Ascher Tamás: mintha Aczél György szólna

Lassan negyven éve van a pályán, több legendás előadás fűződik a nevéhez, ő a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora és a Katona József Színház főrendezője. Többek közt politika és művészet viszonyáról, és az Örkény Színházban nemrég bemutatott Peer Gyntről is beszélt a Magyar Narancsnak.

A Magyar Narancs cikkéből:

Arról, mi vonzotta a Peer Gynt-ben, Ascher Tamás elárulta, az ellentmondásossága. “Adott a nagylélegzetű, verses mű, címszereplője az emberi nem képviselője, mint Faust vagy Ádám. A legsúlyosabb létproblémákról szól - szakadatlanul szembesít hazugságainkkal, állandó meneküléseinkkel -, és közben a szöveg csupa szarkazmus, huncutság, provokatív vicces bölcselet és poénos kibeszélés a nézőnek. (...) Ha az előadás kilóg rendezéseim sorából, az főleg azért van, mert ezúttal igyekeztem magamévá tenni Peter Zadek egy gondolatát: szerinte az esztétikailag tökélyre vitt gyönyörű, nagy előadás ma már hervasztó és idejétmúlt” – fogalmazott a rendező a Magyar Narancsnak.

Kérdésre válaszolva elmondta, régebben felmerült, hogy átvegye az igazgatói posztot, de nemet mondott Zsámbékinak. “Nem vagyok vezető alkat, inkább láttam magam udvari bolondnak, mint királynak” – fejtette ki Ascher Tamás, aki a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektoraként reméli, túlélik az aktuális elvonást, bár összevonások akkor is fenyegetnek.

aschertamas

“A mi egyetemünk speciális gondja, hogy míg tőlünk sok pénzt elvonnak, addig felhizlalni kívánják a kaposvári színészképzést, de úgy, hogy a jelenlegi, Mohácsi János és Jeles András fémjelezte oktatást kisöprik onnan. Egyébként nem ellenzem új szemléletű, konkurens oktatások megjelenését, de közösen kéne használni a közös terepet. Ez így inkább einstand. Úgy tűnik, néhány rosszízű vita van kilátásban a színészoktatás körül” – tette hozzá.

Úgy látja csak pillanatokra létezik szakmai összetartás, mert a vezető színháziaknak túl sok a féltenivalójuk, “hisz a jól ismert központosító gesztusok eredményeképp néhány ember dönt a teljes színházi szakma pénzéről: élet és halál urai”. Többek közt a Színházművészeti Bizottságra is utalt Ascher Tamás, amelyet Vidnyánszky Attila és négy "hozzá közel álló illető alkot", “miközben az NKA színházi pályázati pénzeiről is az ő zsebében lévő emberek szavaznak”. Ascher szerint nem vitatott Vidnyánszky rendezői tehetsége, ugyanakkor a neki teret biztosító politikai aktoroktól senki nem várhat jó ízlést.

“Az a tény, hogy a politikához dörgölődzők ideológiai kívánalmakkal, jelszavakkal állnak elő, teljes egészében a hetvenes éveket idézi. A "pozitív" üzenet követelménye a művészetben, a "Nyugatmajmoló nihilizmus" kiátkozása - mintha Aczél György szólna” – nyilatkozta Ascher Tamás a Magyar Narancs újságírójának, Iványi Zsófiának.

süti beállítások módosítása