Hogyan lehet kisöpörni a múltat? - Lélekjáték Békéscsabán

Hogyan lehet kisöpörni a múltat, a sebeket, a fájdalmat, az emlékeket? Hogyan lehet tisztán, őszintén belépni egy kapcsolatba? Hogyan? Tallér Edina Egy perccel tovább című drámáját mutatta be szombaton a Stúdió 13 a békéscsabai Ibsen Házban Kondákor Zsófi és Jászberényi Gábor előadásában. Gerner Csaba rendező mesélt a produkcióról.

Gerner Csabát már jól ismerheti a békéscsabai közönség. Legutóbb a Monte Cristo grófja című musical egyik kalózaként tűnt fel a Jókai színpadán. Most rendezőként tért vissza egy este erejéig.

Mióta kacérkodsz a rendezéssel?

Négy évvel ezelőtt rendeztem meg az első darabomat, ehhez az előadáshoz hasonlóan alternatív színházi keretek között. Stúdió 13 néven működik egy kis társulatunk, ahol én vállaltam magamra a rendezői feladatokat, itt általában nem játszom. Évente egy-két új darabot hozunk létre.

Ebben az előadásban azonban játszottad is a fiú szerepét…

Igen, Székesfehérváron játszottuk ezt a darabot Bakonyi Csillával, azt szintén én rendeztem. Azonban egyeztetési nehézségek adódtak más munkáink miatt, és szerettem volna, hogy a darab életben maradjon. Kondákor Zsófit és Jászberényi Gábort már régről ismerem, Gáborral már több ízben dolgoztam is, nagyon tehetségesnek tartom, és szerettem volna látni ebben a szerepben.

gerner_csabafotók: Nyári Team

Közel áll a darab a szívedhez, ez már kiderült. Miért fontos számodra?

Volt egy időszak az életemben – művészi válság? –, amikor szerettem volna egy olyan előadást létrehozni, ami a lelkemnek ad valami pluszt. Tallér Edinának, aki nem mellesleg gyermekeim anyja is, akkor jelent meg A húsevő című regénye, melyből meglepően gyorsan gyúrta össze számomra ezt a darabot, azonban a regény női főszereplője nem teljesen azonos azzal a lánnyal, akit a színpadon láthatunk. Tulajdonképpen Edinának köszönhetem, hogy ez az előadás így, ilyen formában megszülethetett.

És ez az előadás…

A női lélek, a társkapcsolat olyan megmutatkozása, amely olyan problémákat tárgyal, feszeget, amelyekről nem szoktunk beszélni. Mi, férfiak, nem értjük, hogy mért csinálja ezt a csaj. Itt egy bizonyos aspektusból fény derül arra, hogy miket hordozhat egy nő magában. Természetesen egy nőnek is tanulságos. Mit ront el egy társkapcsolatban? Miért hozza be a jelenébe a múlt hibáit? Miért nem működik a kapcsolat? Ezzel a lánnyal csúnya dolgok történnek, hoz magával egy olyan múltat, amellyel nagyon nehéz életre kelni. Talál egy fiút, aki meg tudná törni a jeget, ám neki is van viszonya a világhoz. Engem ez a probléma mindig is érdekelt, és szerettem volna mindezt megmutatni.

0011-img_6429

Most is próbáltatok az előadás előtt. Mindig változik a darab?

Mindig próbálunk, ennek az az oka, hogy általában más helyszínen játsszuk az előadást, bár vannak állandó helyek is, ahol megfordulunk. A darabnak nincsen tere, mindössze egy széket használunk a játék során. De muszáj próbálni. A szereplők is igénylik. A békéscsabai előadás végén is egy egészen drasztikus változást láthattak a nézők, hiszen ahogy érik, formálódik az ember, úgy alakul át a színészi játék is.

Hol láthat téged a közeljövőben a közönség?

Jelenleg a Bálint Házban, Budapesten a Főzelék feltétlenül című előadásban játszom Márton Eszterrel és Takács Andreával, Znamenák István rendezésében. A RaM Colosseumban több futó darabban - az Aidában, a Toldiban, a Jókai Színház Monte Cristo grófja című előadásában, valamint szintén egy Szomor György-szerzeményben, a Robin Hoodban - láthatnak a nézők. Tavasszal két új stúdióelőadásra is készülök: a Kör négyszögesítésének és egy ázsiai pszichodrámának a próbáit kezdjük el hamarosan, utóbbit szintén a Stúdió 13-mal. Közben fel-feltűnök a Jóban rosszban című sorozatban is, június 28-án pedig egy új, magyar slágerekre épülő musicalt, az Érinthetetleneket mutatjuk majd be a Margitszigeten. Ebben egy kettősügynököt alakítok majd, Edina pedig a szövegkönyvét írja.

Forrás: Békéscsabai Jókai Színház, Fotó: Nyári A./A-Team

süti beállítások módosítása