„Szeretem a lehetetlen feladatokat” – Interjú A Játékkészítő művészeti vezetőjével

Járt az Iparművészeti (ma MOME) és a Képzőművészeti Egyetemre is, még a tanulmányai alatt elkezdett díszlettervezéssel foglalkozni. A nevéhez fűződik a Kaméleon, a Szabadság, szerelem c. magyar filmek, a München, emellett olyan színházi produkciók díszletterve, mint a Mégis kinek az élete? vagy a Jó zsaru-rossz zsaru. Kétszer jelölték Emmy-díjra művészeti vezetői munkásságáért. Interjú Szabolcs János, látvány- és díszlettervezővel, A Játékkészítő című zenés akciómese művészeti vezetőjével.

A Játékkészítő című zenés akciómese decemberben kerül színre a Tüskecsarnokban.  

 

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?

A legkiemelkedőbb élményem a München című film volt, ahol Steven Spielberggel dolgozhattam együtt. Több országban forgatták, én pedig a magyarországi résznek voltam a művészeti vezetője. Fantasztikusan éreztem magam, igazi profi csapattal működhettem együtt: nem volt kapkodás, mégis elképesztő sebességgel és rutinnal komoly művészi munkát alkottak meg.

 

Milyennek ismerted meg a híres rendezőt?

Spielberg érdekes ember, visszahúzódó, szerény és kellemes. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a forgatás során, egy közel eső boltban felismerték őt az ott dolgozó lányok, közös képet kértek vele. A fényképezőgép nem akart működni, de Spielberg szerényen végigvárta az egészet, átkarolva a zavarba jött hölgyeket. Természetesen ez a normális viselkedés, de sok ismert művész erre képtelen lenne.

 

 0000 szabolcs-janos

 

Pontosan mi a feladata egy művészeti vezetőnek?

Olyan, mint a márkamenedzser, aki a film vagy színházi termék kreatív részével foglalkozik. Az agyamban megszületik valami a mű kapcsán, majd az ötleteket úgy kell kidolgozni, hogyazok sajátságossá, egyedivé tegyék az alkotást.Tudatosítottam magamban, hogy amit elképzelek, az sehol sem jelenik meg. A rajzaim alapján készül minden, de a díszletkészítők valósítják meg, így tehát csak az jelenik meg a mozivásznon vagy a színpadon, amit ők létre tudnak hozni ebből.

 

Leginkább ez egy csapatmunka, amit én tartok össze, és a megfelelő emberek a megfelelő pillanatban elfordítják a kapcsolót. Én ezekben az emberekben teljesen megbízom, hiszen az adott munkaterülethez ők értenek igazán. Ennek köszönhetően pedig a gépezet elindul…

 

Hogyan kértek fel A Játékkészítő látványtervének elkészítésére?

Én készítettem a Megasztár első 3 szériájának díszlettervét, így a darab megálmodója, Illés Gabriella, aki korábban a TV2 producere volt,ismerte a munkásságomat, bár személyesen nem találkoztunk előtte.Emellett pedig Magács Lászlóval,A Játékkészítő rendezőjével már többször dolgoztunk együtt. Ő említette ezt az új szuperprodukciót, ő mutatott be Gabinak is. Ahogy elolvastam a szövegkönyvet, rögtön igent mondtam, mert ilyen teljességet darab még soha nem fogalmazott meg és mutatott be.

 

 

Hogy kezdesz neki egy ilyen munkának?

Olvasás során egyből kialakult egy kép a fejemben, ezeket az elemeket rögtön lerajzoltam.

A kezdetekben mindenképp utána kell nézni az előképeknek, mi jellemzi az adott kort, mi hogyan működik a valóságban, tehát tapasztalatokra építjük a munkánkat. Sokat kell beszélgetni az íróval és a rendezővel is, hogy az ő fejükben mi alakult ki, ők mi alapján gondolkoznak, mit helyeznek előtérbe. Ezek mentén összerendezem vizualitássá és közösen válogatunk az ötletek közül.

Ebben az esetben mivel meséről van szó, így nem hagyatkozhatunk az adott kor jellemzőire, mindent a fantáziánk teremt meg. Ebből a szempontból sokkal nehezebb dolgom van, ugyanakkor szabadon szárnyalhatok, nincs megkötés.

 

Mit helyezel előtérbe a látványterv elkészítésénél?

Emlékszel az első pillanatra, amikor találkoztunk? El tudnád mondani, hogy zajlott pontosan? Nem. Azaz te is, és én is másképp éltünk meg, mást emelnénk ki most. Egy látványtervnél nem a mi szemszögünk, hanem a néző szemszöge az elsőszámú, legfontosabb dolog. Mindent az alapján készítünk el: ők mit látnak belőle, mit éreznek, milyen hatást vált ki belőlük. Például, ha a színész mellé, arányaiban sokkal kisebb autót vagy bútort teszünk, akkor az azt jelenti, hogy a szereplő óriás és ugyanez fordítva. A mesebeli karaktereknél az számít, hogy bár ő a legkisebb, de mégis neki van a legnagyobb ereje. A látvánnyal segítjük a történetet, előreviszi a szereplők sorsát, szórakoztat, elbűvöl.

 

1 MU 02

 

Milyen koncepciót követtek?

A legnagyobb varázslat a színpadon, ha azt hiszed, amit hinni akarsz. A képlet egyszerű: ha show-ra érkezik a néző, show-t vár, akkor show-t kell neki adni. Erre készülünk mi is, A Játékkészítővel. A darab nem csak gyerekeknek készül, így az egész családot szórakoztatni kell. Ez alapján készül a díszlet is, főként, hogy interakcióval szeretnénk bevonni a nézőket a darabba. A díszletek is tudnak változásokat hozni, így lehetővé teszik, hogy a néző részese legyen a cirkuszi, színházi és koncert élménynek.

 

Akkor ez most cirkuszi show vagy színházi előadás vagy koncert lesz leginkább?

Mindhárom együtt. Ez egy zenés akciómese, egy „szuper pop-musical”, de ez sem foglalja magába a teljes show műfaji sajátosságait. Remélem, az emberek majd elnevezik és az lesz az igazi, új neve ennek az izgalmas műfajnak. A három műfajt össze kell gyúrni, ugyanakkor fontos, hogy mindegyik részt külön-külön ki kell szolgálni. Ugyanakkor ez a hangsúlyt nem veheti el a történetről és a varázslóról, azaz a színészekről, mivel az ő feladata varázslatot teremteni. Ezeket a varázslatokat egészíti ki a látvány.

 

 

Mi a története a piros szemüvegnek, ami mindenhol látható?

A piros szemüvegetmegfelelő jelképnek ítéltük, és jó kommunikációt lehet köré építeni.  A darab magába hordozza azt az üzenetet, hogy vállald önmagad és nyugodtan legyél az aki. Ezen a szemüvegen keresztül másképp látod a világot és talán te magad is bátrabb leszel, ahhoz, hogy megélj mindent ebben az életben.

 

Miben más ez, mint a többi munkád?

Ez egy Magyarországon eddig még nem látott léptékű, célkitűzésű produkció. Ugyanakkor én szeretem a lehetetlen feladatokat, különösen magát a munkafolyamatot, ahogy készül a darab, állnak össze a pillérek.

A Játékkészítő érdekessége és különlegessége a meglepő interakcióban rejlik, ráadásul megpróbálkozunk azzal, hogy 2014-ben 2014-et akarunk a színpadra állítani, ami manapság igencsak ritka. Hiszek a mesékben, hiszek a darab sikerében, de rengeteg munka vár még a csapatra, hiszen közeleg a december…

 

Szerző: Bánki Judit

 

 

süti beállítások módosítása