Gulyás Márton: A Krétakör részvételt kínál a nézőknek

Gulyás Márton a Krétakör ügyvezetője a HVG-nak nyilatkozott új tervekről, színházi nevelésről, alternatív szféráról. Lapszemle.

A felvetésr, miszerint a Krétakör névhez kapcsolódik valamiféle nosztalgiaérzés, sokan nem értik, mi ez az újfajta közösségi színházasdit, Gulyás Márton úgy felelt: "Akkor, 2007-2008-ban kerültem a Krétakör közelébe, amikor Schilling Árpád átalakította a csapatot, mert a repertoárszerűszínházban nem látta megjelenni a demokrácia alapfunkcióit. A mostani Krétakör aktív részvételt kínál a nézőknek, az egyéni vélemény beépülhet a közös játékba. Lehet, hogy az általunk képviselt színházeszménynek nincs még tömegbázisa. De nem szeretem, ha kijátsszák egymás ellen a kőszínházi és a független előadóművészi törekvéseket. Nem az a kérdés, hogy a klasszikus színházi gyakorlatnak van-e létjogosultsága, hanem az, működhet-e mellette másfajta szemléletű előadó-művészet? A szimbolikusból a valós társadalmi térbe szeretnénk kivinni a művészetet, hogy mind többen élvezhessék és gyakorolhassák a demokratikus kultúrát. E nélkül nem fogunk egymással szót érteni" - fogalmazott Gulyás, aki az alternatív szféráról is beszélt. Úgy véli, "a terület felelősei képtelenek befektetésként értelmezni a független előadó-művészeti szervezetek 2012-es működéséhez a költségvetésben biztosított 600 millió forintot, és átlátni az összefüggéseit", ehelyett imázsépítő kampányokra költenek.

gulyas

Arról, mivel kellene kezdeni itthon a színházi nevelést, Gulyás elmondta, szerintük a legfontosabb cél a fiatalok bevonása, ezért hálózatot terveznek létrehozni a ferencvárosi középiskolákkal: a tanrendjük sajátosságaihoz igazodva kínálnák fel színházi foglalkozásaikat.

"A színház nincs abban a helyzetben, amiben akár csak tíz éve is volt. A művészet önmaga okán edukatív tevékenység, ebben nincs vita. De be kell mutatni azokat az összefüggéseket is, amelyek a művészetet a társadalmi diskurzusokhoz kapcsolják. Az előttem járó generációk valószínűleg abban tévedhettek, hogy a magyar társadalom széles tömege igényli és befogadja a magas művészetnek azt a szeletét, amely kifejezetten és kizárólagosan esztétikai kódokat használ. Ez sajnos nincs így, többek között ezért is összpontosít a Krétakör nagy erőkkel az oktatásra" - nyilatkozta Gulyás Márton.

A teljes interjú a HVG-ben olvasható.

Hosszab interjút Gulyás Mártonnal a kultusz.com-on olvashatnak.

süti beállítások módosítása