Parázson a Bakelitben - Sardar Tagirovsky mesélt

A Bakelit és a Maesteén Társulat közös produkciójáról kérdezte Sardar Tagirovsky-t, a társulat vezetőjét a bakelit.hu. A Parázson c. előadás szeptember 6-án és 7-én, 20 órától látható a Bakelitben.

Hogyan jött létre a Maesteén Társulat? Mi lett az előző társulatoddal?

A korábbi csapatnak a Laboratorium Animae elnevezést adtuk 2008-ban. Olyan emberekből állt, akikkel együtt dolgoztam, de a csoportosulás nem vált igazi társulattá, én is rájöttem, hogy egyelőre nem vagyok képes egy társulatot vezetni. Később tartottam egy castingot egy amatőr játékfilmhez és a válogatás során találkoztam különböző emberekkel, akik inspiráltak. Hetente egyszer tréningezni kezdtünk... Csatlakoztak új figurák, és előbukkantak régi árnyak is. A véletlen hozta össze a mostani társaságot. Pár embernek (Bátyai Éva, Erkel Hanna, Galambos Zsófi, Perdy-Fazakas Brigitte, Varnyú Kata) a Szakítások c. film válogatásának 3. fordulója után szóltam a „tréning” tervéről. Béres Miklóssal a Fogasházban találkoztam hosszú idő után, sörözgettünk és beszélgettünk múltról-jövőről. Csernus Júliát és Farkas Kristófot a Paolo Antoni Simioniáltal tartott Sztanyiszlavszkij-Strasberg kurzuson ismertem meg. Lukács Andrással pedig többször dolgoztunk együtt régebben, pl. a Játsszunk Oidipuszt!!! c. előadásban.A három napos balatoni éjjel-nappali tréning és ismerkedés után megkérdőjelezhetetlen lett számomra, hogy társulat van születőben, és azt hiszem készen állunk arra, hogy tartósan együtt dolgozzunk. 

Milyen terveitek vannak a jövőben?

A jövő bonyolultnak ígérkezik, mert felvettek rendezői szakra (Bocsárdi László-Harsányi Zsolt osztályába), Marosvásárhelyre, de a tanulás mellett szeretném továbbvinni a közös munkát. A csapat már ősszel egy hétre Marosvásárhelyre költözik, ahol a tanulás mellett folyamatosan próbálni fogunk. Szeptember 6-án és 7-én bemutatunk egy színházi kísérletet szavak nélkül, melynek címe: Parázson. Emellett régebbi Laboratorium Animae előadásokat (Játsszunk Oidipuszt!!!, Szabad-Ötleteink jegyzéke, Szeretettel Charlie) újra színpadra állítanék.

Van-e valami üzenete a társulati névválasztásnak?

A Maesteén Társulat elsőre nagyképűnek tűnhet. De nem akar az lenni. Egy a lényeg: ma este te és én leszünk. És jelentheti azt is, hogy ma reggel TE voltál, ma este ÉN leszek. ÉN leszek TE. Legszívesebben név nélkül dolgoznék. De a név elengedhetetlen eszköze a kommunikációnak. Remélem megtöltjük tartalommal a Maesteént.

sardar_tagirovsky

A Parázson a bemutatkozó előadásotok. Milyen volt a közös munka?

A munka felfedezés volt. Tréningeztünk, kísérleteztünk, játszottunk. Ismerkedtünk szavakkal és szavak nélkül. Gondolatokkal és ösztönökkel. Előítéletekkel és viselkedésekkel. Küzdöttünk egymással és magunkkal. Arra a kérdésre keestük a választ, hogy képes-e az ember szó, gesztus és mimika nélkül kommunikálni. Létezik-e valamiféle ősi nyelv közöttünk, melynek nem vagyunk teljes tudatában? Rákapcsolódunk-e egymásra tudattalanul? Milyen rétegeket kell levetkőznünk ahhoz, hogy gyermekekként beszélgessünk egymással? Ebben nagy segítségünkre volt a zene és csend. Zenékre és csendekre improvizáltunk.

2013 Verdi -év lesz, ezért az előadást Verdi születésének 200. évfordulójára ajánljátok...

Kaptam egy felkérést, hogy Verdihez köthető előadást készítsek. Már volt egy tervem a csapattal a felkérés előtt is. De Verdi jól jött, mert a zenéi nagyon erősek. Az életútja pedig megrendítő. A Parázson című darabban olykor a történések követik a zenét, olykor a zenéből fakadnak. Emellett Verdi életéből is merítünk.

Miért Parázson a címe a produkciónak? 

A parázson-járás rituáléja magával vonja az égiekhez való csatlakozás a lehetőségét. Gyakran figyelem az embereket az Oktogonon, a Blahán, a 4-es-6-os villamoson, mindenhol. És egyre erősebb a meggyőződésem, hogy szükségünk van olyan helyzetekre, amikor háttérbe szorul a rohanás, a kétkedés, az aggodalom, amikor egy titokzatos erő megmozgat minket, amikor nem égetjük meg a talpunkat a parázson a nagy világban.

parazson

Mennyiben különbözik ez az előadás az előző munkáidtól?

Teljesen különbözik. A Parázson minden megszokottól különbözni fog. Kockázatos. Folyamatosan csiszolni, alakítani fogom, tehát változni fog, mint egy élőlény.

Kiknek ajánlod a darabot?

A darabot azoknak ajánlom, akik nem szeretik a hamis megszólalásokat.

Az előadás a Bakelit Multi Art Center és a Maesteén Társulat közös produkciója. Milyen az együttműködés a két szervezet között?

Az együttműködés remek. Szeptemberben a színészekkel beköltözöm a Bakelitbe. Premierig nem fogunk kimozdulni.

Te vagy az olasz színházi rendező Paolo Antonio Simioni magyarországi asszisztense. Mit jelent számodra ez az együttműködés? Mit tanultál tőle?

Mint rendező folyamatosan tanulok a színészi játékból. Folyamatosan találkozom új akadályokkal. Két és fél éve gyakorlom a Sztanyiszlavszkij-Strasberg módszert (amikor Paolo Pesten tanít). Paolo csodálatos színházi ember. Szerintem Magyarországnak szüksége van Paolo Antonio Simioni-ra. Paolonak pedig Budapestre. Egyre jobb barátok. Ígéretesnek tűnik a jövő.

Forrás: Bakelit M.A.C.

süti beállítások módosítása