Jordán Tamás: "Ilyen POSZT-ra nincs szükség"

Az egykori alapító igazgató az Origónak nyilatkozott. Jordán Tamás szerint olyan találkozóra lenne szükség, amiből ki van zárva a politika

 

Az Origo cikkéből:

 

"Bár Vámos László már 1982-ben kitalálta, hogy legyen minden évben egy színházi találkozó, mindig más városban, én 2000 körül azt éreztem, hogy nem elég jó a színházi közösség, nincs benne összetartó erő. Akkoriban tagja voltam a Magyar Színházi Társaság vezetőségének és az NKA színházi kollégiumának is. Az MSZT minden évben megpályázott és megnyert 10 millió forintot, de néhány kudarcos találkozó után úgy döntött az NKA kuratóriuma, hogy nem ad többet pénzt, mert ennek így nincs értelme. (...) Azt gondoltam, igazuk van, de hagyjuk függőben a döntést, megígérjük, hogy megreformáljuk a találkozót. Előadtam az MSZT elnöksége előtt, hogy állandó helyszín kell, és nagyon sok pénz – mindenki kiröhögött, hogy micsoda álmodozó vagyok. Aztán azt mondták, hogy bár semmi értelme, de hadd csináljam, amit akarok. Hatvannégy magas rangú színházi emberrel – akik szintén nem hitték el, hogy működhet a tervem – megfogalmaztunk egy levelet a minisztériumnak, beszéltem a pécsi polgármesterrel, és végül mégis létrejött az első pécsi találkozó" - mesélte Jordán Tamás.

 

20150605jordan-tamas

Fotó: Stekovics Gáspár, Origo

 

Elmondta, amikor megalakukóban volt a Magyar Teátrumi Társaság, ő éppen a Színházi Társaság ideiglenes elnöke volt. "Leültem Fekete Péterrel, Vidnyánszky Attilával, Vasvári Csabával, és kértem, hogy ne legyen két színházi szövetség, a két írószövetség, a két újságíró-szövetség sem jó. Érvényesülhetnek így is. De nem, mondták, ők azt akarják, hogy a jobboldalnak legyen egy érdekérvényesítő (és kevésbé értékérvényesítő) szervezete, ehhez ragaszkodnak. (...) És ahogyan az MTT bekerült a POSZT tulajdonosai közé, az egész deformálódott. Onnantól kezdve már nem lehet remélni, hogy az alapvető elképzelés – legyünk együtt, beszéljünk a szakmáról – érvényesülni fog. Ezt ellehetetlenítették" - fűzte hozzá.

 

Jordán Tamás szerint a kialakult helyzetért nagy a Színházi Társaság felelőssége is. "A tagokat nem lehet összefogni, nincs érdeklődés. A Teátrumi Társaság kőkeményen teszi a dolgát: összetartanak, újságjuk van, összejöveteleik, célkitűzéseik vannak, imponáló a szervezeti működésük. A másik oldalon ennek nyoma sincs, sőt, az MSZT-n belül kis frakciók, ellentétek vannak. Amikor én voltam a fő 'gittrágó', nem sikerült elérnem, hogy összejöjjünk, hogy összetartsunk. A puha, laza, lomha közösség pedig bedarálható" - mutatott rá.

 

Arra a kérdésre, hogy jelen formájában szükség van-e még POSZT-ra, Jordán Tamás így felelt: "Egy ilyen háborúzással, ellenségeskedéssel teli POSZT-ra nincs szükség, mert csak tovább gerjeszti a problémákat. Viszont egy olyan találkozóra szükség lenne, amiből ki van zárva a politika, ahol lehet arról beszélni, hogy mik az egyes alkotások értékei, hogy merrefelé tart a színház, vagy akár arról, hogy mit jelent a hit, a vallás, a nemzet. Ennek is helye van ezen a térképen, nem kell gyűlölni, aki ezt vallja, de azt sem, aki mást. A lényeg a megvalósítás, nem az ideológia."


Arról is beszélt, miért döntött úgy, hogy a Weöres Sándor Színház igazgatójaként nem csatlakozik a bojkotthoz, és a szombathelyi teátrum beválogatott Vitéz Mihály című előadása részt vesz a versenyben. "Amint eljutott hozzám a hír, rögtön nyomozni kezdtem. Felhívtam Csizmadia Tibort, Vajda Mártát, elolvastam a Teátrumi Társaság közleményét. Csizmadiáék azt mondták, eddig valóban nem volt lefektetve a zsűri kialakításának szabályzata, de mindig konszenzusra törekedtek: a felét ők jelölték, a másik felét pedig az MTT. Azt gondoltam, akkor teljesen nyilvánvaló, hogy ha az MSZT-nek hat jelöltje volt, de csak három helye van a zsűriben, akkor hárman kiesnek: Csáki Judit, és másik kettő, akikről nem is tudjuk, kicsodák. Ezzel egy percig sem volt problémám. Ez a dolog fel lett fújva. Lesz a POSZT-on egy beszélgetés erről, várom, hogy elmagyarázzák nekem, hol tévedek" - fogalmazott a szombathelyi színház direktora.

 

A teljes interjú itt olvasható.

 

 

süti beállítások módosítása