A velencei kalmár - Gáspár Sándorral a Nemzetiben

Március 22-én mutatta be a Nemzeti Színház Shakespeare A velencei kalmár című darabjának feldolgozását, Mohácsi János rendezésében. Ajánló.

Ajánló a darab elé:

Haldoklik az öreg Kohn, asszony, ha meghalok, mindenemet tedd pénzzé, és temesd el velem. Megvolt a temetés, mondja az özvegynek a barátnője, szegénykém, most nincs semmid, mindent a sírba raktál a férjeddel.Hát, mondja a feleség, az én uram szava számomra szent. Mindent eladtam, és a pénzt betettem a bankba, a számlámra. Írtam egy csekket neki, azt temettük el vele. Ha beváltja, beváltja, ha nem, nem.

 

Kritikus szemmel:

"Végtelenül szomorú előadás, pedig rengeteget viccelnek benne. Nemcsak a szereplők egymással, nemcsak vicceket mesélnek, de sokszor szerzők, átírók is tréfálkoznak a szereplőkkel, no meg az eredeti mű szerzőjével, Shakespeare-rel. Nemcsak hogy nem tartják tiszteletben a régi mesét, de csipkelődnek is vele. A három ládára bízott sors fölött józan okossággal élcelődnek. XXI. századi felvilágosult fölénnyel gúnyolják a reneszánsz idillt - mai felvilágosultak az egykori felvilágosultakat. A tréfák nagyobb része azonban utcai- kocsmai humor, de az sem a hajdani Velencéből, hanem a mai Budapestről. Átitatva természetesen a Mohácsiéktól megszokott, ám ezúttal a szokottnál kissé kopottabban megszólaló szellemességgel. Vad rasszista mókázás folyik a sötét velencei utcákon, méghozzá folyamatosan lefedve jogállami hipokrízissel. A hatalmat, a jogrendet képviselő dózse beleolvad a mulatozó társaságba. Összekacsintva nem alkalmazzák az egyenlőségről szóló, sokat emlegetett humanista elveket és törvényeket." (Forrás és folytatás a Népszabadságban.)

"Ahogy Shakespeare a darabban a velencei köztársaság lefestése kapcsán a XVI. századi Anglia feszült légköréről beszélt, úgy a rendező Mohácsi János, és vele együtt a szöveget szinte mindig hathatósan átíró öccse, Mohácsi István, a XXI. század Magyarországának kor- és kórképét mutatja meg. A szín-lapon az áll, hogy "Mohácsi testvérek William Shakespeare után?" A kérdőjel nyilvánva-lóan azt jelzi, hogy még a tőlük megszokottnál is jobban átírták a művet, sok tekintetben kő kövön nem maradt. Egészen mai viselkedésmódok és mondatok keletkeztek, csak éppen az alkotás szellemisége maradt sértetlenül, hiszen az keletkezésekor sem különösebben szólhatott másról, mint a mesterségesen is gerjesztett előítéletekről, a végtelenül elszabadult indulatokról, a dühvel vegyített egymásnak feszülésről, és az ordító, gyakran leplezni sem próbált igazságtalanságokról". (Forrás és folytatás a Népszavában.)

mohacsi

 

Mohácsi János az előadásról:

Megbombáztuk Kaposvárt olvasópróbáján, amikor a darab egyötöde volt csak meg, éreztük, hogy iszonyatos meló lesz, nagyon izgalmas előadás születhet, de tudtuk, hogy bármilyen jó, tizenkilencnél többször nem fogjuk játszani, hiszen ennyire szerződtünk. A velenceikalmár március végi bemutató, és valóban nem tudjuk, hogy hányszor megy majd, de abban már elég jó vagyok, hogy ne foglalkozzam azzal, amire nem tudok hatással lenni. Foglalkozzon ezzel az, aki majd összeállítja a Nemzeti műsortervét. Én addig vagyok felelős a dologért, amíg meg kell rendeznem A velencei kalmár legmeghatóbb, legpimaszabb, legerőszakosabb adaptációját. 


Nem vígjátéknak szánjuk, de tragédiának sem. Történnek persze benne tragikus dolgok, de mulatságos részeket is felfedezhetünk. Tele lesz morbid, abszurd momentummal, amelyek felfoghatók a későbbi tragédiák előszeleként is. Mindenesetre vér még nem folyik benne. 
Ma olyan korban élünk, amikor az előítéletek túlhabzanak a hétköznapokban. Ezért ez az előadás kényszerűen sokszor kiszól majd a mába, de ezt akkor is így éreznénk, ha egy betűt nem változatnánk az eredeti verzión. A mai köznyelvben nagyok sok előítéletességre vonatkozó fordulatot találunk, ezeket használjuk majd az előadásban. Nem panaszkodhatunk, van miből főzni. De az előítéletességet ma minden irányból a saját bőrünkön érezhetjük. Arra keressük a választ, hogy a "kedves, vidám" zsidózás miként válhat életveszélyessé. A mai magyarság egy része nincs tudatában vagy nem akar a tudatában lenni annak, hogy Magyarország miként vett részt a holokausztban. A mostani kormányzati ideológia pedig nemes egyszerűséggel eltagadja ezt az egészet. A legsúlyosabb probléma ebben az ügyben is az, hogy nem tudtuk kibeszélni. (Forrás: Népszava)

Premier előtt Mohácsi János az Inforádiónak nyilatkozott. Itt meghallgathatják.

 

A produkcióról képekben:

1

1.

16

2.

2

3.

6

4.

4

5.

14

6.

5 

7.

8 

8.

12

9.

9

10.

15

11.

11

12.

3

13.

17

14.

Fotók: Znamenák István

Forrás: Nemzeti Színház, Színház.hu, Imedia

süti beállítások módosítása