"A mi Hamletünk a virtuális világban ragad" - Villáminterjú Alexis Lathammel

A novemberben bemutatott H@Hamlettel és az angol nyelvű Story Roommal kezdi a 2016-os évet a Scallabouche Társulat.

 

A Story Room-ot még évekkel ezelőtt, a Merlin Színházban játszották. Majd egy évvel ezelőtt, a Scallabouche 15 éves működését ünneplő fesztiválon újra bemutatta a csapat változatlan szereposztással,  és azóta is műsoron van. Az improvizációkból felépépülő előadásról a társulat alapítójával és vezetőjével, Alexis Lathammel készült rövid interjú.

 

DSCF1760 1 

 

A Scallabouche első éveire a Story Room emlékeztet a leginkább. Kezdetben improvizációs jelenetekből, nézők bevonásával épült fel az előadás, estéről estére. Angol nyelven játszottatok. Ma már többnyire magyar nyelvűek az előadásaitok, és egyre többször használtok alapszöveget, ami mentél felépítitek a produkciókat. Hogy jutott eszetekbe ez a régen játszott produkció, és miért volt számodra fontos, hogy újra műsoron legyen?

A Story Roomot a Merlin Színház bezárásáig játszottuk. Különleges produkciónak tartom, bemutatja, hogy három improvizációs technikát tanult színész hogyan viszi végig, alakítja az estét, amiben minden ott, az adott pillanatban dől el. Nagyon szeretek együtt játszani Bennel és Andyvel. A történet minden előadás alkalmával más és más, rajtunk múlik, milyen irányba mutat. Új dimenziókat és egy csipetnyi iróniát kölcsönöz az önmagunkról kialakított kép felfedezésében. Kevés a Story Roomhoz hasonló előadással lehet találkozni, gyakran kérdezik a nézők, mikor láthatják legközelebb, várják és jönnek, vannak akik többször is megnézik.


Azért az impró-előadásokkal kezdtünk el dolgozni, mert az 1990-es évek végén, a 2000-es évek elején nem, vagy nagyon kevés ilyenfajta előadás volt Magyarországon. Kevesen ismerték a színházi improvizációs technikát. Azt gondoltam, hogy a társulat angol és amerikai színészei először az anyanyelvükön ismertessék meg az improvizációt a magyar közönséggel. Ma viszont már itt is sok társulat dolgozik improvizációs technikával.

Miről szól a darab? Miért szereti a közönség?

Bizonyos értelemben ez egy performance. Az előadás története úgy építkezik, hogy a nézők által hozott tárgyakat használjuk, azokból indulunk ki, ettől azonnal személyes lesz a kapcsolat a színpad és a nézőtér között. Izgalmas, mert soha nem tudjuk előre kiszámítani, adott este milyen tárgyak segítségével fogjuk az előadás történetét felépíteni. A közönségnek épp azért tetszik ez a forma szerintem, mert részesei az előadás megszületésének, közösen találjuk ki és alakítjuk az estét. Mi, színészek azzal tudunk játszani, hogy a néző számára nem mindig egyértelmű, hogy mi mikor adjuk önmagunkat és mikor egy-egy kreált karaktert, tehát mi a valóság és mi a fikció. A humor és ez a folyamatos pulzálás az, ami az improvizációt segíti, valamint szerintem ugyanez működteti a hagyományos színházat, annak mélységét és komolyságát is. A Story Room minden percében új történetet gyártunk, és ezzel rávilágítunk arra, hogy milyen lényeges a hétköznapokban is megfigyelni a környezetünket és abból építkezni, mindennek van értelme, de ugyanakkor milyen könnyen félrevezethetnek és csapdába ejthetnek minket azok a mítoszok, amiket kreálunk magunknak.

 

hahamlet

 

A H@Hamletről azt írtátok, hogy a társulat identitástrilógiájának harmadik darabja. 2014 áprilisában mutattátok be a Magánéletet, majd 2014 őszén a Semleges nemeket.

A társadalmi jelenségek egyénre gyakorolt hatását kezdtük el vizsgálni. Foglalkoztat minket, személyiségünk milyen jellegű változásokon, sérüléseken, fejlődésen mehet át, társadalmi elvárások, sztereotípiák, traumák következményeként. A H@Hamlet alapvetően azt a folyamatot mutatja meg, hogy hogyan határozza el Hamlet: cselekedni fog. Mindenki jobban tudja nála, hogy mit kellene tennie, hogyan kellene döntenie, telebeszélik a fejét: „Nem jó ez így, te nem ezt érdemled, rendet kellene tenned magad körül, mert elnyomnak, becsapnak téged.” Ez ma is gyakran felmerül bennünk, általános probléma. A mi történetünkben Hamlet új utakat, új történeteket és új személyiséget keres magának. A kérdés csak az, hogy ez milyen hatással van rá. Ez tényleg belőle fakad-e vagy csak külső nyomásra cselekszik?


A H@Hamlet mennyiben kapcsolódik a Shakespeare szöveghez?

Idézetek szerepelnek benne a Shakespeare-szövegből. Kulcsfontosságú szövegek, mint pl. a „Lenni vagy nem lenni”. Mi Hamlet, Gertrud, Claudius és Ophélia karakterére koncentráltunk. Modern kontextusba helyeztük őket, így mindenki elgondolkodhat a saját Hamlet-történetén és –helyzetén, ahogy a mi karaktereink is. A mi Hamletünk a virtuális világban ragad, ahol azért tud boldog lenni, mert ő irányíthatja az eseményeket, pedig őt magát a családja és a valós világ irányítja.


Merre folytatódik tovább a munkátok? Lesz negyedik darab?

Igen, tervezünk egy negyedik darabot, ami Irving Goffman szociológus írásain alapul.

 

 

Scallabouche

 

 

süti beállítások módosítása