'Tartoztam ezzel a kötettel' - Csáki Judit az Alföldi-könyvről

Szeptember 5-én mutatják be az Átriumban Csáki Judit 'Alföldi színháza – Öt Nemzeti év' című kötetét. A kritikust erről kérdezte a 168 Óra. Lapszemle.

 

A 168 Óra cikkéből:


Csáki Judit az interjúban először az István, a királyról beszélt, és megjegyezte: az előadást övező cirkusz nem Alföldi rendezéséről szól. "Kultúránk mai állapotát mutatja, az általános viselkedésrepertoár szélsőségességét jelzi. Végletek között formálnak véleményt a nézők: ocsmány és nemzetgyalázó, vagy okos és korszerű rendezés. Pedig az előadás csupán a régi kettősségből fakadó dilemmánkat értelmezi a hétköznapok szintjén" - hangsúlyozta Csáki Judit.


Az Alföldi színháza című könyvéről elmondta: az Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színház öt évét "ki akarják törölni a színháztörténetből", így tartozott ezzel a kötettel azoknak, akik szerették és ismerték ezt a színházat, vagy csupán kíváncsiak erre a periódusra.

 

alföldi bevezeto


Csáki Judit kiemelte: ha csak az életkorát nézi, Alföldiről még nem írna monográfiát, de a rendező portréja ebből a könyvből is kirajzolódik. Elsősorban az, miként változott karaktere a Nemzeti Színház élén. De a színház öt éve éppen úgy főszerepet kap, mint az azt meghatározó direktoré - mutatott rá a szerző.

"Leegyszerűsítve: a Heti Hetesben odamondogató, ilyen-olyan tévéműsorokban jópofáskodó celebfiúból értelmiségi művész lett. Koncentrálódott a gondolkodása. Megértette azt is: az értelmiséginek felelőssége bizonyos ügyekben megszólalni. Privát hisztériáinak nyomuk sincs nyilatkozataiban. Tudja, melyik terepen miként kell viselkedni" - véli Csáki Judit. Hozzátette: Alföldi sokkal érettebb, elszántabb lett az öt év alatt, mindez rendezéseiben is érződik. "Korábban sokat bíráltam azért, mert egy színházi poén kedvéért önmagát, saját édesanyját is 'eladta'. Ennek vége. Ma már sallangok nélkül kérdez rá a darabok lényegére: miről szól, kinek, miért?" - mondta a kritikus.

Csáki Judit a riporter felvetésére közölte, Vidnyánszky Attiláról a könyvében alig ejt szót. "Számára külön sorscsapás: élő helyzetben rosszul kommunikál, általában nem is azt akarja mondani, ami kijön a száján. Vidnyánszky érkezik, aztán majd megy. Érdekesebb az a kulturális kormányzat, amelytől szabad kezet kapott, hogy ne csak átvegyen egy színházat, hanem el is pusztítsa, amit ott talál" - fogalmazott Csáki Judit.


A teljes interjú a 168 Óra c. lapban olvasható.

süti beállítások módosítása