Vizuális kortárs opera és manga - Vendégelőadások a Café Budapesten

Október 5. és 14. között erdélyi, dán és izraeli vendégjátékok várják a 21. őszi kortárs seregszemle, a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál közönségét.

Hotel Pro Forma (DK): War Sum Up

2012. október 10-én, szerdán a Nemzeti Színházban vendégszerepel a Hotel Pro Forma társulata. A vizuális színjátszás úttörőjének számító dán együttes és a Lett Nemzeti Opera közös előadása a háború természetrajzát állítja színpadra, hadvezérrel, zsoldossal és szenvedő hátországgal. A War Sum Up című darab a manga képregények találkozása a nó színházzal dán terepasztalon. Öldöklés és civil dráma. Keleti hagyomány, nyugati kultúra, 21. századi teatralitás. Istenek, démonok és persze emberek.

  A japán nó színház hagyományait fejleszti kortárs operává a dán Hotel Pro Forma és a Lett Nemzeti Opera közös előadása. A vizuális színjátszás úttörőjének számító dán társulat a háború természetrajzát állítja színpadra. A hadviselés történetének három állandó szereplője, a Kém, a Harcos és az egyszerű Zsoldos históriája köré szövődik a cselekmény.

4716_3210_n

A Hotel Pro Forma a japán kultúra ősi elbeszélő módját máig őrző rajzolt történetek, a mangák képes beszédét szabta színpadra. A több száz éves nó színház mestereinek szövegei alapján megírt dalszövegek, a hagyományt a modernitással különleges elegyben ötvöző dallamok, a fényfestés legújabb vívmányait felvonultató színpadi eszköztár szokatlan együtthatása teszi egyedülállóvá az előadást. A War Sum Up az ármánnyal, cselszövéssel, gyilkolással fémjelzett és láthatólag soha véget nem érő háborúk legfrissebb értelmezése.

Niv Sheinfeld és Oren Laor Dance Projects (ISR): Ship of Fools

Ki a hülye? Ők vagy mi? Ki gárgyul bele saját magába? Ezeket a kérdéseket is felteszi az izraeli Niv Sheinfeld és Oren Laor táncprodukciója, amelyet a magyar közönség október 12-én és 13-án láthat a Bárka Színházban. Három karakter, egy nő és két férfi építi újra az európai kultúra középkor óta visszatérő allegóriáját, a kormányos és kapitány nélkül hánykolódó lélekvesztőt, a „bolondok hajóját”.

Egy nő és két férfi hányódik az élet tengerén, keresi saját magát és egymást. S bár körmükszakadtáig őrzik saját kis világukat, egy idő után ki kell pakolniuk batyuikból. Utasként előbb-utóbb szóba kell állniuk egymással, különben esélytelenek a túlélésre. El kell dönteniük, hogy szembenéznek magukkal és kezükbe veszik a sorsukat, vagy továbbra is magukba zárva várnak az elkerülhetetlen végzetre. A számos kortárs seregszemlén sikerrel szereplő előadást az ABBA, a Pet Shop Boys és Michael Jackson zenéje teszi még szórakoztatóbban elgondolkodtatóvá.

4731_3217_n

Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház / Forte Társulat: Peer Gynt
A mozgásszínház és a klasszikus teátrumi hagyomány találkozik a közös temesvári-budapesti Peer Gyntben. A kísérlet sikerült: Ibsen élőbb, mint valaha. A kritikusok által zseniálisnak mondott mozzanatokban bővelkedő produkció az erdélyi színpadművészet és a szintén világbajnok magyar táncművészet egyedülálló ötvözete.

Önálló képzőművészeti akcióknak is beillő vetített képekkel, a zene, a tánc és a szöveg – csodákkal teli, az emberi psziché tudatalatti rétegéig érő – egységével operál a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház és a budapesti FORTE Társulat közös Peer Gyntje. Az álom és a valóság határmezsgyéjén játszódó Ibsen-klasszikust Horváth Csaba rendezte újra. Az előbemutatónak nevezett temesvári főpróbán saját maga totális színháznak nevezte koncepcióját. Horváth kísérlete az emberi test lehetőségeit bontja ki, de az irodalmi szöveget megtartja. Szerinte ezt a módszert nem minden mű tűri, de a Peer Gynt olyan szürreális, szimbólumokban gazdag eposz, amely megengedi az efféle elvonatkoztatást.

Az előadás sajátos látványvilágát a rendező állandó munkatársai, Milorad Krstić szlovén festő- és multimédia-művész, valamint Benedek Mari Jászai-díjas jelmeztervező álmodták meg.

süti beállítások módosítása