"Nagy pofára esés volt" - Tompa Andrea és Szűcs Katalin Ágnes válaszolt

A Színház című folyóirat és a Criticai Lapok főszerkesztőjét a Népszava kérdezte.

 

A Népszava cikkéből:

 

"Úgy emlékszem, azért jött létre az NKA, hogy nem intézményes keretek között folytatott művészeti, kulturális tevékenységeket – akár művészeti folyóirat kiadást – támogasson, ennek tükrében igen abszurd a kijelentés. Korábban is hivatkoztak arra, hogy a háború előtt a mecénások, előfizetők tartották el a lapokat, s én már akkor is megírtam, nem jó, ha onnan veszünk példát. Miért ne kellene a kultúrát eltartani? Azt mindenki tudja, pusztán bevételből nem lehet fenntartani az újságokat. Ezzel az igazgatóság is tisztában van, gondolom, ezért nem írnak elő – nagyon helyesen – kötelező önrészt" - mondta Szűcs Katalin Ágnes, a Criticai Lapok főszerkesztője azzal kapcsolatban, hogy az NKA döntésének értelmében hat-hat lapszámra a Színház 6 millió, a Criticai Lapok pedig 5 milliós támogatást kapott - jóval kevesebbet, mint az előző években.

 

Tompa Andrea, a Színház folyóíirat főszerkesztője hozzátette, habár az NKA korábban is mondta, hogy elzárkózik a fenntartástól, más volt az értelmezési dimenziója az állításnak. "Most az vált igazán érdekessé, hogy mit kell kiegészíteni. Rémesen abszurd helyzet, hogy bőven 50% alatt legyen egy pályázat intenzitása. A szerződés is tartalmazza, az idei évben a mi intenzitásunk 30% körül van. Arról nem is szólva, hogy hat számot támogatnak. Doncsev Andrásnak, az NKA alelnökének a közelmúltban adott interjúja után tényleg komikus volt felidéznem, miért jött létre az NKA. Az angol arm's length, vagyis meghosszabbított kar mintájára, ami független, kormányzattól elkülönülő, átláthatóan működő képviselet."

 

tompa szucs

Fotó: Molnár Ádám, nepszava.hu

 

Szűcs Katalin Ágnes emlékeztetett: 2011 őszén - L. Simon László felbukkanása után - a szakmai kollégiumokat nem engedték dönteni a 2012-re vonatkozó pályázatokról, leállították a folyamatot azzal, hogy új folyóirat kollégium alakul. Ez 2012 januárjában meg is alakult, s két héten belül döntött több mint kétszáz lapról – elképzelhető, milyen elmélyült tárgyismerettel. "Mi akkor drasztikusan kevesebb támogatást kaptunk a korábbiaknál, ez alapvetően behatárolta a további lehetőségeinket, a drámai fordulat tehát a Criticai Lapok számára nem most következett be. Most, amikor idén januárban ismét szétváltak a szakterületeknek megfelelően a megakollégiumok – a színház, a tánc is önálló kuratórium lett–, s ezekhez sorolták a folyóiratokat, megkönnyebbültem, mert a 2012 előtti tapasztalatok alapján azt gondoltam, ha olyan emberek fognak dönteni a folyóiratokról, akik tudják, milyen lapokról van szó, s azok mit jelentenek, akkor megint szakmai alapon fognak döntést hozni. Nagy pofára esés volt, amikor kiderült, az idei évre mekkora keretet kapott a folyóiratokra a Színházi Kollégium" - számolt be a Criticai Lapok főszerkesztője.

 

Tompa Andrea hangsúlyozta, míg a folyóirat kollégiumnak folyóiratokról kellett döntenie, most a kurátorok nagyrésze művészeti területekről jön, mi több, a folyóirat művészeti alkotással versenyez. "Én, mint művész, biztosan jobban támogatnám a művészeti alkotások létrejöttét, mint a róluk szóló reflexiót. Ha ennyire szűk a keret, nem lehet jól dönteni. Egyébként az áprilisi döntés után voltak kuratóriumok, amelyek karakánul kiálltak és sajtótájékoztatót tartottak, leszakítottak ilyen-olyan pénzeket, hogy megmentsék a lapokat, és voltak olyanok is, amelyek ügyetlenek voltak. Egyébként is, ha 30 százaléknyi támogatást szavaznak meg egy lapnak, akkor eldőlt a sorsa" - mutatott rá a Színház folyóírat főszerkesztője.

 

A két főszerkesztő lapjaik sorsáról is beszélt. Tompa Andrea szerint a Színház június-júliusi triplaszámát követően hónapokig biztosan nem jelenik meg, az online pedig egyelőre nem veheti át a print funkciót, mert arra is kevés pénzt kaptak. Egy innovatív honlap fenntartása ugyanolyan költséges, a szerzőket ugyanúgy meg kell fizetni. A print tartalmat amúgy sem lehet egy az egyben konvertálni az internetre.

 

"Bízom abban, hogy van okunk reménykedni, hogy tovább tudunk működni. A mi lapunk szerelemgyerek, ezért nehezen engedném el a kezét. A páros számozáshoz is azért ragaszkodom, mert az a havilap képzetét kelti, még ha ritkábban is jelenünk meg" - mondta Szűcs Katalin Ágnes.

 

A teljes interjú itt olvasható.

 

süti beállítások módosítása