Horváth Csaba: "Megszűntek a valódi művészi párbeszédek"

Horváth Csaba koreográfus-rendezővel készített interjút a Népszava, a Forte Társulat A nagy füzet című előadása kapcsán. Lapszemle.

A Népszava cikkéből:

 

"Nem minden mű alkalmas arra, hogy a fizikai színház eszközeivel fogalmazzuk meg a színpadon. Én is többször hibáztam, amikor mindenáron egy-egy darab esetében ezt a színpadi nyelvet erőltettem. Ma már én sem szeretem, ha leszűkítik fizikai színházra, amit mi csinálunk, legyen inkább simán színház" - fogalmazott Horváth Csaba. Agota Kristof történetéről elmondta, két gyerek heroikus küzdelméről szól, arról miként kényszerülnek rá különböző mentális és fizikális túlélési gyakorlatokra. 


horvath csaba

Fotó: színház.hu

 

"Már amikor először elolvastam azonnal úgy éreztem, hogy színpadra kell vinnem. A mű önmagában nagyon hatásos, ezért féltem a hatásvadászattól. Azt akartam, hogy elsősorban fegyelmezett legyen, ne pedig hatásos. Törekedtünk az objektivitásra, ez nem jelenti azt, hogy nem komponáltuk volna meg azokat az érzelmi állapotokat, amelyeken a két gyerek vagy a nagymama keresztülmegy. De kerültük a látványos lelki kitárulkozásokat. Ami a szerkezetet illeti önmagammal is igyekeztem szigorú lenni, hiszen ez a történet egyáltalán nem egy játék" - mondta az előadás rendezője.


"Ez a történet miközben kötődik konkrét történelmi helyhez és időhöz a világon bármikor és bárhol játszódhatna, és bárki lehetne a szereplője, de sok olyan motívummal van tele, amelyekből az ember ráismerhet saját korára, vagy a kor művészére. Ebben van valamilyen sorsszerűség. Amerikában, vagy Franciaországban más körülmények között alkothat egy művész, mint nálunk, ahol a művész áldozata a saját korának" - véli Horváth Csaba, aki úgy látja, ma mindenki nagyon okosnak akar mutatkozni és igyekszik a saját igazát mindenáron alátámasztani. "Közben az ideológia fontosabbá vált, mint a művészi produktum. Ma a siker receptje, hogy dicsérd magad és felmutasd az alkotásodban az ideológiát. Sokat magyarázza mindenki a saját bizonyítványát és közben megszűntek a valódi művészi párbeszédek" - mutatott rá a koreográfus.

 

A teljes interjú itt olvasható.

süti beállítások módosítása