Vandekeybus újra Magyarországra készül - Tóth Orsival fog forgatni

Januárban és februárban is fellépett Wim Vandekeybus társulata, az Ultima Vez a Trafóban, azzal az előadással, ami a belga koreográfust 25 évvel ezelőtt világhírűvé tette. A koreográfus a Revizornak nyilatkozott. Lapszemle.

A Revizor cikkéből:

 

Az Amire a test nem emlékszik című előadás születéséről Wim Vandekeybus így mesélt: "Hat hónapig tartó intenzív munka volt, fárasztó, gyönyörű időszak. Workshopokkal kezdtük és bár sokat készültem rá, a kezdetek kezdetén még nagyon képlékeny volt. Nem tudtam, hogyan kell vezetni egy ilyen alkotói folyamatot, volt egy vízióm, de az elején ilyenkor blöffölsz: próbálod úgy vezetni a workshopot, mintha mindent tudnál, pedig te is tele vagy kérdésekkel."

 

wim

Fotó: Pieter-Jan De Pue

 

A koreográfus felidézte, hogy az előadásra először Amerikában figyeltek fel - itt rögtön meg is kapta az egyik legrangosabb táncművészeti elismerést, a Bessie-díjat -, hazájában, Belgiumban azonban eleinte nem volt sikeres. "Nem volt ez egyértelmű siker az első pillanatban. Belgiumban nem szerették: a semmiből jöttünk, a saját utunkat jártuk, nehéz volt kategorizálni minket, különcnek, lázadónak tekintettek. Amerika pedig valahogy beleszeretett. New Yorkban az egyik előadáson egy pasi felpattant és a színpadra rohant lelkesedésében. Iggy Pop volt az. Ott és akkor valami nagyon működni kezdett, és amikor a külföldi sikerek után visszatértünk Belgiumba, az otthoni közönség is felfedezte magának a társulatot. A darab egyszerűsége, letisztultsága, erőteljes fizikalitása a kulcs. A zene ereje, a mozdulatok precizitása, az ösztönös reakciók és a konstruált formák közötti feszültség. Én a színház, a film, a pszichológia, a fotóművészet felől jövök, az első pillanattól fogva azt érzem, hogy amit csinálok, az komplex és összetett. Nem tánc vagy színház" - fogalmazott.

 

Wim Vandekeybus elmondta: jelenleg éppen egy egész estés film rendezésére készül, melyet nagyrészt Magyarországon fognak forgatni, és az egyik főszerepet Tóth Orsi játssza majd. "Terveink szerint a Magyar Filmalap is jelentős partner lesz, hiszen magyar helyszíneken, részben magyar filmes stábbal, magyar szakemberekkel és magyar gyerekszereplőkkel is forgatunk majd. A film Budapesten készül, egy része Csepelen forog, egy másik Budán, vidéken is forgatunk majd, végül a Fekete-tengernél fejezzük be Romániában" - árulta el a koreográfus.

 

Arról is beszélt, hogy áprilisban Prágában mutatják be új koreográfiáját, a Talk to the Demon-t. "A darabban hat rendkívül különböző karakterrel dolgozom: van benne egy vékony, törékeny színésznő, táncos, két kisgyerek, akik váltják egymást és többek között egy 120 kilós, testes férfi. Több száz remek táncost néztem meg a válogatáson és mindenkit megdöbbentett, hogy végül őt választottam, ezt az óriási pasit. Nem táncos, de fantasztikus performer és elképesztően mozog. Életében nem csinált még végig egy bemelegítést, úgyhogy kihívás a vele való munka. Ez most egy olyan csapat, akikkel nem úgy dolgozom, mint a táncosaimmal, hiszen a sokféleségük miatt ez nem is lehetséges. Ijesztő és szép feladat. Ez egy érzékeny előadás lesz, sok gyönyörű pillanattal, magányosan álló szereplőkkel a színpadon, zene nélkül. Az érdekel, hol vannak a színpadi csend határai, mit jelent a némaság ebben a színpadi kontextusban, mikor válik intimmé vagy elviselhetetlenné" - mondta a koreográfus.


Wim Vandekeybus társulata, az Ultima Vez legközelebb május 23-án és 24-én lesz látható Budapesten, a Trafóban, ahol a koreográfus booty Looting című koreográfiáját adják elő. 

 

A teljes cikk itt olvasható.

 

süti beállítások módosítása