"20 kilométer teljes menetfelszerelésben” - Villáminterjú Lengyel Ferenccel

Lengyel Ferenc bravúros beugrással mentette meg a Kovátsműhely premierjét, A 2. váratlan szerelmet. A Katona József Színház színészével olvashatnak rövid interjút.

Bravúros beugrással mentetted meg a Kovátsműhely premierjét: A 2. váratlan szerelem című Marivaux komédiának férfi főszerepébe álltál be két nap alatt. Mennyi energiát vesz ki egy ilyen akció a színészből?

- Nem tudom pontosan meghatározni, mennyire fáradtam el. Az ilyesmit a katonaságnál erőltetett menetelésnek hívták. Húsz kilométer teljes menetfelszerelésben. Nagyon jól lehet utána aludni…

A FUGÁ-ban játszátok az előadást, a Katonával szemben. Csak átsétáltál és már próbáltál is?

- Bizony, így volt. Éppen próbáltam a Katonában Caragiale Farsang című darabjában. Alighogy átöltöztem, Kováts Kriszta, a darab rendezője hívott telefonon, hogy volna egy kis,,tűz", át tudnék- e menni a Fugába ,,oltani"? Negyedóra múlva már példánnyal a kézben neki is fogtam.

Kívülről nézve semmi nem látszott abból, hogy izgulnál. Sőt, a súgó jobban izgult. Hangosan besúgott egy szöveget, mire te figurából szóltál ki kedvesen, hogy 'tudom'. Nyíltszíni tapsot kaptál érte. A közönség nagyon drukkolt Neked. Érezted ezt közben?

- Igen éreztem. Mintha egyetlen megfeszített rekeszizom lett volna a nézőtér. Ezen az estén tanúi lehettek egy izgalmas kísérletnek, amolyan “halálugrás háló nélkül"-nek. Bejött… De nem lehet hátradőlni, vagy azt mondani: ez megvan. Újra tanulni, újra próbálni kell! Talán az ötvenedik után már könnyebb lesz!

Nem tartasz tőle, hogy a színházak mostantól 'rádkapnak' és te jutsz majd eszükbe, ha meg kell menteni egy előadást?

- Ugyan tartok tőle, de azért mégiscsak én döntöm el, mit vállalok. (Mosolyog.)

Hogy fogadtak a kollégák? 

- Természetesen mindenkit ismertem, sőt játszottam is mindenkivel. Egyedül Kálid Artúrral nem találkoztunk még, de ezt most pótoltuk.

Hogy érezted a produkcióban magad, megérte?

- Nagyon jól érzem magam az előadásban. Kedvemre való ez a fanyar humorú játék. Fontos volt a kihívás és az is, hogy segíthetek.

Lengyel-Ferenc1

Többnyire karakterszerepekben brillírozol. Itt viszont Te vagy a főhős, Nagy-Kálózy Eszter partnere...

- Az ilyen fajta szerepek, a,,hősszerelmesek” valóban eddig kimaradtak az életemből. Pedig milyen jól állnak nekem! Vagy mégsem?

Ez a Lovag sokat lelkizik, folyton elemzi az érzéseit. Jól ismeri a szerző a férfilelket?

- Szerintem nagyon. Lelkizik, sóhajtozik, mint ahogy minden férfi. Ha nem szeretnek bennünket, hajlamosak vagyunk úgy viselkedni, mintha mi lennénk a teremtésben a legnagyobb vesztesek. Folyton kombinálunk, stratégiát tervezünk. Mindezt miért? Hogy megszerezzük a Nőt. A másik oldalról meg a Férfit. Játék és vadászat, ez a két legfontosabb dolog az életben. Marivaux elég pontosan ábrázol!

Ez egy XVIII. századi komédia, de mintha a szerelmi játszmák nem sokat változtak volna azóta. Te hogy látod ezt?

- Századok jöhetnek-mehetnek, mi  akkor is úgyanúgy szeretünk, úgyanúgy féltékenykedünk. Ez kétségtelen.

A színészek hangszeren is zenélnek az előadásban. Te is játszol valamin?

- Mindig szerettem volna hangszeren játszani, de kimaradt az életemből ez az öröm. Amikor Hrabal Táncórák idősebbeknek és haladóknak című komédiáját rendeztem, játszottam is benne, vagyis eladtam a nézőknek, hogy tubán játszom. De hát csak brummogtam...

Néha rendezel, sőt artál már át darabot is. Milyen terveid vannak a jövőben?
- Miklauzits Bence
barátommal írtunk egy Parkoló című filmforgatókönyvet, amely Cannes-ban különdíjat kapott 2011-ben. Most még a könyv fejlesztés alatt  áll, de reméljük, jövő nyáron le is forgatjuk.
Úgy tudom tanítasz is..
-
Ez igaz, a volt Nemzeti Stúdió utódaként működő Színész Akadémián van egy végzős osztályom, és a BKF-en egy szemesztert tartok.

Mire készülsz az anyaszínházadban?
- A már említett Farsangban Tuskólábú szerepét próbálom Gothár Péter rendezésében.

Mikor láthatnak Téged legközelebb a nézők a FUGÁ-ban A 2. Váratlan szerelem-ben?

- Október 12-én lesz a következő A 2. váratlan szerelem. Kötelező megnézni minden szerelmesnek!

Az interjút készítette: Mudráninecz Éva

Színház.hu

süti beállítások módosítása