Felújítás után jubileumi évad Szegeden

Színes kínálattal kezdi az évadot a Szegedi Nemzeti Színház; az évad a Kisszínházban kezdődik az Egerek és emberek című előadással, a Nagyszínház első produkciója pedig a Szegedi Kortárs Balett Carmina Buranája lesz.

Az évad programjáról tartott csütörtöki sajtótájékoztatón Gyüdi Sándor, a színház igazgatója elmondta, hogy műsoron lesz még a Kisszínházban David Gieselmann Kolpert úr című vidám színműve, a Nagyszínházban pedig az André Chénier című operát is láthatja a közönség.
Az évad Szegeden a Kisszínházban kezdődik szeptember 28-án John Steinbeck Egerek és emberek című színművével, amelyet Balikó Tamás állít színpadra. A rendező különleges és igényes előadást ígért, a főbb szerepekben Pataki Ferencet, Borovics Tamást, Galkó Bencét láthatják a nézők.
Október 26-tól láthatja a közönség a fiatal rendező, Hollós Gábor által megálmodott Kolpert úr című előadást, amely David Gieselmann műve alapján készül. Mint a rendező elmondta, a szereplők egy részével már korábban is dolgozott Kecskeméten, úgyhogy nem lesznek egymásnak ismeretlenek. A vidám színmű a sajátos német humorral dolgozik. A szereplők közt ott lesz Kéner Gabriella és Kárász Zénó is.
Az évad első programja a Nagyszínházban a jubileumát ünneplő Szegedi Kortárs Balett nagysikerű Carmina Burana című előadása lesz, amelyet élőzene kísér majd. 

kepujsag_640 Október 6. és 15. között az Armel Operaverseny dőntőjét rendezik Szegeden. Elsőként a Bodolay Géza rendezte André Chénier című operát játsszák, majd a New York-i Center of Contemporary Opera produkciója következik, William Mayer Haláleset a családban című darabját láthatja a közönség. Október 10-én Philip Glass A fegyencgyarmaton című operáját is bemutatják a csehországi Josef Kajetán Tyl Színház produkciójában, majd a Szerb Nemzeti Színház előadásaként az Aleksandra Vrebalov által írt Mileva című opera szerepel a műsoron. Végül október 14-én, a pozsonyi ősbemutatót követően Roland Baumgartner Mária Terézia című operája mutatkozik be a Szlovák Nemzeti Színház produkciójában.

Októberben idén is megrendezik a Szegedi Tudományegyetemmel közös Színházi nyílt napot, ezután az André Chénier több alkalommal lesz látható.
A Szegedi Kortárs Balett tervezett Diótörő című produkciójáról Juronics Tamás, a darab koreográfusa elmondta: egyelőre nem szakmai okokból, de a megvalósítás nehézségekbe ütközött. Ennek ellenére reméli, hogy ezek hamarosan megoldódnak és az együttes fennállásának 25. születésnapját méltóképp, több színes programmal tudják megünnepelni.

szeged1

Leila Zlassi az André Chénier-ről:

Leila Zlassi az Armel operaverseny egyik versenyszereplője. Maddalenát énekli az André Chénier című operában.

-   Énekelte már korábban is Maddalena szerepét?

-   Nem. Kimondottan erre a produkcióra tanulom a szerepet. Valójában most fedezem fel magamnak a művet. Természetesen ismertem korábban is az operát, kiváltképp Maddalena „La mamma morta…” kezdetű áriáját és a tenor áriákat. Tudtam, miről szól a történet, de a partitúrát és a librettót a versenyprodukció kapcsán tanulmányoztam csak közelebbről. Most látom csak, milyen előkelő helyet foglal el az operairodalomban Giordano műve, hogy mennyire hasonlítanak egyes zenei megoldások Puccini operáira. És nemcsak a muzsika, de a szövegkönyv is mutat hasonlóságot a Toscáéval. Gérard és Maddalena kapcsolata sok tekintetben megegyezik Tosca és Scarpia kapcsolatával. A zenére visszatérve, a verista repertoár az egyik kedvencem, így nagyon szeretem énekelni Maddalena szerepét. Mivel francia vagyok, a libretto is mélyen megérint. A történet a francia forradalom után játszódik, és bár tisztában vagyok ennek a történelmi kornak az eseményeivel, utánaolvastam, hogy ki is volt valójában Andrea Chénier és Maddalena de Coigny. Úgy érzem, a szövegkönyv remekül elegyíti a valóság és a fikció elemeit.

leila

-   Hogy haladnak a próbák?

-   Még nagyon az elején járunk a próbafolyamatnak, ezért túl sok konkrétumot nem tudok mondani, de úgy látom, hogy a realista jelenetek váltakoznak majd a fantázia elemeivel. Ha jól tudom, a halál szimbólumai igen dominánsak lesznek. A próbák során eddig többnyire a szereplők közötti kapcsolatrendszereket dolgoztuk ki.

-   Hogy tetszik Önnek Szeged?

-   Szeged szerelem volt első látásra. Mivel sokat utazom a hivatásom miatt, sokszor előfordul velem, hogy nem találom a helyem egy-egy városban; nem találom meg a hangot az emberekkel, és így nem is érzem jól magam. Szegeddel egész más a helyzet. Nagy rajongója vagyok a szecessziónak és az art-décónak, úgyhogy a csodálatos szecessziós épületek az első pillanatban lenyűgöztek. A város utcái átláthatóak, az emberek derűsek, így egyből otthon éreztem magam. Tudom, hogy nem könnyű az élet Magyarországon, az emberek mégis nagyon kedvesek. Én azt tapasztalom, hogy a magyarok szeretik az életet, hisz egyik fesztivál éri a másikat. A kollégáimról is csak jót tudok mondani. Itt az emberek egytől-egyig figyelmesek és segítőkészek, ami a franciákról például nemigen mondható el.

Még egy dolgot feltétlenül meg kell említenem: a magyar konyha fantasztikus. Én magam nagy ínyenc vagyok – a franciákat egyébként is így tartják számon -, szeretek étterembe járni, vagyis meg tudom ítélni, hol milyen a konyha. Túlzás nélkül állíthatom, hogy a magyaroké kiváló.

Forrás: MTI, Színház.hu, Szegedi Nemzeti Színház

süti beállítások módosítása