Physpacom - Kortárs koreográfia Feledi Jánostól

Már Budapesten is látható volt Feledi János Idők folyamán című kortárs táncelőadása Barta Dórával a főszerepben. A fiatal táncos-koreográfus új bemutatóval is jelentkezik, amelyben Jónás Zsuzsával, Lázár Eszterrel, Horváth Zitával, Bajári Leventével dolgozik együtt.

Az Idők folyamán című darabról:

1941 egy írónő vízbe öli magát, így próbál meg menekülni súlyos depressziójától. 1951 egy depressziós anya reggeli készülődését látjuk. Napjainkban egy nő esti partit szervez. Az előadás az Órák című film nyomán készült. A rendező-koreográfus Feledi Jánosnak ez az első egész estés rendezése. A három nőt egy dolog köti össze, Virginia Woolf: Mrs.Dalloway cimű könyve. Az első nő maga az író, 1925-ben. Elmebajjal küzd. A második éppen állapotos, gyermekét várja, akinek látszólag mindene megvan, férje, szép háza, gyermeket vár, de mégsem boldog. Miközben a könyvet olvassa, annyira a hatása alá kerül, hogy elhatározza, még aznap este véget vet az életének. A harmadik nő AIDS-es barátját, egykori szerelmét szeretné meglepni egy partival. Róluk szól az előadás, és arról a láthatatlan kapocsról, ami összeköti őket. A három nőt Barta Dóra Harangozó-díjas táncművész, érdemes művész, Kulcsár Noémi és Horváth Zita táncolja majd.

Interjú Feledi János rendező-koreográfussal:

Olvasni, hallani, hogy az Idők folyamán fontos előadás, hogy tétje van...

Feledi János: Ez igaz. A születésekor már érezhető volt az egri Gárdonyi Géza Színházban az igazgatóválasztás előszele. Akkoriban történz az is, hogy bizonyos személyek megkérdőjelezték, hogy van-e létjogosultsága annak, amit Barta Dóra és az általa irányított tánctagozat képvisel. Engem nem csak az izgatott, hogy mi lesz a csapat sorsa, hanem az is, hogy milyen fogadtatásra talál az első egész estés, nagyrészt saját költségen készült darabom ebben a hangulatban, egy vidéki színház stúdiójában. Számomra annak is tétje volt, hogy igazgatómat, Barta Dórát rendezhettem. Nagyon élveztem a vele való munkát, akárcsak azt, hogy Kulcsár Noémival és Horváth Zitával dolgoztam

A darab szinopszisából az derül ki, hogy az előadás az Órák című film nyomán született. Miért inspirált?

Feledi János: Nagyon megfogott ez a film, többször is megnéztem, mégis mindig magával ragadott a színészek játéka, a zene, az atmoszféra, a mondanivaló. Azt éreztem, nem mehetek el mellette… Az első megtekintés után két évnek kellett eltelnie, hogy a film keltette érzések tánccá érjenek bennem. Ekkoriban hívott le Dóri Egerbe, ahol adott volt az igényes kultúrára, táncművészetre vevő közönség és a három összeszokott női táncos. Azt éreztem most vagy soha! Tehát egybeesésnek köszönhető, hogy az Idők folyamán megszületett.

Mennyiben kapcsolódik egymáshoz a film és az előadás?

Feledi János: A film és a darab is Virgina Woolf élete egy napját dolgozza fel, ami hatással van más női sorsokra is. Tehát sok szálon kapcsolódik a két alkotás, de rengeteg momentum kimaradt a darabból, ami megjelenik a filmben, hiszen más nyelvezetet használ. Engem leginkább a női lelkek, állapotok kutatása izgatott, amit nem egyszerű táncra lefordítani. Sokat építkeztünk a filmbeli karakterekből, de hozzátettünk a saját életünkből is momentumokat.

Az előadás díszletét Minorics Krisztián tervezte, aki 2009-ben Budapesti Építészeti Nívó díjat kapott. Mennyiben speciális ez a munkája?

Feledi János: Krisztián az egri teátrumba más díszletet tervezett, mint a budapesti bemutatóra. Egerben falra szerelhető sávok, kisebb nagyobb panelek alkották a díszletet, amelyek fokozatosan vékonyodtak, majd elfogytak, akárcsak életünk percei. Nagyon szép, éteri atmoszférát teremtett, hogy a sávokat hátulról neonok világították meg. A budapesti előadás díszletéhez két nagyméretű falat kellett gyártani, amire krétával írunk. A produkciót befogadó Nemzeti Táncszínház falain ugyanis semmilyen fúrást, faragást nem lehetett tenni, mivel az épület műemlék.

A BaDora Dance Company mellett mennyi időd jut arra, hogy más formációkban is kamatoztatsd a tudásod?

Feledi János: Szerencsére ebben az évben sok jó társulattal, kollégával dolgozhattam együtt. Kezdtem Barta Dórával a Rómeó és Júliában, majd jött Frenák Pál Gördeszkák felújítása, Kun Attilával egy Trafós bemutató kapcsán találkoztam és Bozsik Yvette Mennyegző előadásába is beugorhattam. Emellett még 4 darabot átvettem a Fenyves Márk- Pálosi István vezette Magyar Mozdulatművészeti Társulat repertoárjából.

Addig jó, amíg van munka és hívják az embert!

Mióta létezik a Feledi János Projekt?

Feledi János: Ezt akkor találtam ki, amikor visszaköltöztem Pestre. Az, hogy project a neve azt is jelzi, hogy még nem egy támogatott társulatról van szó. Azt gondolom, ebben a nehéz gazdasági, kulturális, politikai helyzetben elég nehéz fenntartani finanszírozás nélkül egy csapatot, így különböző projektekben látom az utat. Törekszem olyan professzionális táncművészekkel dolgozni, akik erős klasszikus balett alapokkal bírnak, ugyanakkor modern irányzatokban is jártasak. Megmondom őszintén, ilyen kvalitású táncművészekből kevés van itthon. A formáció tagjai folyamatosan változnak, de egy fix emberem van, ő Lisztóczky Hajnal. Mentoromnak tartom. Zseniális ember, és színházi szakember, a szó szoros értelmében. Támaszom, külső szemem, belső hangom, annyira ismerjük egymást, hogy szavak nélkül is értjük egymást. Szeretném, ha az új darabom kapcsán létrejött kis csapatot tovább vihetném, ha együtt létezhetnék még Jónás Zsuzsával, Lázár Eszterrel, Horváth Zitával, Bajári Leventével. A tervek megvalósítása nehézkes, de bizakodom. Mindenesetre április 18-án Physpacom- Physical space communication címmel lesz bemutatóm a Nemzeti Táncszínházban.

Physpacom – physical space communication című darabról:

Ahogy arra a cím is utal, a produkció egyszerre foglalkozik a távolsággal, a körülöttünk lévő térrel (és az ehhez való viszonyulásunkkal), illetve a kommunikációval, a társas érintkezéssel, a párkapcsolattal, a családdal. „Melyik pillanatban kezdenek az emberek és helyek összefolyni mögöttünk?” – teszik fel a kérdést az alkotók, hiszen megérkezünk, megalapozzuk, kiépítjük magunk körül az életünket, és eközben újra és újra ugyanazt az utat járjuk be. 

feledi

Feledi János: Physpacom – physical space communication

Ea.: Jónás Zsuzsa, Lázár Eszter, Horváth Zita m.v., Bajári Levente m.v., Feledi János

Zene: montázs

Dramaturg: Lisztóczky Hajnal

Fény: Stadler Ferenc
D.: Minorics Krisztián
Kor., rend.: Feledi János 

2012. április 18. 19:30

Nemzeti Táncszínház - Refektórium


süti beállítások módosítása