A verssorok között – Pillanatképek a Csiky-versnapról

Április 11. Kaposvár: a Csiky Gergely Színház és a Compass Európai Ifjúsági Közösségért Egyesület összefogásával különleges eseményfüzér szerveződött a Költészet Napján.

8.40 A verskommandó első állomása a Munkácsy Mihály Gimnázium aulája

Régen, amikor az emberek még

némák voltak, a halak gyűlést

tartottak, sajnálkoztak egy csomót

az emberek miatt, aztán nekik adták

a beszédet. Ezt anya mondta

Én meg azt mondom, ha egy kicsit nagyobb

leszek, összegyűjtöm a szavakat egy

műanyag zsákba, és beleöntöm őket a

tengerbe

Hadd beszéljenek ezután a halak is

9.00 Elkezdődik a versmondóverseny a színházban

Látod-e, esteledik s a szögesdróttal beszegett, vad
tölgykerités, barakk oly lebegő, felszívja az este
Rabságunk keretét elereszti a lassu tekintet
és csak az ész, csak az ész, az tudja, a drót feszülését
Látod-e drága, a képzelet itt, az is így szabadul csak,
megtöretett testünket az álom, a szép szabadító
oldja fel és a fogolytábor hazaindul ilyenkor
 

9.10 A verskommandó tagjait átengedik a börtön beléptető-rendszerén, ahol aztán a beszélőn négyszemközt is a vers nyit utat két ember közt, és a fogvatartott két perc alatt megtanulja azt a pár sort, amit utána el is mond az őrnek

Bugyi leng a szélben,
szárító kötélen,
duzzadozik, alakul,
ahogy a szél belefúj
Aki odabámul,
őszintén elámul,
minő ritka alkalom,
forma van, nincs tartalom
 

10.00 Ezren mondják együtt ugyanazokat a sorokat a Kossuth téren

Visz a vonat: gyorsvonatélet.
Átszállóhely: sorsom, a lélek...
Átszáll rajtam: elmegy halálnak
Talán ma még meg is találnak

Talán kihűl a mozdony könnye,
De mintha hozzád könyörögne...
Jól jönne most: bocsánat, pár szó...
Mi csattog ott: Kocsárd vagy Szárszó?

tomeg_kozeli10.30 A verskommandó a könyvtárban legyőzi a youtube-ot, és „nemkommandósok” is beállnak verselni

Én még őszinte ember voltam,
ordítottam, toporzékoltam

Hagyja a dagadt ruhát másra
Engem vigyen föl a padlásra

Csak ment és teregetett némán,
nem szidott, nem is nézett énrám
s a ruhák fényesen, suhogva,
keringtek, szálltak a magosba

verskommand_knyvtr11.00 Szabó Lőrinc versei a Csiky nagyszínpadán a Kaláka együttes és Rátóti Zoltán tolmácsolásában hangzanak el

– No, halljuk. – Hát figyelj ide, –
szólt Lóci, azzal nekikezdett
s két sorban elmondta a verset:
„Az életet adja, adja,
egyszerre csak abbahagyja”
Én nagyot néztem: – Ki? Kiről szól
a versed? Ennyi az egész?
– Hát az istenről, az a címe! –
magyarázta a gyerek; és:

– Nem kéne még valami hozzá?
kérdeztem én kiváncsian
– Nem hát, – felelt ő, – ez az élet,
ebben már minden benne van

kalka_klnbke11.15 A verskommandó a Somogyjádi Általános Iskolába ér

"Kell galuska, Peti fiam,
Eszel-e?"
"Dehogy eszem, dehogy eszem,
Ki vele"
"Kell bor, édes szép fiacskám,
Iszol-e?"
"Dehogy iszom, dehogy iszom,
El vele"
"Kell-e sarkantyú csizmádra,
Petikém!
Kalpagodra toll s mentédre
Rókaprém?"
"Mit nekem toll, mit nekem prém,
Sarkantyú!
Ha szivemben, mint a róka,
Rág a bú!"

13.00 L Simon László segítségével kiderül, mi az a japán hajtás

Félbe, majd négyrét hajt bennünket az idő,

szigorú keretbe zárt szavakat

hajtogat egy fonnyadt kéz,

mozdulatai elrejtik

a margótól margóig tartó életet:

kép a képben,

vendég a szövegben -

így lett a tekercsből könyv 

Köszönjük, hogy ennyien velünk voltak, időt szánva a versnek és figyelmet szentelve a szavaknak, reméljük, sokan sok értékes pillanatot tudtak magukkal vinni.

süti beállítások módosítása