A humortalan akkordok öregítenek - Kákonyi Árpád zenei vezető válaszol

Az Örkény Színház társulata idén újabb taggal bővül. A Kék Angyal, a Tóték, a Két néni, ha megindul és a NőNyugat című előadások zeneszerzője, Kákonyi Árpád a színház zenei vezetője lett. Rövid interjút olvashatnak vele.

kákonyi
 
Mi egy zenei vezető feladata egy alapvetően prózai színházban?

Azt hiszem, nem különbözik majd attól, amit eddig csináltam. A lényeg az, hogy az ember hasznos része legyen egy alkotói közösségnek. Ha kell, kottát ír, ha kell, hangszert vásárol, korrepetitorkodik, zenét ír, zongorázik vagy dobol vagy gátlástalanul játszik olyan hangszereken, amiken nem is tud, vagy éppen bedob egy ötletet egy megbeszélésen, amitől szerencsés esetben megmozdul valami.

Hogyan és mikor kezdtél el zenével foglalkozni?

Valójában ez egy szóbeli szerződés volt apámmal. Nyolc évesen karatézni jártam, amit gyűlöltem. Amikor felvetette, hogy járjak zeneiskolába is, megtárgyaltam vele, hogy csak akkor vagyok hajlandó, ha cserébe nem kell többet fehér ruhában bohóckodnom a helyi sportcsarnokban. Belement. Aztán középiskola, Zeneakadémia, mindenütt remek tanáraim voltak, Apagyi Judit, Fuchs Ferenc, Jensen Gabriella, Ábrahám Margit, Fekete Győr István, Vajda János. Végül Selmeczi György közreműködésével kerültem a Színművészeti Egyetemre korrepetitornak. Akkoriban éppen Matkó Tomival együtt egy kocsmában dolgoztunk, én nagyon finom, csupaszív szendvicseket készítettem, ő pedig igazi olaszos, jó erős kávét.

Milyen típusú rendezővel könnyebb dolgozni: akinek nagyon konkrét elképzelései vannak a zenéről, vagy aki rád bízza, hogy milyen legyen?

Az a fontos, hogy minél konkrétabb elképzelései legyenek az előadás világáról már a próbafolyamat kezdetén. Akkor egy zeneszerző, ugyanúgy, mint bármelyik másik társalkotó, egy koherens világon belül tud gondolkodni, keresgélni, ajánlatokat tenni. A rendező is akkor tud igazán hasznos kritikát megfogalmazni a zenével kapcsolatban, ha azt az összképbe beillesztve tudja hallani. Persze bizonyos klisék mindig működnek, de azokat egy zenész is ugyanúgy próbálja elkerülni, irtani, mint egy színész, vagy egy rendező. A humortalan, szűkített akkordoktól pl. éveket tudok öregedni.

Ha egy hosszú útra három CD-t vihetnél magaddal, mi lenne az?

Nyilván naponta változik, hogy mi érdekel éppen, nap, mint nap rengeteg olyan zenével, zenei világgal ismerkedem meg, amiket kár lenne kihagyni. De ha már három, akkor Schubert-dalok Dietrich Fischer-Dieskau és Gerald Moore előadásában, Pink Floyd és a Depeche Mode.

Forrás: Örkény Színház

süti beállítások módosítása