„Amíg itt nincs háború, nem is tudjuk, hogy milyen istentelenül jó dolgunk van”

László Zsolt mesél a Radnótiban bemutatott Futótűz előadása kapcsán szerepéről, a próbafolyamat során született gondolatokról és következő munkáiról.

A Nagymező utcai teátrum január 7-én mutatta be Wajdi Mouawad Futótűz című drámáját, amelyben László Zsolt a jegyző szerepét játssza. Az előadásról korábban Alföldi Róbert Népszavában megjelent gondolatait szemléztük, most a 7színvilág László Zsolttal készített interjúját mutatjuk meg.

fut_portre.JPGLászló Zsolt (fotók: Horváth Evelin Lina)

László Zsolt először arról beszél, hogy egy előadást mindig nehéz elkezdeni, ráadásul a Futótűz első jelenetében neki kell egy hosszú monológot mondania. Közjegyzőként ebben tudatja Nawal végrendeletét az asszony felnőtt ikreivel, akik így tudják meg, hogy valahol él az apjuk, és van egy bátyjuk is. Az ikreket a végakarat nyomozásra sarkallja a Közel-Keleten. „A közjegyző, akit én alakítok, olyan ember, aki zavarában folyamatosan beszél, és ráadásul olyasmiket mond, ami épp eszébe jut. Ismeri a végrendelet tartalmát és nagy valószínűséggel azt is tudja, hogy a két gyereket ez mennyire meg fogja ütni, és ezért fecseg folyamatosan”.

fut_all.JPGA próbák során arról beszélgettek, hogy a darabból nem derül ki, milyen kapcsolat lehetett közöttük, vagy egyáltalán honnan ismerik egymást Nawallal. Többekkel együtt László Zsolt is úgy vélekedik, hogy a közjegyző és Nawal napi, rendszeres kapcsolatban állhattak egymással. „Szerintem a nőnek nagyon erős volt a személyisége, nyilván nem volt egy beszédes ember, – most én nem arról az öt évről beszélek, amikor elnémult – de azelőtt sem igen engedett bepillantást az életébe. Ezt a sorsot úgy képzelem, mint egy hatalmas nagy kőtömböt, vagy márványtömböt, Nawal személyisége ezt hordozza magában”. Szerepértelmezése szerint a közjegyző megtisztelve érezhette magát, hogy ez a titokzatos, sokat megélt nő a bizalmába fogadja őt.

           (Olasz Renátóval a Futótűz előadásában)

Azt is elmondja, hogy a közjegyző kissé habókos, kedvelhető karaktere szerinte a drámaíró dramaturgiai eszköze arra, hogy kissé oldja a színpadon megelevenedő emberi sorsok tragédiáit: „ez egy elég súlyos történet, ami fokozatosan bontakozik ki, ahogy haladunk előre, egyre súlyosabbá válik. Van benne ez az egy kvázi vicces szál, ez a szánalmas lúzer, aki folyamatosan egy picit „fölkönnyíti” ezt a súlyos művet”.

A próbafolyamatra visszatekintve, László Zsolt elmeséli, hogy a dráma cselekménye elsőre emberként érintette meg. Színészként, ebből a szempontból hálásabb szerepe van, mert a háborúval az utolsó pillanatban szembesül. „Az például sokszor eszembe jutott, hogy tök mindegy, hogy most milyen világ van körülöttünk, de az egy megnyugtató gondolat, hogy egészen addig, amíg itt nincs háború, nem is tudjuk, hogy milyen istentelenül jó dolgunk van. A próbafolyamat harmadik vagy negyedik hete körül már sokat gondolkoztak azon, hogy milyen lehet az, amikor kijön az állat az emberből: „Mert ekkor már semmi más nem számít, semmi más törvényszerűség nincs, csak az, hogy életben maradj. Ez pusztító lehet és fel sem foghatom, hogy a jó Istenben lehet ezt ép ésszel túlélni? Mint ahogy nem is igazán lehet, szerintem”.

fut_horvath_evelin.JPGA Futótűz előadásában

A színházi évad hátralévő részéről László Zsolt elmondja, hogy a Rózsavölgyi Szalonban lesz bemutatója: Eric Assous Mesterhármas című művét Csizmadia Tibor rendezésében fog játszani. Ennek azért is örül, mert végre együtt játszhat jó barátjával, Kocsis Gergővel. A Radnóti Miklós Színházban a Valló Péter rendezte Téli regében is szerepelni fog.

Ezután ismét Alföldi Róberttel fog dolgozni: virágvasárnap mutatják be a Passio XXI című darabot a Budapest Arénában, ebben Kajafásként lép színre: ”Ott nagyon szoros lesz nekem, mert a Téli regének március 5-én lesz a bemutatója, a Passió pedig április 9-én lesz. De ez egy olyan felkérés volt, amire nem lehetett nemet mondani, főleg úgy, hogy Székely Csaba írja a darabot. Illusztris a szereplők névsora, és ahányszor csak tudok, szívesen dolgozom Robival”.

A 7színvilágon megjelent interjú teljes terjedelmében itt olvasható.

süti beállítások módosítása