Elhunyt Pauer Gyula

A magyar neoavantgárd képzőművészet kiemelkedő személyisége 72 éves volt. A Kossuth-díjas szobrász, performanceművész és látványtervező halálhíréről a litera.hu értesült. Pauer Gyulát hosszan tartó, súlyos betegség után érte a halál, temetéséről később intézkednek.

A Pszeudo a színházban Pauer kaposvári tevékenységével jelent meg. 1972-től dolgozott a Csiky Gergely Színház díszlettervezőjeként, s első munkája Jevgenyij Svarc Hókirálynő című darabja volt, amelyben az állandóan változó, átalakuló hátteret egy nagy pszeudo felület alkotta. 1979. október 5-én, a Kassák Lajos Művelődési Házban tartott II. Pszeudoelőadáson Pauer így fogalmazta meg a színház és a Pszeudo kapcsolatát: "A színház eredendően olyan műfaj, amelyik jellegénél fogva tartalmazza a pszeudo hatást. A színházban túlnyomórészt közhelynek tűnnek a vizuális érzékcsalódások - eleve imitált valóság." A Pszeudo színházi funkciójáról Pauer hasonlóan komplex, programszerű módon gondolkodott, mint képzőművészeti munkái esetében.

Az 1941. február 28-án született Pauer Gyula a budapesti Díszítőszobrászati Szakközépiskolában érettségizett az 1950-es évek második felében. Mestere De Battista Alajos volt. Az 1960-as évek elején a Képzőművészeti Alap kivitelező stúdiójában, majd 1966-tól a Magyar Filmgyárban sikerült munkát kapnia.

Az 1970-es évektől számos vidéki és budapesti színháznál vállalt díszlettervezői feladatokat. Díszleteivel több alkalommal is elnyerte a kritikusok díját - olvasható a wikipedia.hu-n. Rengeteg tapasztalatot szerzett már a gipsz formázásban, a filmes és színházi illúzióteremtésben, amikor 1985-től bevállalta a szellemi szabadfoglalkozású státust, s csak a képzőművészeti alkotó tevékenységnek élt.

1990-ben bekerült a Magyar Képzőművészeti Egyetem Szcenikai Tanszékére, majd 1994-től a Film- és Színházművészeti Főiskolán tanított. 1996-ban beválasztották a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagjainak sorába.

  • pauer

Pauer Gyula, Fotó: Féner Tamás

A 20. század második felének jeles magyar neoavantgárd nemzedékéhez tartozik, akikre hatott a konceptuális művészet, a minimal art és a pop-art. 1966 óta vett részt kiállításokon, magyar és külföldi kortárs művészekkel is megmérette alkotásait itthoni és külföldi galériákban (például Musée d'Art Moderne, Párizs; The Art Gallery of New South Wales, Sydney; Olimpiai Park, Szöul; Ausztria, USA több múzeuma).

Műveit jeles hazai és külföldi múzeumok őrzik, köztük a székesfehérvári Szent István Király Múzeum, a pécsi Janus Pannonius Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, a győri Xántus János Múzeum, a bécsi MMK/Stiftung Ludwig és a lengyel Szczecin.

Szobra áll többek között a szöuli olimpiai parkban, Ausztriában, Pakson, legismertebb műve A cipők című emlékhely a Széchenyi rakparton. Pauer számos magyar filmben is közreműködött, így Jeles András Álombrigádjának vagy Bereményi Géza Tanítványok című filmjének ikernek s ő volt a díszlet- és jelmeztervezője.

Pauer Gyuláról saját szavaival:

- "A száznak a nulla, a szásznak a csángó az árnyéka. Vagy fordítva. Attól függ, honnan nézed. Magyarországnak Erdély az árnyéka, Erdélynek meg Megyik János, a komáromi szobrász, aki olyan éles szobrokat mintáz, hogy Carpacciót lehet vele vágni, míg Erdély Miklós zsírkrétával maszatolt. Emlékszel? A Ferrarinak a Dacia volt az árnyéka. S ha már a Római Birodalom szóba került, annak Olaszország az árnyéka, emennek meg Líbia, amit hiába gyújtottak fel Belzebub Berlusconiék - óh, az euró árnyéka mily lírai! -, és hoppá, Európára alászáll az Egyiptomi Sötétség! S lásd: a Vatikánnak Guantánamo az árnyéka, ahol szintén sokan reggeliznek illegálisan, amikor épp nincs legális éhségsztrájk, ami meg az étvágygerjesztő Utolsó vacsora árnyéka. De még az Istennek is van árnyéka: Lucifer, az ördög. Ezért nem festek Istent. Mert akkor az ördögöt is a falra festeném. Egyébként hallottam, hogy megkeresztelted".

-  "Az én pszeudoművészetem patografikusan abból származik, hogy már kisgyerekkorom óta az a rémkép gyötör engem, hogy a képromboló, anarchista apám és a képimádó, hierarchikus anyám állandóan elcserélt az ikertestvéremmel, s hogy én voltaképpen Miki, a saját ikertestvérem vagyok. Ráadásul csak 13 éves korunkban jött meg az engedély Romániából, hogy szüleink összeházasodhatnak - addig mi nem is léteztünk. Csak mint zabik. Nem is lehetek más, mint aki vagyok. A saját árnyékom. A gimnáziumot is kétszer jártam, annyira tetszett, hogy mindenből kettő van. Senki nem vette észre, mert először a nappalin, másodszor az estin végeztem, az árnyékban. Az Igazság és a Hazugság, a Pozitív és a Negatív, a Fény és a Sötét, a Természet és a Manipuláció tudója, a pszeudó művészet atyja vagyok. Lehet ennél komolyabb táptalaja a zoroasztriánus, duális monomániámnak?"

- "Mindig is a látvány zavarba ejtő tulajdonságai izgattak. A néző döbbenjen rá, hogy becsapható a szeme. És persze nem csak a szeme. Ha azt állítom például egy szabályos kockáról, hogy nem párhuzamosak az élei, létrejön a valóság és a látszat furcsa ambivalenciája".

süti beállítások módosítása