„Az ördög ott van a falon” – Kovalik Balázs válaszolt

Az Operaház volt művészeti vezetője a Bajor Színházi Akadémia mesterképzését vezeti, nemrég pedig átvette MOME-díjat. A Népszabadságnak adott interjút. Lapszemle.

Kovalik Balázs az interjúban beszélt többek között a MOME-díj átvételéről: „A világlátásom közel áll az egyeteméhez - ez volt a díj indoklása. Fantasztikus, hogy a MOME nem a saját berkeiben osztogatja a díját” – mondta, majd a müncheni Művészeti Akadémia tanszékvezetéséről mesélt. 

Nem könnyen vállaltam el a tanszékvezetést, mert a budapesti Zeneakadémián belefáradtam az oktatás alapfeltételeinek megteremtéséért folytatott permanens küzdelembe. Münchenben mikor felkértek, a 12 év tanítás tapasztalatából összeírtam az igényeket: mit képzelek el a tanszéken. Mikor az intendáns átolvasta a listát, pillanatra elnémult, majd felnézett és azt mondta: ez rengeteg pénz, de megcsináljuk. És nemcsak ígérte, hanem meg is valósította” – fejtette ki Kovalik Balázs, aki arra a kérdésre is válaszolt, mit hiányol a magyar operajátszásból. 

kov

Kovalik Balázs (forrás: br.de)

 „Az énekesekből hiányzik a szenvedélyesség. Nemrég Münchenben újra színpadra állítottam a 1999-es budapesti Peter Grimes-rendezésem. Az akkori szereplőknek, Pitti Katinak, Sudlik Márianak, Kukely Julinak az operajátszás volt az élete. Fel lehetett volna velük mosni az Opera lépcsőházát. Akikkel most dolgozom, azoknak a szenvedély furcsán szorul vissza az életükből” – mondta el a rendező. 

Kovalik Balázs arra a kérdésre is válaszolt, szerinte ez a jelenség jellemzi-e az az egész korszakot. „Jonas Kaufmannal egyszerre jártunk a müncheni akadémiára, nagy sztár lett, klassz énekes, telt házakat vonz. Elmentem megnézni. Remekül játszott, mégis hidegen hagyott. Hiányzik belőle az a fajta varázslat, ami annak idején Kelen Péterből áradt. Ő bátran felvállalta, ha egy-egy hangot elmeszelt, nem óvatoskodott, hanem belerakta a szenvedélyét. Sírva fakadt ettől a nézőtér. Maria Callas ma nem csinálna karriert. Egy énekverseny első fordulóján kiesne, mondván pontatlan, hamis, más ritmust énekel. Amit szerettünk nála, kicsit szabatosabb, tüzesebb - ezt ma kevésbé nyelik be a perfekcionizmust elváró ítészek” – részletezte, majd pedig budapesti opera-rendezéséről, A bolygó hollandiról beszélt. 

Ez lesz az első Wagner-munkám. Régóta érdekel, de az első találkozás terve kútba esett, amikor nem hosszabbították meg a szerződésemet az Operaházban. Valahogy bennünk maradt Fischer Ádámmal. Ezért örültem, amikor a MüPába hívott” – árulta el, végül az Operaházból való „eltávolításáról” beszélt és arról, neheztel-e még valakire. 

Kiállást a művészeti világban Magyarországon nem várok el senkitől. A 2010-es ad hoc intézkedések olyannyira váratlanul érték a szakmát, hogy senki nem gondolta végig, ez mi mindennek lehet az előjele. Sok barátom azt mondta, amikor élesebb hangon nyilatkoztam: nem kell az ördögöt a falra festeni. Azóta ezt többen visszavonták. Az ördög ott van a falon” – mondta Kovalik Balázs.

(Forrás: Népszabadság)

süti beállítások módosítása