dühödten reagál, s a második felvonás végére pedig megérik benne a bosszú gondolata. Az opera Desdemonája szűzies és hűséges, dramaturgiailag meglehetősen a háttérbe szorul, bár jelenléte végig érezhető.

Verdi szövevényes librettójából Uhrik Dóra és Böhm György készítettek pontos jelenetbeosztást. Riederauer Richárd - a mesterművet maximálisan tiszteletben tartva - készített átiratot, illetve írt zenét a produkcióhoz, Molnár Zsuzsa pedig a színpadképet álmodta meg.

vinczeVincze Balázs

Vincze Balázs rendező-koreográfus, a Pécsi Balett igazgatója az előadásról:

"Az eredeti történet elképesztő komplikált és szövevényes. Hihetetlenül nehéz megfogalmazni még operában is, nemhogy a tánc nyelvén. Mi a cselekményt alapvetően az öt főszereplő (Otello, Desdemona, Jago, Emilia és Cassio) személyén és kapcsolatrendszerén keresztül jelenítjük meg. A nehézsége ellenére azért választottam az Otello-t, mert az összes alapvető emberi érzelem megjelenik benne, ráadásul a legnagyobb amplitúdóval: árulás, szerelem, féltékenység, bosszú, féktelen harag. Szerintem akkor jó egy balettelőadás, ha a három alapelem: a látvány, a zene és a történet harmonikus egyensúlyban van. Verdi gyönyörű muzsikája adott, valójában ez inspirál mindannyiunkat. Különleges vizuális élményt is szeretnénk nyújtani: az alaphelyszín egy mobil móló, melynek elemeit a táncosok építőkockaként mozgatják az előadás folyamán. A díszlet szerves része a produkciónak, mely gyorsan, látványosan v áltozik. Hogy mi számomra Otello üzenete? Otello és Desdemona szenvedélyesen szeretik egymást, Jago hatására Otello mégis elveszti bizalmát feleségében és szörnyű véget érnek. Jago nem kezeli egyenrangú partnerként Emiliát, kapcsolatuk borzalmas, mégis megmarad, Emilia kitart férje oldalán. Hány ilyen kapcsolat van manapság a világban, közvetlen környezetünkben is akár... Mi a baj velünk, férfiakkal és nőkkel? Bízom benne, hogy minden nézőben ez, vagy ehhez hasonló kérdés fog felmerülni az előadás végeztével. Szeretném, ha sokáig gondolkodnának..."

 

otello_pecs

A kép forrása: Pécsi Balett

 

Társulati díj és sérülés
Az Otello bemutatója alkalmából első ízben kerül átadásra a Pécsi Balett Társulati Díja, melyet a 2010/2011-es évadban nyújtott teljesítményéért a táncművészek titkos szavazása alapján Szabó Márton táncművésznek adományoznak. A dijazott azonban sajnálatos sérülése miatt nem tudja eltáncolni Jago-t az Otello premierjén, így a bemutató előtt 2 héttel kényszerű szerepcsere történt. Az eredetileg Cassio-t próbáló Pataki Szabolcs táncolja Jago szerepét a novemberi előadásokon, majd Szabó Mártonnal kettős szereposztásban játszanak tovább. Cassio szerepét Dóri István veszi át a premierre és Tuboly Szilárddal alakítják felváltva azt követően. Szabó Márton Jago-ként decembertől lesz látható.

 

Bemutató: 2011. november 25. 19.00 Pécsi Nemzeti Színház

süti beállítások módosítása