"A marketing önmagában nem csodafegyver" - Zalán János válaszolt

A Pesti Magyar Színház igazgatóját a Demokrata kérdezte.

 

A Demokrata cikkéből:


Zalán János elmondta: az igazgatóváltás mindig nehéz helyzet, nemcsak a távozó és az érkező vezetőnek, hanem a színház összes dolgozójának. Ebből új rendszert felépíteni lassú folyamat, hiszen az új vezetésnek meg kell ismerni belülről az intézményt, és információkat kell gyűjtenie. "Most, úgy tűnik, lassan el tudunk indulni teljes gőzzel" - tette hozzá.


A nemrég a Magyar Színházban megtartott színházmarketing-konferenciával kapcsolatban megjegyezte: ez a terület a társulatok életében is egyre nagyobb figyelmet érdemel. "A konferencia egyik díszvendége, a londoni Nemzeti Színház marketingigazgatója ugyanakkor arról is beszélt, hogy egy intézmény felépítése, karakterének megalkotása, a közönség körében való pozicionálása évekig tartó folyamat, náluk sem két napba telt, mire a megcélzott imázst kialakították. De nem kell ennyire messzire menni, gondoljunk csak az Operára, amelynek új arculata ma már természetes, pedig nem kevés idő és munka van mögötte. Nyilván mi nem a fentiekhez hasonló funkcióval rendelkező intézmény vagyunk, de az analógia ugyanaz: mindenszínháznak időre van szüksége, hogy azt a stratégiát, amit elképzelt magának, véghez tudja vinni" - fejtette ki Zalán János. Úgy fogalmazott, a marketing önmagában nem csodafegyver, de fontos eszköz ahhoz, hogy kommunikálni tudjanak, és megtalálják a kultúrafogyasztók közül azokat, akik számukra fontosak.

 

Zalan Janos

Fotó: Zsigmond László, civilhetes.net

 

"Kemény dió például a huszonéves korosztály megszólítása. Tanítottam az ELTE-n, és tapasztalatból mondom, hogy még az egyetemisták, azaz a jövő polgárai közül is csak nagyon kevesen járnak kulturális rendezvényekre. Ráadásul a színházak nem csak egymással versenyeznek, hiszen ott van még rengeteg egyéb médium, kulturális programot kínáló intézmény az internet. Ezen a színes és bőséges étlapon kell nekünk minél vonzóbb, minél egyedibb ajánlatot tennünk" - mondta Zalán János.

 

A direktor szerint a teátrum hosszú évek óta egyszerre küszködik a múltjával, a jelenével és a jövőjével: mint a Nemzeti Színház jogutódja, vannak bizonyos kötelezettségeik, de az emlékek megtartása mellett fel kell hívniuk a figyelmet a jelenre is. "Ma már például csak kevesen tudják, ki volt Sinkovits Imre, Tolnay Klári, Kállai Ferenc vagy Őze Lajos, akiknek a neve és a pályája ehhez az épülethez kötődik. Ezért amellett, hogy szórakoztatunk és valahogy reflektálunk a jelenre, muszáj életben tartanunk az ő örökségüket is. Ennek érdekében például vándorkiállítást szervezünk az idén kilencven éve született Kállai Ferencnek, és úgy néz ki, év végén lesz egy kis ünnepség a jövőre ötvenéves Nemzeti Stúdió előtti tisztelgésként is" - számolt be Zalán János.


A Magyar Színház társulatának átalakításával kapcsolatban az igazgató hangsúlyozta, sokan teljesen elfelejtették, hogy az előző vezetőség több mint 120 embernek mondott fel. "Én viszont próbáltam mindenkinek valamilyen lehetőséget kínálni a közalkalmazotti jogviszony helyett, amelyek száma állami intézményként limitált, legalább az egyes produkciókra való szerződés ígéretét. Akik végleg és örökre felálltak, saját maguk döntöttek így. Talán az én tempóm, a követelmények, a folyamatos számonkérés volt sok nekik, nem szoktak hozzá ehhez a munkamorálhoz" - mondta a Pesti Magyar Színház direktora.

 

A teljes interjú a Demokratában olvasható.

 

süti beállítások módosítása