Újra műsoron a Tóték a Pécsi Harmadik Színházban - Fillár István az Őrnagy

2007 után, idén március 30-án újítják fel a Pécsi Harmadik Színházban Örkény István: Tóték c. tragikomédiáját.

 Totek foto3

 

„Ha egy kígyó (ami ritkaság) fölfalja önmagát, marad-e utána egy kígyónyi űr? És olyan erőhatalom van-e, mely egy emberrel ember voltát megetethetné? – teszi föl a (költői) kérdést Örkény István: Tóték című kisregényének mottója. A műből maga a szerző írt drámát 1967-ben. A II. világháború idején játszódó történet napjainkban is félelmetesen időszerű.

 

A Pécsi Harmadik Színház 1995-ben mutatta be először a tragikomédiát Vincze János rendezésében, aki jelentős dramaturgiai változtatásokat végezve, ötszereplőssé sűrítette az alkotást: a háromtagú Tót családon és az Őrnagyon kívül csak a Postás figuráját tartotta meg. A szerep-összevonásoknak és szöveg-átemeléseknek köszönhetően az eredeti mű mondanivalója cseppet sem sérült. A cselekmény mellékszálai elmaradtak, a drámai viszonyok egyértelműbbé váltak, a Postás figurája pedig a többiekkel egyenrangúvá vált. Vincze János e kamara-változatért az 1996-os Országos Színházi Találkozón megkapta a legjobb dramaturgnak járó díjat. Azóta határon innen és túl megannyi színház játszotta ezt az átdolgozást.

 

Totek foto7

 

2007-ben teátrumunk ismét műsorára tűzte Örkény klasszikusát, ekkor a rendező-dramaturg további változtatásokkal tette még feszesebbé a művet. Egy ponton minden korábbinál jelentősebb módon nyúlt bele (természetesen Radnóti Zsuzsának, Örkény István özvegyének és az írói hagyaték gondozójának a beleegyezésével). Mert úgy véli, ez a magyar valóság, s ha napjainkban írná, Örkény is ekként gondolná.

 

- Én még mindig abban hiszek, hogy a művészet szembesít bennünket a világgal és önmagunkkal – vallja Vincze János. – Örkény úgy fogalmazott a 60-70-es években, hogy nemzeti önvizsgálatra van szükség a korabeli Magyarországon. Azóta eltelt fél évszázad, s úgy tűnik, semmi nem változott, egy helyben állunk, mintha nem akarnánk mozdulni.

 

A kamaraváltozat – a hűtlen hűség jegyében – a Tót család és az Őrnagy viszonyának tragikusan groteszk alakulását ábrázolja, de egy erőszak uralta világban fordított rend dominál: a bolondnak mondott Postás az egyetlen reálisan érző és gondolkodó lény, aki egyéni tragédiaként éli át a Tótékkal történteket. Tóték és az Őrnagy viszont egyszerre és kölcsönösen előidézői és áldozatai annak az abszurd helyzetnek, amelybe a történelem (?) kényszerítette őket, s amelyben szellemi vakságban, az összefüggéseket fel nem ismerve haladnak az értelmetlen tragédia felé.

 

Totek foto8

 

A Pécsi Harmadik Színház most közkívánatra, néhány előadás erejéig felújítja e nagy sikerű produkciót, melyet éppúgy ajánl a diákság figyelmébe, mint azokéba, akik az elmúlt ötven év eseményeit nagyobb rálátással figyelik. Fillár István (Őrnagy), Németh János (Tót), Nagy Adrienne (Mariska), Rárósi Anita (Ágika) és Bánky Gábor (Postás) remek játékában március 30-án, valamint április 13-án, 14-én és 18-án elevenedik meg a Tót család története.

 

süti beállítások módosítása