"Az ördögi humor feloldozást hoz" - Egy élet háromszor a Rózsavölgyiben

Nemrég mutatta be a Rózsavölgyi Szalon Yasmina Reza: Egy élet háromszor c. darabját Scherer Péter és a K.V. Társulat közreműködésével. Ezúttal Urbanovits Krisztinával és Száger Zsuzsannával, valamint Ördög Tamás rendezővel olvashatnak interjút.

 

A Rózsavölgyi Szalon ajánlója a darab elé:

Az anyai ágon magyar származású, világhírű francia írónő színházi bravúrja az Egy élet háromszor, mely két értelmiségi házaspár kapcsolatát vesézi. Trükkje, hogy egy hétköznapinak induló látogatást háromszor nézhetjük meg egymás után, mindháromszor máshogy. A három különböző verzió krimiszerűen izgalmasan, eltérő végkifejleteteket eredményez. A változatoknak köszönhetően a néző óhatatlanul a probléma okának keresésére indul, megpróbálja összerakni a hiányos történetet.

A banális problémák puszta felmutatásánál azonban tovább megy a szerző. Megoldásokat is kínál, illetve nézőként mi magunk is önkéntelenül megoldásokat hozunk.

Reza Magyarországon már jól ismert művei, Az öldöklés istene - melyből nagy sikerű film is készült Roman Polanski rendezésében - és a Művészet után újabb pergő humorú, kortárs színházi csemegével ismerkedhetnek meg a nézők. Szereplők: Scherer Péter, Terhes Sándor, Száger Zsuzsanna, Urbanovits Krisztina.

 

 rozsavolgyi01

 

Interjú Urbanovits Krisztinával és Száger Zsuzsannával:

 

Hogy született meg a K.V. Társulat?

UK.: Kaposváron játszottunk együtt Száger Zsuzsával ahol szokás volt, hogy a fiatalok saját kezdeményezésű dolgokat csinálnak, innen az ötlet. Az első bemutatónkat még a fél kaposvári társulattal csináltuk, ez volt a Fürdőszoba, amit sokáig a Tháliában játszottunk. Minden évadban legalább egy új bemutatónk van, de idén nagy örömünkre, kettő!

 

Elég ritka dolog, hogy két nő csinál egy társulatot.

UK.: Zsuzsával kiderült, hogy nagyon jól tudunk együttműködni ebben a nem hagyományos felállásban. Általában rendezők köré szerveződnek társulások. Minket nem is tudnak nagyon hova tenni, mert nem vagyunk rendezők, mégis társulatvezetők vagyunk. Úgy szoktak minket hívni, hogy jönnek a lányok! Táncosokon kívül nem nagyon tudok nők vezette társulatokról, de mi nagyon jól működünk együtt Zsuzsával.

 

Az Egy Élet Háromszor című darabot Ördög Tamás rendezi.

UK.: Odavagyok a Dollárpapa gyermekei társulatért, amit Tomi Kiss-Végh Emőkével csinál, mindketten Kaposváron végeztek és most már a Trafóban és más helyeken évek óta sok előadásuk van. Nagyon szeretem, ahogy Tomi gondolkodik. Most ütött először fejbe, hogy mekkora köztünk a korkülönbség, és lenyűgöz, mennyire máshogy gondolkodik. Így jött ő, mint választás, vele szerettünk volna dolgozni. Én rendezői színházban nőttem fel, ebben hiszek, és amikor felkérünk egy rendezőt, akkor ő dönt, ő hozta a Terhes Sanyit és Scherer Pepét is. Mindkettő remek színész, szeretjük őket, és tökéletesek a szerepre.

 

 rozsavolgyi07

 

Hogyan esett a választás Yasmina Reza darabjára?

UK.: Ördög Tamásnak Lengyel Anna dramaturg ajánlotta a darabot. A kiinduló pont az volt, hogy négy szereplős darabot kerestünk. Általában nőkkel dolgoztunk együtt, de most valahogy adódott, hogy házaspárok vagy párok legyenek. Több darabot elvetettünk, különböző okokból kifolyólag, aztán érkezett egy email Tomitól, hogy megvan, ezt a darabot kerestük. Láttam az Öldöklés Istenét, a Polanski filmet, ami nagy hatással volt rám.

 

SZZS.: A darab tele van humorral, és mindenki számára nagy felismerés, hogyan működnek a házaspárok, a házasságok, a karrierek, a gyerek hogyan mozgatja a dolgokat. Ugyanazok a vágyak, dolgok felé mennek, picit más a jelen, a körülmény, a hangulat a három részben, ezek alakítják a dolgokat, de ugyanarra haladnak mind a négyen. Van olyan, hogy pont vendégségben jönnek elő olyan dolgok, megjegyzések, pikírt dolgok, amik otthon nem. Ennek a nőnek van egy rendszere, szereti a gyerekét, de dolgoznia kell, és a kettő összeegyeztetése, a tyúkanyó melegség kontra rendszer és a karrier, elég nehéz dió számára. A vendégek érkezése megint más, akkor egy másfajta vívódás van jelen: egyrészről jó lenne, ha már aludna a gyerek, és hagyna minket, másrészt a vendégek előtt a jobb arcát akarja megmutatni. Nem következetesek, csak próbálják ezt a rendszert. Egy olyan házasságban, ahol az egyik megengedő, a másik nagyon rendszerkövető és egy picit ez mindig csúszkál, akkor majdnem azt csinálják a gyerekkel, mint az elvált szülők. Ha nincsenek egy platformon a szülők a nevelésben, akkor egy kis szörnyeteg lesz a gyerek.

 

Mit visznek haza a nézők?

SZZS.: Úgy éreztük, amikor elolvastuk a darabot, hogy nagyon vicces, tele ziccerekkel, gegekkel, aztán egyszercsak összefacsarodik a szív. Három különböző szögből mutatja be a helyzetet, az ördögi humor feloldozást hoz, a ráismerés boldogságát.

 

Miért pont a Rózsavölgyiben kerül bemutatásra?

SZZS.: Nagyon igényes, remek repertoár van a Rózsavölgyiben, tartalmas, mély mondanivalójú darabokat mutatnak be, és ilyen értelemben ez a darab jól illik ide. Nem térdcsapkodós vígjáték, hanem egy elgondolkodtató, szembenézésre késztető darab. Ha úgy mennek el a nézők, hogy elgondolkodnak, min csúszhat el a saját kommunikációjuk egymással, akkor már megérte. Én is tettem ilyen észrevételeket.

 

UK.: Reza alapvetően rossz véleménnyel van a szociális viselkedésünkről. Minden olyan helyzet, amikor nincs törekvés arra, hogy emberként, őszintén nyilvánuljunk meg a másik felé, az katasztrófa felé vezet. Ezért van 3, egyre rövidülő pici katasztrófa ebben a darabban. Milyen okos dramaturgiai felépítés.

 

SZZS.: Én imádom, hogy ilyen közel ül a közönség, ez filmessé teszi az előadást. Picit olyan, mintha egy lakásban lennénk, mintha sok vendég lenne ott egyszerre. A mi dolgunk egy kis feloldozást adni, megnevettetni a nézőket, nem hagyni őket lemerevedni. Színházba pont azért jár az ember.

 

rozsavolgyi12 

 

Interjú Ördög Tamással:

 

Hogyan kerültél kapcsolatba a darabbal?

Urbanovits Krisztáék a K.V. Társulattól felkértek, és úgy éreztem, egy párkapcsolati témát jó lenne megrendezni. Mindig gyerekekkel vagy nőkkel játszanak, és azt mondtam, most legyenek pasik, két házaspár. Lengyel Anna dramaturg ajánlotta ezt a darabot. Terhes Sándorral sokat dolgoztam, mindig nagyon fontos, hogy ki játssza a szerepeket, mindig a legjobbat szeretném, ez a döntés meghatározó. Azt szeretem, ha egy színész számára komfortos, passzol a szerep, azzal együtt, hogy határokat feszeget és kihívásokkal teli. Nagyon örülök, hogy Scherer Péter lett a másik.

 

Mi vonzott a darabban?

Nagyon tetszett benne, hogy furcsa és banális a történet, nem feltétlen arról szól, hogy az egyik házaspár gyereke mit csinált a másikkal, hanem arról, mi van a házaspárok között. Ezeket a hátsó dolgokat akartam felfejteni. Ezért látjuk háromszor, mindig kicsit másképp, ugyanazt a helyzetet.

 

Van közöttük különbség?

Miután hosszasan elemeztük a darabot, rájöttünk, hogy a három rész között az a legnagyobb különbség, hogy mekkora a szereplők önbizalma, ahogy a karakterek önbizalma nő vagy csökken a három rész alatt. Pepe karaktere járja be a legnagyobb utat, ő egy kis lúzer, a végére felszívja magát, a három rész alatt összeszedi magát, legalábbis látszólag. A kérdés az, mi az, amit mutatunk és mi az, amit leviselkedünk, nem mutatunk, nemcsak társaságban, de magunk előtt sem. A másik dramaturgiai elem az alkohol. Ki iszik, mennyit, hogy lazul vagy feszül be az alkoholtól.

 

rozsavolgyi04 

 

Mit gondolsz az interaktív színházról?

Én személyesen nem szeretem, ha nézőként be vagyok vonva, ezért ez nem lesz interaktív. Azt azonban nagyon szeretem, ha a közönség jelenléte erős. Óhatatlanul közel lesznek a nézők, a Rózsavölgyi tere intim, finom játékot tesz lehetővé, ami nagyon közel áll hozzám. Nagyon ember és színészközpontú tér.

 

A darab nagyon intenzíven indul.

Valóban, mert fordítva van megírva a darab, nem építkezik, hanem bont, visszafejt. Az első rész a legnagyobb őrület, ott tényleg elszabadul a pokol, utána látszatra csökken a feszültség, aztán a harmadik rész szinte idillikus, de mégis borzasztóan nyomasztó. Nem hiszed el az idillt, mert ott dolgozik a tudás, amit az első és a második részben láttál, és látod a harmadikban, mekkora kamu az egész és mi dolgozik alatta. Nagyon izgalmas dramaturgiailag. Mégsem gondolom, hogy nyomasztó az előadás, Yasmina Reza nagyon ért ehhez.

 

Szerinted a szereplők végül el fognak válni?

Szerintem senki nem fog elválni. Ők ezt gondolják a házasságról, ez a norma. Nekik ez így jó. Borzasztó, de szerintük ez a házasság. Nem gondolják, hogy lehetne jobb is.

 

 

Forrás: Színház.hu / Rózsavölgyi Szalon

 

 

süti beállítások módosítása