„Az elismerések nem jelentenek garanciát” – Danyi Judit válaszolt

Március 15-én kimagasló színvonalú munkája elismeréseként Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetést vehetett át Danyi Judit.

A kecskeméti Katona József Színház művészét aktuális színpadi és tévés szerepei mellett a kezdetekről kérdezte Rákász Judit.

 

- Hogyan talált Önre az első szerep?

- Egészen az általános iskoláig kell visszamenni az időben, mert amikor az első szerepemet megkaptam egy filmsorozatban, alsó tagozatos voltam.

 danyi

Danyi Judit a Most mindenki együtt! című darabban (fotó: Walter Péter)

 

- Talán a szülők ambicionálták a színészetet? Válogatásokra vitték?

- Dehogy! Filmesek jöttek az iskolánkba: szereplőket kerestek Gryllus Vilmos és Levente Péter Játékszüret című sorozatához. Kiválasztottak jó néhány gyereket, aztán egyre szűkült a kör, és végül néhányan maradtunk, akik szerepet kaptak.

 

- Mikor érkezett az első játékfilmes felkérés?

- Akkor „már” gimnazista voltam. A Madách-gimnázium Thália Színkörébe jártam, ahol ismét csak megjelentek a filmesek… Több rosta volt, és végül én kaptam a Céllövölde című film főszerepét. Monori Lilivel, Kovács Lajossal, Nagy Feróval, Lengyel Zoltánnal forgattuk.

 

- Büszkék voltak otthon?

- Persze, a családban és az iskolában is…

 

danyi1

 Danyi Judit és Hegedűs Zoltán az Orosz lekvár című darabban (forrás: 7ora7.hu)

 

- Volt családi kötődés a színházi vagy filmes világhoz?

- Abszolút semmi.

 

- Ezek után viszont nem okozhatott komoly fejtörést a pályaválasztás.

- Nagyon tetszett a filmezés már kisiskolás koromban, de komolyan csak a Céllövölde után döntöttem el, hogy megpróbálkozom a színészi pályával. Érettségi után Gór Nagy Mária Színitanodájába jártam, de közben filmeztem - ekkor forgattam például a Nobelt -, majd Mikó István, az Arizona Színház akkori igazgatója felkért Boris Vian Mindenkit megnyúzunk című darabjának egyik női főszerepére. Ezt követte a Kőszívű ember fiai a Győri Nemzeti Színházban, ahol négy évig voltam a társulat tagja.

 

- Hogyan került Kecskemétre?

- Tasnádi Csaba hívott meg a Királyasszony lovagjába, Mária szerepére. Bemutatott Bodolay Gézának, a színház akkori igazgatójának, aki nekem és férjemnek, Hegedűs Zoltánnak is szerződést ajánlott.

 

- Gyorsan berendezkedtek?

- Egy ideig ingáztunk, de aztán rájöttünk, hogy a pesti lakás felesleges erőfeszítést igényel. Hiszen a munkánk idekötött bennünket, itt volt velünk a kislányunk, Fanni is, „csak” a lakás volt Pesten. Elhatároztuk, hogy költözünk - ennek 16 éve...

 

mirandolina2

Bori Tamással a Mirandolina című darabban (forrás: boritamas.szinhaz.org)

 

- Melyek voltak eddigi legemlékezetesebb szerepei?

- Szerencsésnek tartom magam, mert sok olyan szerepem volt, amit nagyon szerettem. A vágy villamosában Stella, Hamlet Opheliája, A vörös postakocsiban Estella, a Mirandolina címszerepe, a Vörös malom Mimája, a Vágy a szilfák alatt Abbie-je. Nagyon szerettem Gertrudis szerepét a Bánk bánban, és a kétszemélyes kisszínházi előadásainkat, amelyek éveken át mentek, s amelyekben férjemmel közösen játszottunk: a Jövőre, veled, Itt és a Liselotte és a május.

 

- Aki színházi szerepeiből ismeri, nem biztos, hogy könnyen felismeri az utcán. Ennyire élesen elválik a színházi lét a civil élettől?

- A mindennapi életben nem vagyok művésznő, hanem egy olyan nő, aki gondoskodik a családjáról, bevásárol, ügyeket intéz… Én nem szoktam az utcán művésznősen vonulni, hanem ugyanúgy rohanok, mint bárki más. A szakács sem biztos, hogy főz otthon. Én a munkám miatt folyton sminkelek, éppen ezért a hétköznapokban, ha csak lehet, elkerülöm.

 

- Akkor sem, ha a környezet ezt esetleg elvárná?

-Lehet, hogy van, aki elvárja, és meglepődik, hogy nem úgy nézek ki bevásárlás közben, mint a színpadon. De szerintem nem is kell bevásárlás közben úgy kinézni, mint a színpadon. A Barátok közt című sorozatban, ami hihetetlen közönségsikert hozott, nagyon szolid smink van rajtam. Az ottani külsőm sokkal közelebb van a hétköznapi megjelenésemhez, mint a színpadi szerepeim. Éppen ezért akik felismernek, általában a sorozatból azonosítanak be.

 

danyi5

Zeck Julival a Bánk Bánban (forrás: Kecskeméti Katona József Színház)

 

- A Magyar Arany Érdemkeresztet megelőzően is sok elismerésben részesült: 1999-ben Radó-díjat, 2000-ben Domján Edit-díjat kapott, négyszer lett az évad színésznője, megkapta az Aranykecske díjat, majd 2009-ben az ESTeM díjat, illetve 2009-ben és 2012-ben a Pék Matyi-díjat, valamint Kecskemét városának legrangosabb kulturális díját, a Katona József-díjat. Melyik áll a legközelebb a szívéhez?

- Nem tudnék választani. Közönségdíjat kapni hihetetlenül nagy öröm! De a szakmai elismerések is sokat jelentenek, ahogy a társulat által megszavazott díjak is. Még akkor is, ha a saját bőrömön tapasztalom, hogy az elismerések semmire sem jelentenek garanciát. Ha szeret a közönség, sikered van, ráadásul ezt még díjakkal is elismerik, akkor sem lehetsz benne biztos, hogy a következő évadban jó szerepeket kapsz. Idén például a Párcsere Másája - amit egyébként nagyon szerettem – volt az egyetlen komoly feladatom.

 

- Mi vár Önre a következő évadban?

- A konkrét szerepeimet egyelőre nem ismerem. Annyit tudok, hogy januárig nem fogok dolgozni, az évad második felében lesz három szerepem.

 

- És januárig?

- Nagy Viktor rendező, aki idén a Csókos asszonyt rendezte Kecskeméten, meghívott egy szerepre az Új Színházba, az Áldozat című darabba. Május 15-én lesz a bemutató. Emellett talán forgathatok, és várom a januárt…

 

Kérdezett: Rákász Judit

 

Forrás: Kecskeméti Katona József Színház

 

 

süti beállítások módosítása