A legünnepeltebb mezzoszoprán - 50 éves Cecilia Bartoli

Június 4-én ünnepelte ötvenedik születésnapját Cecilia Bartoli, napjaink legünnepeltebb mezzoszopránja.

 

Rómában született muzsikus családban, apja kórusban énekelt, anyja elismert énektanár. Neki köszönheti biztos zenei alapjait, órákat soha nem vett mástól, s anyja időnként még ma is elkíséri fellépéseire. Először kilencévesen, Puccini Toscájában lépett színpadra a pásztorfiú szerepében. Formális zenei képzése során a híres római Santa Cecilia konzervatóriumban harsonázni, majd énekelni tanult, ekkoriban még azt fontolgatta, hogy flamenco-táncosnő lesz. Húszévesként elindult a fiatal operaénekesek televíziós versenyén, s bár nem győzött, felfigyelt rá Riccardo Muti karmester. Meghallgatásra hívta a milánói Scalába, s bár a produkció meggyőzte, türelemre intette a szerinte még nagyon fiatal énekesnőt.


A következő évben mutatkozhatott be a Veronai Aréna közönsége előtt, pályafutása kezdetén a Figaro házasságában Cherubinót, majd Susannát, a Don Giovanniban Zerlinát, később Donna Elvirát, a Cosi fan tuttéban Dorabellát és Despinát énekelte. 1990-ben fellépett a New York-i Mozart-fesztiválon, amerikai operaszínpadon három évvel később, A sevillai borbélyban lépett először színpadra Houstonban. A milánói Scalában 1995-ben debütált Rossini Ory grófja című operájában, négy évvel később a bécsi, 2001-ben pedig a londoni Royal Opera közönségét is elkápráztatta. Emlékezetes alakítást nyújtott Rossini Hamupipőkéje, továbbá az egyik leghíresebb bel canto opera, Bellini Normájának címszerepében.

 

 bartoli


Énekesi palettája az idők folyamán szélesedett, kibővült Gluck korai operáival és Vivaldi műveivel. Fontosnak tartja ugyanis, hogy az olasz barokk komponista nemcsak A négy évszak szerzőjeként, hanem zseniális vokális művek alkotójaként is ismert legyen. Egy nyilatkozata szerint a barokk zene, a barokk időszaka fontos hivatkozási pont számára. Nem véletlen, hogy énekesnőként a 18. század gyermekeként határozta meg magát, míg sokan "a barokk királynőjének" nevezik. Már pályafutása elején Nikolaus Harnoncourt vezényletével lépett fel, a nemrég elhunyt dirigenst meghatározónak tartja művészi fejlődése szempontjából, de fontosnak ítéli együttműködését Riccardo Muti, Claudio Abbado, Herbert von Karajan és Daniel Barenboim karmesterekkel is, több alkalommal dirigálta Fischer Ádám.


A kritika elsősorban különleges hangszínét és széles hangterjedelmét emeli ki, a mély altszólamtól a szoprán koloratúráig minden hang a torkában van. Sokan nem is énekesnek, hanem olyan virtuóznak tartják, aki hangszerként bánik vokális adottságaival. Jóllehet kiváló színészi képességekkel is rendelkezik, évente csak egy-két operafellépést vállal, ezeket is alapos próbafolyamat előzi meg. Igazán a koncertpódiumon érzi otthon magát. Véleménye szerint a hangra nagyon kell vigyázni, nem lehet túlterhelni, bármilyen kitűnő is valakinek az énektechnikája. Egyaránt fontosnak tartja a hangot, a személyiséget és a muzikalitást, a mesterség többi titka a folyamatos munka.


Kevés klasszikus operaénekes lett olyan rövid idő alatt híres, mint a fekete hajú, rendkívül kifejező hangú Bartoli. Portréja szerepelt a Gramophone című rangos zenei folyóirat és az amerikai Newsweek magazin címlapján, és több mint tízmillió CD-t adott el. Művészetét öt Grammy-díjjal ismerték el, a többi közt megkapta a Händel-díjat, a Herbert von Karajan-díjat, két Classical Brit Awards elismerést és több alkalommal is a német Echo Klassik díjat. Idén június 16-án Stockholmban a rangos Polar zenei díjat veheti át.


Az énekesnő 2012 óta a Salzburgi Pünkösdi Ünnepi Játékok művészeti vezetője, szerződése 2021-ig szól. Monte Carlóban Les musiciens du prince (A herceg zenészei) néven alapított zenekart, amely kizárólag őt kíséri áriaestjein. Az együttes, amelynek tagjai korhű hangszereken játszanak, júliusban debütál Albert monacói herceg palotájában. Néhány hete egy új műfajban is kipróbálta magát, a Salzburgi Pünkösdi Ünnepi Játékokon a West Side Story című musical Mariájaként lépett színpadra.


Több alkalommal járt Magyarországon: 2009-ben három koncertet is adott, ezek egyikét az operatörténet első dívája, az akkor 200 éve született spanyol belcanto énekesnő, Maria Malibran emlékének szentelte. 2011-ben a kasztráltak zenei világát felidéző, Sacrificium című lemezének anyagából adott koncertet, s idén decemberben ismét a Müpában lép fel saját együttesének kíséretében, műsorát Händel-hősnők áriáiból válogatta.

 

MTVA Sajtó- és Fotóarchívum

 

süti beállítások módosítása