Az Üveganya - ősbemutató Zalaegerszegen

Krusovszky Dénes: Az üveganya című darabjának ősbemutatóját tartották nemrég a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban.

A szerző a darabról:

Vajon átléphető-e az űr egykori és mai önmagunk között, és vajon létezik-e visszatérés? Ha igen, hogyan, ha nem, miért? Az üveganya helyszíne egy teljesen átlagos magyar kisváros, ahol a felszínen többé-kevésbé minden rendezetten zajlik, a felszín alatt azonban ott lapulnak a múlt árnyai, miközben a jelen újabb félreértéseket, sérüléseket és elszalasztott lehetőségeket halmoz fel. Mi történt az elmúlt húsz évben, hogyan indult valaki fölfelé, valaki lefelé? A folyamatosan fölbomló és újraszövődő baráti, szerelmi, üzlettársi kapcsolatok hálójában mi maradt meg abból, amit egykor az élettől reméltünk? 

uveganya

Krammer egyszer hibázott, és azóta is ennek a hibának a hatása alatt él idős édesanyja házában, elzárkózva korábbi kapcsolataitól, volt feleségétől és saját lányától is – aki azonban elkeseredett kísérleteket tesz arra, hogy visszaszerezze őt. Miután az anya meghal, a temetése napján Krammer kénytelen kilépni a menedék biztonságából és ekkor szembesülnie kell mindazzal, ami elől menekülni próbált, és mindazokkal, akik egykori élete főszereplői voltak. Erről a napról szól ez a darab, és arról a görcsös rázkódásról, ami hol sírásnak, hol nevetésnek látszik. /Krusovszky Dénes/

Kritikus szemmel az előadásról:

Hazai színházban még nem játszották Krusovszky Dénes költő  drámáját, a zalaiak figyeltek fel a rádiós pályázatra íródott műre. Amely a rendszerváltás korábbi éveibe vezet. Krammer (Bellus Attila), a matektanár is vállalkozásba kezd, de a szinte kötelezően zavarosban halászás balul sül el, börtön lesz a vége. Magára vállalja, amit muszáj, eközben elveszti a családját, a munkáját. Egyedül az édesanyja tart ki mellette. Aki pedig most meghalt. Itthagyott bennünket, megcsalt...
Mi nézők, itt lépünk a történetbe. A temetésre készülődik mindenki. A cég melósai (Besenczi Árpád, Kiss Ernő, Szakály Aurél) a legjobban. Az előzményeket az ő beszélgetésükből hámozzuk ki. Krammer  lánya és annak pasija is készül (Lőrinc Nikol, Úrházy Gábor László), valamint a volt feleség és új férje (Ecsedi Erzsébet, Bálint Péter). És a régi barát, kolléga, Lajos is (Baj László). Ki-ki a maga szempontjai szerint beszél Krammerről. Egyesek gúnyosak, mások lenézően, a lánya elnéző, a barát megértő.  Jókora tabló ágyaz meg tehát a főhősnek, alapos  előkészítettség után alig várjuk, hogy végre előlépjen, s maga mutassa meg fájdalmát. Ekképp  a várakozásaink óhatatlanul beváltatlanok kell, hogy maradjanak. Mivel a melósok groteszk figurái és párbeszédei egyaránt jól kidolgozottak, ironikusan mulatságosak, feléjük billenve fejnehéz a darab. A folytatást a zaol.hu-n olvashatja.

egerszeg 

Krusovszky Dénes: AZ ÜVEGANYA

tragikomikus játék négy képben, epilógussal 
Krammer - Bellus Attila
Virág, Krammer lánya – Lőrincz Nikol
Tamás, Virág barátja – Urházy Gábor László
Lajos - Baj László m.v.
Vargha - Bálint Péter
Juli, Krammer volt felesége - Ecsedi Erzsébet
Orsi, Vargha lánya - Lupaneszku Vivien
Lacibá, Krammer volt cégénél munkavezető - Besenczi Árpád
Robi, Krammer volt cégénél munkás - Szakály Aurél
Zoli, Krammer volt cégénél munkás ő is - Kiss Ernő
Dramaturg: Madák Zsuzsanna
Jelmez: Cselényi Nóra
Játéktér: Sztarenki Pál
Installáció: Mészáros Tibor, Nagy Orsi
Zenei szerkesztő: Sztarenki Pál
Világítás: Gibárti Tibor
Súgó: Jurina Beáta
Rendezőasszisztens: Lengyel Noémi
Rendező: Sztarenki Pál

süti beállítások módosítása