'Igazi kaland volt' - Így készült a Lumpáciusz Vagabundusz látványvilága

Eszenyi Enikő legújabb rendezése során egy csapatnyi fiatallal dolgozott együtt: a táncosok mellett a MOME divat- és textiltervező szakos hallgatóival, akik a Lumpáciusz Vagabundusz kosztümeit és ruháit tervezték. A kéthónapos, sokszor éjfélig tartó közös munka eredményéről az alkotók nyilatkoztak.

 

A Lumpáciusz Vagabundusz látványvilágáról:

 

A Vígszínház tavaszi bemutatóival a magyar drámákra koncentrál: színre került Szép Ernő Vőlegénye Bata Évával és Varju Kálmánnal, valamint Arany János Toldija Csőre Gáborral, illetve Heltai Jenő verses vígjátéka, a Lumpáciusz Vagabundusz, amely műfaji meghatározása szerint: zenész varázs boldog véggel. Ez utóbbi Eszenyi Enikő rendezése, amely bemutatkozási, tapasztalatszerzési lehetőséget biztosított a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem művészhallgatóinak, és ezzel együtt a színeknek, anyagoknak, formáknak, a darab érzelmi világát követő vetített képeknek, illetve a bluebox technikának.

 

Eszenyi Enikő saját bevallása szerint mindig is nagy hangsúlyt fektetett a társművészetekkel való együttműködésre és arra, hogy minél több kreatív fiatal kapcsolódjon a csapatmunkához. „A sokszor éjfélig tartó színházi munka, a különböző művészek közötti, folyamatos kommunikáció igazi kaland volt a gyerekek számára" – mondja Remete Krisztina, a nyolc tagból álló jelmeztervező team vezető tanára.

 

lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 091

 

Márton Richárd, a moholys csapat egyetlen fiú tagja azt hangsúlyozza: „A mai kor emberének elsődleges érzékszerve a szeme, ez a „hiszem, ha látom" generáció. Egy színházi darab mondanivalójának célba juttatásáért legalább annyira felelősek a vizuális megoldások, mint az auditív, dramaturgiai vagy verbális eszközök. A Lumpáciusz Vagabundusz esetében pedig különösen nagy szerepet kap a vizualitás a bluebox technika (a színész kék színű háttér előtt játszik, s így az ő játéka is rámontírozódik a vetített képre) és az élőkamerás helyzetek miatt. A színszimbolikában is a mához kívántunk illeszkedni. Egyetlen példát említve, az angyalok nyitójelenete azért kék színű, mert ezzel utalni akartunk az Európai Unióra és a Facebook-ra, mint az életünk két megkerülhetetlen momentumára" – mondta el Richárd.

 

A darab főszereplője három vagabund, ahogyan a beszélő cím mutatja, lump, mindenféle kötöttség nélküli álmodozó. Cérna (Stohl András), Gyalu (Lengyel Tamás) és Csiriz (Hevér Gábor) felelősségmentes, italozó vándoréletet élnek, majd egy lottónyereménynek köszönhetően sorsuk jobbra fordul, szekerük meglódul. Az alkotók szándéka szerint ehhez illeszkednek a jelmezek meleg, barátságos színei az első részben, akárcsak a második rész már-már rikító ízléstelenségbe forduló, csillogó-villogó, harsány képi világa. Végül pedig, amikor mindhárom jóravaló csavargó a fészekrakás és családalapítás mellett dönt, a finom, nyugalmat árasztó, pasztell színek kerülnek előtérbe.

 

lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 084

 

„Enikőnek nagyon határozott elképzelése volt a jelenetek színvilágáról, vizuális hangulatáról, mi pedig folyamatosan úgynevezett mood boardokat mutattunk neki "– folytatja Remete Krisztina. „Ezek olyan kollázsok, tervek, rajzok, amikből egy adott karakter hangulata kibomlik, s ebből lehet aztán tovább dolgozni. Folyamatosan egyeztettünk, dolgoztunk az egész csapattal, Árvai György díszlettervezővel, Csontos Balázs világítástervezővel és a filmbejátszásokért felelős Paczolay Bélával. A hallgatóknak fantasztikus lehetőség volt karaktereket tervezni, ez ugyanis összetettebb feladat, mint egy ruhát megrajzolni. És ne felejtsük el, hogy egy tervezőnek a színházzal való együttműködés a jövő" – fejti ki Remete Krisztina.

 

A jelmezek egy részét maguk a diákok készítették. „A Vígszínháznak csodálatosan felszerelt ruhakészítő műhelye van, ahol egyértelműen a szakma élvonalát képviselő emberek dolgoznak. Gombár Mari, a színház jelmeztár-vezetője az összes munkafolyamatot figyelemmel kísérte és óriási türelemmel segített bennünket. De a legfontosabb az volt, hogy a délelőtti próbák előtti rendszeres megbeszéléseken a különböző területek alkotóművészei közvetlen kapcsolatba kerültek egymással" – emeli ki Márton Richárd, aki további hét művészhallgatóval, Demeter Lilla, Szabó Zsuzsanna, Pusztai Judit, a MOME divattervezés szakos diákjaival, valamint Gyebnár Hajnalka, Gspann Zsuzsanna, Bokányi Nóra és Hegedűs Dóra textiltervező szakos tanulókkal közösen felel a színpompáért.

 

A látványról képekben:

 

lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 005

1.

 lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 011

2.

lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 035 

3.

lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 065 

4.

lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 039 

5.

 lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 051

6.

lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 054 

7.

lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 080 

8.

lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 108 

9.

lumpaciusz ea 01 domolky daniel PRINT 072 

10.

FOTÓK: DÖMÖLKY DÁNIEL

 

 Színház.hu

 

süti beállítások módosítása