Bergman titokzatos szigetén járt Kiss Csaba

Kiss Csaba Bergman-rendezését, a Szenvedélyt októberben mutatják be a Nemzeti Színházban. A történet Farö szigetén játszódik, ahol a rendező is eltöltött három hetet a Bergman-ösztöndíjnak köszönhetően. Kiss Csabát a Faktor kérdezte.

 

A Faktor cikkéből:

"Ez szinte meseszerű történet – véletlenek sorozata. Tavaly októberben a Nemzeti Színházban Ingmar Bergman Szenvedély című filmjének színpadra állításán kezdtünk dolgozni. A művet még nem játszották színpadon, ilyenkor különösen izgalmas az 'ősbemutató' kitalálása. A látványvilágot régi alkotó-társam, Berzsenyi Kriszta tervezte, a vetítést ill. a világítási koncepciót pedig Nagy András operatőr. Mi már dolgoztunk így hármasban, amikor különösen fontos volt a látvány költőisége. András elolvasta a színpadi példányomat, meghallgatta, hogy mit szeretnék látni a színen – és azt mondta, hogy ezeket a fényképeket ő csakis Farö-szigetén tudja elkészíteni, ott ahol Bergman a Szenvedélyt forgatta. Ez nagyon rokonszenves, de meghökkentő kérés volt. Hiszen tájakat, hangulatokat, fákat és ködbe vesző utakat sok helyen lehet fényképezni. De Andrásnak igaza volt abban, hogy valódi inspirációt csak az adhat, ha Bergman szigetének szellemével keressük a kapcsolatot, azt a különlegességet próbáljuk megragadni, ami őt erre a szigetre vonzotta. Gyönyörű és korszerűtlen gondolat a mai világban, ahol minden a photoshopról és a manipulált hatásokról szól. Áprilisban András elutazott Farö szigetére, és amikor visszajött, negyven nagyon szuggesztív, erős hangulatú, fekete-fehér képet hozott. És csodákat mesélt a szigetről. Ez egy 111 négyzetkilométeres kis 'zátony' Gotland mellett, 6 km széles és 20 km hosszú. 1967-től haláláig itt élt Bergman. Négy játék- és két dokumentumfilmet forgatott a szigeten, és itt is lakott. Természetesen a Svéd Királyi Dramaten színház igazgatójaként Stockholmban is volt lakása, de lehet érezni, hogy Farö számára a nyugodt ihlet, az elmélyültség helye volt" - mesélte Kiss Csaba.

 

kiss faro 1

 

A rendező elmondta, hogy a Bergman Alapítvány által kiírt pályázat egy konkrét művészeti terv kidolgozásáról szól, három hét és három hónap közötti időre. A szigeten négy háza volt Bergmannak. "Kaptam egy kis házat és egy biciklit. Hozzám legközelebb a hammarsi ház volt, itt lakott maga Bergman, egy nagyon szerény külsejű, de tágas, tájbasimuló házban. A letisztult, erős belső hangulattal rendelkező épület az ő koncepciója szerint készült: kilenc helyiségből áll, van külön könyvtárszoba, zeneszoba, filmes dolgozó és videovetítő, van egy csupa ablak tengernéző szoba Liv Ullmannak. Egy alkotó ember teljes univerzuma" - fogalmazott a rendező.

 

"Amikor elindultam Farö-re, András azt mondta, hogy 'úgy menj, hogy ott lakik az isten'. Elég nagy volt bennem a várakozás! És tényleg, van ott valami abszolútum. Saját időszámítás fogadja az embert. A tenger közelsége vagy a környezetszennyezés hiánya miatt élesek és világosak a kontúrok, az embernek folyamatosan tisztaság érzése van. Bicikliztem keresztül a réten, és azt éreztem, hogy tisztulok. De ez nem valamifajta misztikus dolog, hanem egyszerűen az önmagaddal való együttlétnek a tisztasága. És a sziget valahogy körülvesz téged ebben a magaddal való együttlétben. A Szenvedéllyel, mint előadással kapcsolatban talán annyi változott bennem, hogy mindenfajta díszítményt, mindenfajta fölösleges ráaggatott dolgot ki szeretnék venni belőle. Csak a lényeget hagyni meg. A központi gondolatot" - mondta Kiss Csaba.

 

A rendező elárulta, az előadás színpadképe, látványvilága már kész, viszont a belső folyamatok sokat mélyülhetnek a nyár során. "Az októberi bemutató előtt lesz még egy főpróbahetünk. A Szenvedély a nő-férfi együttlét néhány érzékeny kérdését járja körül, az egymásrautaltság és az elszakadás útjait. Talán naiv és patetikus, amit mondok, de úgy érzem, nekem azért kellett elmennem Faröre, hogy átgondoljam, mi az alkotó ember dolga ma a világban" - tette hozzá a rendező.

A teljes interjú itt olvasható.

 

süti beállítások módosítása