A beletörődés tünetei - A portugál Vânia Gala a Bakelitben

Egyetlen alkalommal látható Magyarországon a portugál koreográfus, Vânia Gala 'Cooling down signs' (A beletörődés tünetei) című darabja. A nemzetközi koprodukcióban készült előadás január 30-án érkezik a Bakelit színpadára.

 

A Bakelit ajánlója:

 

Vânia Gala neve Európa szerte jól ismert a kortárs tánc művelői és kedvelői előtt. Az angolai származású portugál koreográfus a Beyond Front@/Bridging New Territories elnevezésű projekt keretében dolgozott együtt 2013-ban horvát, szlovén, magyar és portugál táncosokkal. Ennek eredményeként született meg a Cooling Down Signs című előadás, mely a világban ma egyre inkább elhatalmasodó apátiáról szól. "A darabban megjelennek a mai világ kihívásaival szembeni stratégiáink, a beletörődés, a tehetetlenségünk, ami miatt nem tudunk megbirkózni a minket gyorsan elárasztó, mértéktelen mennyiségű információval. Pedig rohanó világunkban meg kellene találnunk azokat a módszereket, amelyek segítségével fel tudnánk dolgozni mindezt" – vallja Vânia Gala.

 

DSC 0063

 

A projektről:


A Beyond Front@/Bridging New Territories elnevezésű projekt Horvátország, Ausztria, Nagy-Britannia, Magyarország és Szlovénia kortárs táncszervezeteinek valamint társult partnereinek (Portugália, Görögország, Olaszország, Szerbia és Szlovákia) együttműködése, melynek célja, hogy fiatal táncosok és koreográfusok számára nemzetközi téren bemutatkozási lehetőséget és munkát biztosítson, valamint lehetővé tegye későbbi munkakapcsolatok kialakítását. E program keretében jött létre a ’Cooling down signs’ című alkotás is, melyre egy európai nyílt felhívást követően választották ki Vânia Gala portugál koreográfust, a táncosok válogatására pedig Szlovéniában, Horvátországban és Magyarországon került sor. A 8. Burgenlandi Tanztage-n (Ausztria) tartott munkabemutatót követően a premierre a zágrábi Dance Week Fesztiválon került sor 2013 májusában. A produkció augusztusban a szlovéniai Front@ Fesztiválon vendégeskedett.

DSC 0099
Vânia Gala az előadásról:


„A Cooling Down Signs című munkám a világban ma egyre inkább elhatalmasodó apátiáról szól. Az volt a célom, hogy a darabban egy olyan performatív emléktárat jelenítsünk meg, ami tükrözi annak a tétlenségnek az állapotát, amelyben érzésem szerint mi, (vagyis az én generációm) lavírozunk.


Ezt a művet úgy komponáltam meg, hogy tükrözze azokat a stratégiákat, ahogyan megbirkózunk a mai világ kihívásaival. A stratégiákat, ahogyan birtokoljuk (vagy nem birtokoljuk) a testünket, vagy még inkább, a teret. A beletörődés annyit jelent, hogy megengedjük, hogy a testünkben lévő feszültséget fokozatosan felváltsa egy nyugalmasabb, vagy a nyugalomhoz közeli állapot. Ami talán a kiüresedés metaforája.


Ebben az értelemben itt szó van egyfajta mozdulatlanság megjelenéséről is. Sőt, még inkább a társadalomból, a közösségből, a testből fakadó visszahúzódásról, valamint arról, hogy mennyire belefáradunk azokba az erőfeszítésekbe, amelyekkel megpróbálunk szembenézni a beletörődéssel. Ezek a táncban a kimerítő gyakorlások, a fárasztó konvenciók. Ha ezekről a fogalmakról beszélünk, akkor bizonyos mozdulatlanságról is beszélünk, és arról a pillanatról, ahol alig van mit mondanunk.
A témákban a „mát” kerestem, és azokat a dolgokat, amelyek befolyásolják, illetve elidegenítik a kortársaimat.


Az állandóság, ami a darab tagoltságában csak látszólagos, több mint annak a kényelmetlen érzésnek a metaforája, miszerint hiányzik az a képességünk, aminek a segítségével meg tudnánk birkózni a minket gyorsan elárasztó, mértéktelen mennyiségű információval. Pedig rohanó világunkban meg kellene találnunk azokat a módszereket, amelyek segítségével fel tudnánk őket dolgozni.


Ennek a darabnak az is az örökös/végső küldetése, hogy bebizonyítsa, hogy az életszerűség a színpadon is lehetséges. Még koreográfia nélkül is.”

 

DSC 0156

 

Az alkotóról:

Vânia Gala portugál koreográfus, Angolából származik, tanulmányait a hollandiai Arnhemben kezdte, majd a londoni Trinity Laban Tánc és Zene Konzervatóriumban szerzett koreográfus diplomát. Számos nemzetközi együttműködésben illetve tánc szerveződésben részt vett, mint Les Ballet C. de La B, Christine de Smelt, Constanza Macras, National Scene - Bergen, Morten Travik, Kompani B. Valiente. Legismertebb munkája az Automatic ID/AID című darab, mely Európa-szerte ismertté és elismerté tette. Az angolai bemutatót követően többek között fellépett vele Portugáliában, Németországban, Norvégiában, Írországban, Nagy Britanniában és Oroszországban, sőt a 2007-es Velencei Biennálén, az első alkalommal létrejött Afrika Pavilonban is szerepelt ezzel az alkotásával. Hat évvel ezelőtt saját producer céget (Gala-me) hozott létre azzal a szándékkal, hogy segítse és támogassa a kortárs tánc területén végzett tevékenységeket. Az utóbbi időben Sonia Boyce-szal dolgozott a Coming Ashore című darabban, melynek kurátora Paul Goodwin (TATE) volt. Jelenleg is tanít a Tanz Fabrik, Kampnagel, és a Bergen Dansesenter tánciskolákban, a portugál Teatro Académico Gil Vicente-ben havonta tart nemzetközi tánckurzusokat, Semana [d] Anca címmel illetve Corpus Lab néven intenzív kortárstánc oktatási programot vezet.

 

DSC 0414

 


Vânia Gala: Cooling down signs (A beletörődés tünetei)

Színészek:
Teresa Noronha Feio, Varga Boglárka, Maja Kalafatić, Maria Duenas Lopez, Anis Habibović
 
Design: Bojan Gagić
Stylist: Josipa Tokić
Koreográfus: Vânia Gala

Produkció:
Beyond Front@/Bridging New Territories, Creation Beyond Front@ IV,
Croatian Institue for Movement and Dance (HR), Flota (SI), Progressione (HU)

2014. január 30. - 20 óra

Bakelit Multi Art Center (IX. kerület, Soroksári út 164.)

 


Forrás, fotók: Bakelit M.A.C.




 

 

süti beállítások módosítása