Pipás Pista - Pozsgai Zsolt tanyawesternje Szegeden

A dél-alföldi tanyavilág férfi ruhába öltözött női sorozatgyilkosa, Pipás Pista történetét idézi meg Pozsgai Zsolt darabja, amelynek ősbemutatóját január 25-én tartották a Szegedi Nemzeti Színházban.

A darabról:

A szegedi tanyavilágban élt Pipás Pista, eredeti nevén Rieger Pálné, született Fődi Viktória. 1933. január 13-án akasztották fel hétrendbeli gyilkosságért. Utolsó kívánsága szerint, a saját kötelével, Szegeden. A tanyavilágban mindenki férfinak ismerte, csak a börtönben derült ki, hogy nő.

Pipás Pistát tizenkét éves korában cselédnek adták el a szülei, ott erőszakolta meg a gazda, majd mivel gyerek jött, kiházasította egy német cseléddel, Rieger Pállal, aki viszont egy év múlva meghalt az első világháborúban. A gyerek árvaházba került. Pipás Pista örökölt egy tanyát a nagyszüleitől, oda költözött, és férfiként élt tovább.
A feljegyzések szerint a kocsmában mindenkit túlivott, úgy verekedett, mint senki más, és úgy is dolgozott, mint két férfi. A tanyán egy kutyával, egy kecskével – és egy süketnéma, bolond fiúval élt, aki ellátta a teendőket, segített neki.

Pipás Pistát először Papuskáné Bumbus Máli kereste meg azzal, hogy ölje meg az urát, mert üti-veri őt, és már nem bírja. Százötvenezerért mérgezte meg. És ettől kezdve még hat esetben ölt meg olyan férjeket, akik rosszul bántak a feleségükkel.
Mind a hét eset más és más volt. Volt akit csak a pénzért, volt akit meggyőződésből ölt meg. Olyan is volt, aki tudta előre a végzetét – ha Pipás Pista megjelenik nála este, neki vége, megy a halálnak. A tanyavilágban az asszonyok tudták már, hogy kell megszabadulni a férjeiktől – Pipás Pista pedig olyan ügyes volt, hogy soha nem tudtak semmit rábizonyítani. Egészen az utolsó esetig…
644 pipas-pista03
Kovács Frigyes rendező az előadásról:
"Öntörvénykezésbe kényszerített, öntörvényű emberek éltek az 1920-as években a dél-alföldi tanyavilágban. A civilizáció nem érintette meg őket, írni-olvasni többnyire nem tudtak, szinte civilizáción kívül éltek. Ha bármiféle sérelem érte őket, az igazságszolgáltatás nem érte el őket. Az erős igazságérzettel rendelkező Pipás Pista arra kényszerült, hogy maga tegyen igazságot. Fontos tisztázni: Pozsgai Zsolt darabja fikció. Mi nem történelmi hűségre törekvő dokumentumjátékot játszunk, hanem fikció alapján keressük és képzeljük el Pipás Pista és a többi szereplő igazságát. Tehát nem keressük, hanem „ferdítjük" azt a történelmi igazságot – amelyet hál’ istennek Ember Judit 1983-as dokumentumfilmjében és Veszelka Attila 2006-os könyvében pontosan föltárt. Felpezsdült most az érdeklődés Pipás Pista és kora iránt, készülőben van egy újabb hiteles kötet is az igaz történetről.
644 pipas-pista04
Előadásunk arra biztosan jó lehet, hogy azok az emberek, akiket érdekel a korszak, népünk történetének ez a nem éppen dicsőséges fejezete, utánanézzenek a hiteles sztorinak is. Mint minden jó színdarabban, ebben is egyaránt van dráma és humor. Szerintem a legvéresebb tragédiát, még az Antigonét is úgy kell előadni, hogy abban is meg kell keresni a humoros elemeket, mert az élet is ilyen. Mi már túl vagyunk ezen a korszakon, bizonyos rálátással, filmélmények és történelmi tapasztalatok birtokában felülről tudjuk látni és láttatni Pipás Pista korát." (Forrás: Délmagyarország)
130126 pipas pista 04
Pozsgai Zsolt szerző a darabról:
Szebeni János barátom, pécsi rockénekes Pipás Pista balladája című dala nyomán indultam el a különös gyilkosságtörténetek felderítésére – mintegy két éve foglalkoztat, de nem csak engem, például Ember Judit dokumentumfilmet is rendezett belőle, bár én ezt még nem láttam. Mikor kiírták a kortárs, új magyar darabokat célzó Katona József-pályázatot, megkérdeztem Szegedet, hogy van-e kedve pályázni. Olyannyira volt kedve, hogy eleve megkaptam, milyen színészekben gondolkodhatunk erre az időszakra. (...)
Az ilyen, két világháború közötti témáknál nagyon sok az ellentmondásos forrás. Az egyik szöveg szerint Pipás Pista azt kérte, hogy a saját kötelével akasszák föl, a másik szerint a gyűjtőfogházban halt meg elfogása után évekkel később, végelgyengülésben. Persze ez nem is érdekes, hiszen a színpadi verzió mindig egy absztrakció, és nem a valóság mása. (...)
2791685
Abban minden forrás egyetért, hogy a feleségeikkel mostohán bánó tanyasi férfiakat ölte meg, tehát mindig volt motiváció, és nem anyagi. 1932-ben végezték ki. Engem ez a történet azért is érdekelt, mert a húszas években, az első világháború után egy fontos változást lehetett tapasztalni az emberekben. A világégést megjártak ugyanis átlépték azt a küszöböt, ami nem engedi az embert ölni. (...)
Szerintem úgy nem érdemes darabot írni, hogy az ember a színházi nyelvet és absztrakciót nem használja, vagyis nem akar mondani vele valamit, ha nem fáj valami. A háborúból olyan emberek tértek haza, akik az ölést eleve elfogadottnak tartották, közvetlenül megtapasztalták. Meg vagyok róla győződve, hogy ez a „néplélektan” is közrejátszott abban, hogy a második világháborúig jutottunk. Ezért írtam meg a darabot, ezt szerettem volna ábrázolni. A történetben egyre több a gyilkos, hiszen az asszonyok is azok, akik felbérelik Pipás Pistát, hogy ölje meg a férjüket, és részt is vesznek benne. Számomra ez olyan, mintha egy menetelés lenne az elsőtől a második világháborúig, a tanyavilági életben modellálva. (Forrás: szegedma.hu)

Fotók: szegedcafe.hu, szeged.hu, delmagyar.hu

süti beállítások módosítása