Száz éves lenne az egypercesek atyja - Örkény

2012. április 5-én ünnepeljük Örkény István születésének 100. évfordulóját. Örkény kivételes ember volt. Újságcikkekből, interjúkból készített válogatással emlékezik rá a Színházkolónia.

A Színházkolónia és a Színház.hu összeállítása:

A kezdetekről Örkény István szavaival

Születtem Budapesten, 1912-ben nagypolgári családban. Apám patikus volt, az Örkény patika szinte fogalom volt Pesten. Apám afféle Mikszáth vagy Krúdy hős volt. Egy szenvedély megszállottja, gavallér. Három vagy négy patikát mulatott el az éjszakában. Ehhez hozzá kel tennem, hogy apám nem ivott, nem voltak nőügyei, ő mindig gavallér szeretett lenni. Fizetni szeretett mindenkinek. Tizenkét párbaja volt. Az én családi felmenőim anyai ágon a felvidéki Pető család volt. Ők Nyitrától nem messze, Verebély nevű községben éltek, ahol beláthatatlanul régi idők óta virágzó ecetgyáruk volt... Tovább a teljes cikkhez

orkenyistvan

Akinek kijutott minden, ami a huszadik század egy magyar írónak felkínálhatott

Örkénynek kijutott minden, ami a huszadik század egy magyar írónak felkínálhatott. Nem volt rest, merített a bőségszaruból. Léha úrifiú, munkaszolgálatos, hadifogoly, gyári dolgozó. Tudta milyen a Párt kegye és a szilencium. Tudta, milyen a siker, a külföldi színházi bemutatók diadalmenete, és mi az éhség, a halál, a romboló betegség kínja. Ez a képtelenséghalmaz párolódott világképpé. (...)

A legtöbb, amit egyik ember a másiknak adhat, az a szolidaritás - mondja Örkény. - Az egész emberi etikám erre az egy szóra épül, és ez a kulcsszava írói munkásságomnak is. Azután valamivel később: "humanista író vagyok."

Szolidaritás. Humanizmus.Elfeledett, porlepte szavak. Idejét sem tudom, mikor hallottam - olvastam utoljára.

Hát akkor még egyszer. Akkor is, ha a világunkat uraló primitív, pökhendi gőg megtestetsítői e fogalmak hallatán csak cinikusan legyintenek, akkor is, ha legjobb esetben utasítják beszédírójukat, nézze meg az idegen szavak szótárában, és döntse el, hogy mozgósító erejű szónoklatban használhatók-e, és egyáltalán: mi a túró ez?

Akkor is. Sőt, annál inkább.

Szolidaritás. Meg humanizmus.

Békés Pál: Örkény István - Élet és irodalom 2002. V.10

További írók Örkényről

oreny_shakespeareÖrkény mint Shakespeare - Kazimir Károly fotótréfája

Örkény Egyperces életrajza

„Amikor megszülettem, olyan feltűnően szép voltam, hogy a főorvos karjára vett, és szobáról szobára végigmutogatott a klinikán. Azt mondják, még mosolyogtam is, amitől a többi mamák irigyen felsóhajtottak. Tovább a teljes íráshoz

Örkény István levele Takács Marikának

Az író levele, mely a népszerű tévébemondónőhöz szólt...

Balatonalmádi, 1960-as évek

Édes Marika!

Isteni jó volt veled egy fedél alatt aludni. Éjjel felhevültem jelenlétedtől, de nem tudtam a szobaszámodat. Az erkély vas traverzein mászkáltam föl-le, a 12. emelettől a 8-ig. Sajnos, nem találtalak, illetve tévedésből bemásztam Szinetár Miklóshoz, és magamévá tettem.
(De közben rád gondoltam)

Csókol
, István

orkeny_tabla Pasaréti 39.

Örkény István: Szakmai önérzet

Engem kemény fából faragtak!

Tudok magamon uralkodni.

Nem látszott rajtam semmi, pedig hosszú évek szorgalmas munkája, tehetségem elismerése, egész jövőm forgott kockán.

- Állatművész vagyok - mondtam.

- Mit tud? - kérdezte az igazgató.

- Madárhangokat utánzok.

- Sajnos - legyintett -, ez kiment a divatból.

- Hogyhogy? A gerle búgása? A nádiveréb cserregése? A fürj pitypalattyolása? A sirály vijjogása? A pacsirta éneke?

- Passzé - mondta unottan az igazgató.

Ez fájt. De azt hiszem, nem látszott rajtam semmi.

- A viszontlátásra - mondtam udvariasan, és kirepültem a nyitott ablakon.

Örkény 100 - A közmédia műsorai az Örkény-évfordulón
Örkény-napi ajánlat a köztévében

Örkény István születésének 100. évfordulóján, csütörtökön az író alakját idézi meg műsoraival a közmédia: újonnan készült riportfilmmel, kulturális műsorral, illetve műveinek ismert filmadaptációival és rádiószínházi feldolgozásaival eleveníti fel emlékét a Magyar Televízió, a Duna Televízió és a Magyar Rádió.

Április 5-én, az évforduló napján az m1 Örkény 100 című műsora az egypercesek stílusát idézve rajzol portrét az íróról, és levetítik az Örkény-novellákból készült Az ember melegségre vágyik című filmet is. A Duna a Kultikon adását szenteli az író emlékének, majd az Isten hozta, őrnagy úr! című filmet tűzi műsorra - közölte a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) az MTI-vel csütörtökön.
Az m1 23.25-től vetíti Mohácsi Szilvia riportfilmjét Örkény 100 címmel, amelyben az egypercesek világát idézve rajzolja meg Örkény István portréját az Aranymetszés műsorvezetője. Az adásban az íróról mesél özvegye, Radnóti Zsuzsa, fia, Örkény Antal, az írót az Azt meséld el, Pista! című önállóesten megszemélyesítő Mácsai Pál színművész, valamint Marton László rendező, aki közreműködött már a Pisti a vérzivatarban Várkonyi Zoltán rendezte 1979-es ősbemutatóján is, 25 évvel később pedig színpadra állította az előadást a Vígszínházban. A műsorban az Egyperces novellákból olvas fel Hámori Gabriella, Kamarás Iván és Bálint András.

 orkeny_totek A riportfilm után, 23.55-től vetíti az m1 Az ember melegségre vágyik című 1973-as tévéfilmet, amelyben kiváló színészek - Kállai Ferenc, Bilicsi Tivadar, Kozák András, Őze Lajos, Sulyok Mária és Rajz János - közreműködésével Örkény négy novelláját dolgozta fel Esztergályos Károly rendező.
A Duna Televízió műsorán a nap folyamán több produkció is látható az évforduló alkalmából, így például a főváros 1945-1956 közötti időszakáról szóló, a Történelmi egypercesek felhasználásával készült filmetűd a Magyarok cselekedetei sorozatból, 17 órakor.
A Duna kulturális műsora, a Kultikon csütörtöki adását teljes mértékben az írónak szenteli. A 20 órától látható adásban Mácsai Pállal beszélget Bősze Ádám műsorvezető, a Kultikon riportereinek pedig Radnóti Zsuzsa és F. Nagy Angéla idézi fel az íróhoz fűződő élményeit. Az alkotók felelevenítik Örkény műveinek filmes és színpadi adaptációit, bemutatják a Petőfi Irodalmi Múzeum az évfordulóra készült kiállítását, illetve a kecskeméti animációs stúdió az Egyperces novellákból készített animációit is. A műsorvezető vendégül látja A Szkalla lányok, a Macskajáték alapján készült kamaradráma szereplőit, Béres Ilonát és Tordai Terit, valamint Tóth Kriszta és Grecsó Krisztián írót kérdezi a 2x1 perces novellák című Örkény-parafrázisokat tartalmazó könyvről.
A kulturális műsor után, 21.05-től a Tóték alapján készült Fábri Zoltán-alkotást, az Isten hozta, őrnagy úr! című 1969-es játékfilmet vetíti a csatorna Latinovits Zoltánnal, Sinkovits Imrével, Fónay Mártával és Venczel Verával a főbb szerepekben.
Az MR1-Kossuth Rádió április 5-én, 21.30-kor szintén Egyperces novellákat sugároz a Rádiószínház az ezredfordulón készült felvételeit ismételve, amelyben Zoltán Gábor rendezésében Darvas Iván, Garas Dezső, Haumann Péter, Vallai Péter és Kézdy György adja elő Örkény István műveit.
Április 8-án sugározza az MR6 - A régió rádiója a Rózsakiállítás című kisregény rádióváltozatát, majd 23. és 27. között adja a Kossuth Rádió a Négykezes regény rádióváltozatát, amelyben annak a különös írói kalandnak a történetét beszélte el Örkény, amikor Déry Tiborral közösen próbáltak vidám regényt írni Szigligeten.

 

Archív videófelvételek, kisfilmek Örkénnyel, Örkényről a Színházkolónia Nézz bele!

rovatában.

Örkény idézetek az Örkény 100 fórumban a Színházkolónián.

Az Örkény centenáriumhoz kapcsolódó programokról itt olvashat.

süti beállítások módosítása