Ohio Light Opera - Világhírű rendezvény középpontjában az Operettszínház

Wooster városában 37 éve rendezik meg az Ohio Light Opera elnevezésű kéthónapos fesztivált.

Az eredetileg Gilbert és Sullivan repertoár bemutatását célul kitűző program jócskán kinőtte magát, immár más operettekre és korai amerikai musicalekre is fókuszál. Idén a magyar operett is középpontba került. A programról és a szimpóziumról az egyik előadó, Szentpéteri András, a Pentaton Koncert- és Művészügynökség ügyvezető igazgatója mesélt a Színház.hu-nak.

 

A kukoricamezők között fekvő ohiói Woosterben található az USA egyik legjobb magánegyeteme, a The College of Wooster, melynek gyönyörű, 500 fő befogadására alkalmas Freedlander Színházában, illetve annak egyik előadótermében minden nyáron összegyűlnek a zenés színház kedvelői. A két hónapig tartó rendezvényen a közönség elfeledett operettekre, korai amerikai musicalekre is jegyet válthat, emellett, a két hónapos fesztivál alatt egy négy napos periódusban izgalmas szimpóziumon is részt vehetnek.

 

03 1

 A hollandi menyecske - Meagan Sill, Benjamin Krumreig, Jessamyn Anderson and Samus Haddad

 

A szezon az Ohio Light Opera esetében júniustól augusztus közepéig tart, a darabokban fellépő művészek is erre az időszakra szerződnek, de ennek ellenére komoly szakmai múlttal rendelkeznek. A produkciókra castingon választják ki a szereplőket Amerika-szerte. “A tehetséges fiatalok beszégetéseink alkalmával nem titkolták, hogy ha nem sikerül egy-egy válogatás, akkor szó nélkül beállnak a pult mögé, klasszikus amerikai karriertörténet az övék, hol kapnak szerepet, hol pincérként dolgoznak... Sokan Los Angelesbe költöznek, mert ott több a lehetőség, ám minden évben visszatérnek a nyári szezonra, annyira szeretik ezt a fesztivált. Még akkor is, ha van olyan nap, amikor délelőtt egy koncerten, illetve délután és este két különböző előadásban kell színpadra lépniük, és mindezt fantasztikus alázattal is profizmussal teszik” – mesélte Szentpéteri András.

 

04

Párizsi élet - Spencer Reese, Tanya Roberts, Ted Christopher és Ben Krumreig

 

A 2016-os repertoár – Kálmán sem maradhatott ki:

 

A repertoár 2016-ban is rendkívül színes volt, a Gilbert és Sullivan darabok közül ezúttal A Mikádóra esett a választás, emellett olyan produkciók kerültek színre, mint Cole Porter Csókolj meg, Katám! című műve, Irving Berlintől az Annie Get Your Gun, Jerome Kern Have A Heart című darabja, Ivor Novellótól a The Dancing Years, Offenbach-tól a Párizsi élet, vagy éppen Kálmán Imre operettje, A hollandi mennyecske.

 

A színpadtechnikai lehetőségek limitáltak, de elképesztő koreográfiákkal, jelmezekkel lépnek színre a színészek. Visszajáró közönsége van az Ohio Light Operának, rengeteg magyar is érkezik ilyenkor ebbe a tipikus, amerikai kisvárosba, sőt, idén még Ausztráliából is jött magyar származású vendég. Woosterben pedig magyar étterem, magyar cukrászda és pékség is működik, a tulajdonosok támogatják is – például finom ételekkel – a rendezvényt.

 05

A Mikádó - Alexa Devlin és Nathan Brian

 

Nemzetközi kapcsolatok, operett-rajongók:

 

Nagy munka előzi meg a bemutatókat, első körben, minden év szeptemberében összeül a vezetői testület és eldöntik, hogy a következő szezonban mit láthat majd a közönség. Szentpéteri András elmesélte, a fesztivál elnöke, Michael Miller egy igazi, jó értelemben vett operett-őrült és műgyűjtő. Beverly Hills-i háza múzeumhoz hasonlít: több mint 250 ezer darabból álló kollekciójában CD-k, bakelitek, könyvek, kották, poszterek, eredeti portrék, képeslapok is megtalálhatók, “hétköznapi” szakmáját tekintve pedig matematika professzor a UCLA-n... Michael segített már az Operettszínháznak is, Kálmán Yvonne egyik jó barátja: A chicagói hercegnő előkészületeinél nemrég hiányzott egy-két kotta, és ekkor ajánlotta őt Kálmán Imre lánya. Másnap Michael elküldte a teátrumnak a hiányzó zongorakivonatokat…

 

“Michael elképesztő személyiség, az imént említett Chicagói hercegnő mellett megnézte idén tavasszal a Nagymező utcában a Lili bárónőt és kedvenc operettjét, a Sybillt is. Ohióban is többször elmondta, szerinte a világon a legjobb operettet játszó társulat az Operettszínházé!”

Legutóbbi budapesti látogatásán hívta meg Szentpéteri Andrást, a Pentaton – mely az operettszínházi előadásokat világszerte turnéztatja – ügyvezetőjét az idei szimpóziumra, hogy a ‘A magyar operett, mint Hungarikum’ témájában előadást tartson az Ohio Light Operában.

 

07

 Csókolj meg, Katám!

 

A szimpóziumról:

 

Akik jegyet váltanak a színdarabokra, általában a konferenciákra is kíváncsiak. Idén két kerekasztal beszélgetést, 7 előadást, 4 koncertet szerveztek a 4 napos szimpózium idejére, az ebédszünetek alatt ráadásként a résztvevők kérdezhették a jelenlévő koreográfust, a színészeket, az alkotókat. “Egyik este csak Kálmán-dalok hangzottak fel a hangversenyen, a zeneszerző minden operettjéből előadtak egy-egy részletet a társulat tagjai, illetve egy másik koncerten pedig a Sybill dalait énekelték. Fantasztikus érzés volt ezeket angolul hallgatni, profi előadásban, csupa fiatal tehetségtől….” – fogalmazott Szentpéteri András.

 

01 1

A szimpózium előadói: Michael Miller, Rex S. Bunnett, Szentpéteri András, Daniel Hirschel, Steven Daigle, Richard C. Norton, Jane Knox, Marjan Kiepura és vendégként Yvonne Kalman

 

Olyan rendkívüli szakemberek tartottak még Ohióban előadást idén, mint Richard C. Norton, az amerikai zenés színházi könyv szerzője – aki a Csókolj meg, Katám! kapcsán megemlítette, hogy annak első, vasfüggönyön túli produkciója az Operettszínházban volt –, vagy Rexton S. Bunnett, a londoni musical show-k “professzora” és Daniel Hirschel operett-szakértő, dramaturg, a lipcsei egyetemen tanára. A szimpóziumon Michael Miller is előadott “Valahol már hallottam ezt a dallamot…” címmel, valamint Marjan Kiepura (Eggerth Márta és Jan Kiepura fia) és felesége, Jane Knox is részt vett a programban, rengeteg archív, eddig soha nem publikált videót mutattak a világhírű magyar szopránról.

  

 

A Magyar operettről, mint Hungarikumról…:

 

A szimpózium egyetlen magyar résztvevőjeként Szentpéteri András prezentációjában a magyar operettről, mint Hungarikumról mesélt.

A résztvevők bepillantást nyerhettek a Pentanton Koncert- és Művészügynökség munkájába, majd az előadásból persze kiderült, mi is az a Hungarikum, mik a Hungarikumok (pl. a kürtőskalács, a pálinka, a Herendi porcelán, a Mohácsi busójárás, a bajai halászlé, a fröccs, Puskás Ferenc életműve és természetesen – egyetlen színházi műfajként – a Magyar Operett). Első világhírű operettszerzőnkről, Huszkáról, a nagy hármasról: Kálmánról, Lehárról és Ábrahámról is beszélt a Pentaton ügyvezetője, aki úgy kezdte előadását, hogy mivel munkájának köszönhetően Omántól Japánig, Ukrajnától Németországig turnézott a magyar előadásokkal, tudja, mi a magyar operett titkos receptje, mitől arat az óriási sikert az a világ bármely részén…  A konferencián az is kiderült, miért különleges és miért nyilvánították Hungarikummá a magyar operettet.

 

 

02 1

 Szentpéteri András előadása a magyar operettről

 

A hungarikum.hu oldalon szereplő leírás szerint: nincs olyan perc, amikor valahol a világon, filmen, színpadon, rádióban vagy televízióban fel ne csendülnének magyar szerzők operett-melódiái köszönhetően Kálmán Imrének, Lehár Ferencnek, Ábrahám Pálnak és Huszka Jenőnek, és természetesen a mai magyar operett-játszásnak, hiszen mindez hozzájárult ahhoz, hogy az opera mellett az operett is nemzetközileg ismert és elismert műfajjá vált.

 

 

 

Szentpéteri András beszélt arról, hogy különlegessé teszi a magyar operettet a szubrett és táncos-komikus szerepek kiemelése, a keserédes melankólia, a cigány- és folkzene, a világzene és a verbunkos keveredése a művekben, valamint sajátosságunk az akrobatikus elemekkel tarkított koreográfia is. 2002-ben, az újranyíló Budapesti Operettszínházban megújult a magyar operett-játszás, az előadások színvonala emelkedett és folyamatosan emelkedik Kerényi Miklós Gábor és most Lőrinczy György vezetése alatt is. A prezentáció – sok videóval tarkítva – kitért arra, hogyan tud a jövőben továbbélni a műfaj: új előadások, adaptációk születnek, speciális koreográfiákra és időnként új hangszerelésre van szükség, és ami a legfontosabb: nem lehet többé múzeum az operett.

 

Zárásként a Budapesti Operettszínház múltjáról is szó esett, többek között arról, hogy csak külföldön az elmúlt években 410 előadáson, 666 ezer néző tapsolt a magyar operettnek.

 

A magyar operett hírneve tehát már rég határon túlívelő, Ohióban 37 éve szerepelnek repertoáron – egy tengerentúli léptékkel mérve is nagysikerű fesztiválon – híres szerzőink művei.

 

Lejegyezte: Vass Kata / Színház.hu

 

 

süti beállítások módosítása