Viktória a színpadról – Próbabeszámoló az Operettből

Rendhagyó operettet mutat be a Budapesti Oprettszínház január 25-én. Ábrahám Pál Viktóriája, zenéjében, szereposztásában és rendezésében is különleges előadásnak ígérkezik. A próbán jártunk.

Már lezajlottak az utolsó Viktória próbák az Operettben. Kettős szereposztás készül: dupla készültség, dupla izgalom és dupla jókedv érződik a levegőben. Két primadonna, két bonviván, négy szubrett és négy táncos-komikus, plusz két amerikai nagykövet – valaki a kulisszák mögött, valaki a sminkben, más az öltözőjében vagy a büfében esetleg a nagy rohanásban, a lépcsőfordulóban osztott meg néhány gondolatot a darabról a Színház.hu-val.
EDV 8450 Frankó Tünde a Magyar Állami Operaház Liszt- és Erkel-díjas érdemes művésze arról számolt be, szívesen tesz „kirándulásokat” az operett világába. Az Operettszínház számos produkciójában, gálaelőadásában játszik-énekel – most a címszereplőt, Viktóriát alakítja. „Minden darab, minden szerep kihívás számomra, mert a különböző karakterek más-más emberi tulajdonságok hordozói, így mindig mást erősítenek meg bennem. A Viktória szerelemről, szakításról, fájdalomról szól, ugyanakkor lelkiismeretről és felelősségtudatról is. Viktória maga összetett figura” – mondta a Színház.hu-nak Frankó Tünde, aki primadonnaként némiképp rendhagyó szituációba kerül. A klasszikus operettben a primadonna szereti a bonvivánt, aki viszontszereti, de a Viktóriában a primadonna két embert is szeret, így választania kell. Frankó Tünde szerelméért Koltay huszárkapitányként Dolhai Attila, a férje, John Cunlight, amerikai nagykövetként pedig Huszti Péter „harcol”. Dolhai Attilával már többször volt szerencsém dolgozni, most nagy öröm újra együtt játszani. Az is rendkívüli élmény számomra, hogy Huszti Péterrel élhettem végig ezt a próbaidőszakot, lehet tőle tanulni” – árulta el a művésznő.
huszti-frankoHuszti Péter immár harmadszorra „vendégeskedik” az Operettben. „Nagyon szeretem ezt a színházat, a kollégákat, nagyon sok tanítványom játszik itt. Amikor elvállalok egy szerepet, számomra az elsődleges szempont mindig a darab története – bármilyen furcsa, a Viktóriában is ez fogott meg. Természetesen a remek nóták szintén amellett szóltak, hogy elvállaljam John Cunlight szerepét, és persze a fiatal kollégákkal is csodás találkozni, úgy érzem ők is elfogadnak, és egy kicsit tudom folytatni azt a tanári munkát, amit anno az egyetemen végeztem velük” – mesélte Huszti Péter, aki a rendező koncepcióját is méltatta.
„Nagyon örültem, amikor Béres Attila elmesélte, mit szeretne kihozni a darabból. Azt akarta, hogy hitelesítsük ezt a nagy ívű történetet. Élvezem a Viktóriát! Nagyon szép előadás lesz... Egy háborús, Dr. Zsivágó-szerű képpel kezdődik, innen bontakozik ki a történet, igazi szerelmekkel, hús-vér figurákkal. Közhelynek tűnhet, de tényleg úgy próbáltuk, mint egy prózai darabot – amiben nincsen ennyi jó zene. (Nevet.) Későn kezdtem el zenésekben játszani, de úgy érzem, mind nagyszerű, komoly történetek. Szerintem a Hegedűs a háztetőnnél, amit több mint négyszázszor játszottam, kevés érvényesebb történet létezik. Ugyanez mondható el a Viktóriáról is” - fogalmazott lapunknak Huszti Péter.
dolhaiDolhai Attila úgy gondolja, különleges darabot tárnak a közönség elé. „A Viktória díszleteiben, jelmezeiben is egy túlzásokat nélkülöző operett, erőteljesen megjelennek benne a prózai elemek, és klasszikus értelemben vett színházi jelenlétre törekszünk. Akik szerették a Lili bárónőt, azoknak bátran merem ajánlani. Mindkettőt Béres Attila rendezte, akinek a humorára ebben a produkcióban is számíthatnak” – fejtette ki Dolhai Attila. „Itt is jelen van a bonviván és a primadonna örök harca és nagy egymásra találása. De ebben a darabban az, aki meghódítja Viktóriát, Huszti Péter tanár úr, az amerikai nagykövet. Számomra nagy feladat, hogy az ő vetélytársává váljak” – árulta el Dolhai Attila.
EDV 8679 Dolhai Attilla, vagyis Koltay István, huszárkapitány tisztiszolgáját, 67. Rácz Jancsit Kerényi Miklós Máté alakítja. „A Viktória hozza az operettek báját, mindazt, amitől ez a műfaj szerethető, és igyekszünk belevinni azokat a gondolatokat is, amelyeket ma fontosnak tartunk. Azt, hogy áthallás van a különböző történelmi korok között, hogy ismétli önmagát az élet, a Viktória is jól mutatja" – mondta Kerényi Miklós Máté. „Természetesen a szerelem minden korban jelen van, és mint minden operettben, a párok ebben a darabban is megpróbálnak egymásra találni, más kérdés, hogy a Viktóriában nem mindenkinek sikerül... Azt gondolom, hogy Ábrahám Pál darabja mégis felhőtlen szórakozást nyújt, miközben el is gondolkodtat” – tette hozzá.
szendy-kerenyiSzendy Szilvi, aki Kerényi Miklós Máté szubrett párja, így nyilatkozott a Színház.hu-nak: „16 éve azt hallgatom a kolléganőimtől, hogy a Viktóriában a Riquettet el kell játszani! (Nevet.) Mégis, amióta Riquettet próbálom, sajnálom, hogy nem lettem primadonna, mert Viktória története mély és megkapó. A meghatottságot, amelyet kivált belőlem nem szeretném belevinni Riquette figurájába, mert ő egy igazán életvidám csaj, egy talpraesett szobalány. Már egy-két megszólalásárét is érdemes eljátszani. Az egyik kedvencem így szól: „A boldogsághoz nem vezet út, mert az út maga a boldogság”. A próbaidőszak alatt ez a sor ragadt meg bennem a leginkább, mert azt gondolom, ezt az egyszerű igazságot egy életre érdemes megjegyezni”- mesélte Szilvi.

csonkaCsonka András már egy évtizede szerepel az Operett színpadán. Ábrahám Pál operettjében ezúttal Viktória bátyját, Ferit alakítja. „A Viktória számomra abból a szempontból is különleges, hogy olyan csapattal dolgozom újra, akikkel nagyon szeretek együtt játszani. Például Kékkovács Marával, akivel most először alkotunk egy párt a színpadon” – mondta Csonka András, aki elárulta azt is, hogy a szívéhez közel állnak a modernebb hangzású, már–már jazzes dallamok, a mai musicales zenei vonalhoz közelítő operettek, mint amilyen a Viktória. „A Viktória már attól különleges, hogy a dallamvilága eltér a klasszikus operettekétől, inkább a kuplék, táncdalok, sanzonok jellemzik. Már a nyitány is egyfajta zenei meglepetés: jazzes, modern. A Viktóriában felcsendülő slágerek sokaknak ismerősek lehetnek, legfeljebb eddig nem tudták hová kötni őket, nem sejtették, hogy operett-dallamok” - magyarázta Csonka András, aki szerint a darabban a tánc és a humor sem rendhagyó módon jelenik meg. Kocsis Tamás, aki a Musical Együttes tagja, a táncokkal is egy új, friss színt hozott az előadásba. Béres Attila pedig nagyon jó érzékkel talál humorforrásokat” – vélte Csonka András.
EDV 8891 Csonka András, vagyis Feri szerelmét Liu Sant Kékkovács Mara alakítja, akin remekül mutat a japán viselet, és szemlátomást élvezi is ezt a „japánosdit”. "Szeretem a Viktóriában, hogy egyfajta jazz-operett, szeretek Csonka Bandival játszani és szeretem a figurámat is” – foglalta össze Kékkovács Mara. „Remek táncok vannak a Viktóriában, az egész előadás nagyon humoros, könnyed, mégis végigvisz egy drámai vonalat. Én egy japán lányt, Lia Sant alakítom, ezért tanultunk, fordítottunk japán mondatokat. Végre használhatom azokat a kellékeimet is, amelyeket tíz éve hoztam Japánból”– csattogtatta nevetve a fényes pálcikákat Kékkovács Mara.
A próbákat és a lelkesedést látva nem kétséges, hogy mindent megtesznek a közönségért az Operettszínházban, ahol remélhetőleg még hosszú évekig látható lesz a Viktória.

Szerző: Kodova Michaela / Színház.hu

 

süti beállítások módosítása