Mozgófénykép - Karády, Jávor, Kabos a Radnótiban

A Radnóti Színház április 21-én mutatja be Nényei Pál fiatal drámaíró Mozgófénykép című darabját, Göttinger Pál rendezésében. A "zenés filmvégjáték" a magyar film hőskorát idézi. A héten megkezdődtek az olvasópróbák is.

A Radnóti Színház ajánlója:

A Mozgófénykép a Radnóti Színház idei évadának utolsó és a fiatal szerző, Nényei Pál első színpadi bemutatója, mely a harmincas-negyvenes évek magyar filmjeinek édes-bús világába kalauzolja a nézőket. A többrétegű és fordulatos szerelmi történetben felbukkannak a kor legnagyobb sztárjai, Törzs Jenőtől Kabos Gyulán át Karády Katalinig. A zenés "filmvégjáték" főszerepét Szervét Tibor játssza, zenéjét Dinyés Dániel, a dalszövegeket Hajós András írta

.

mozgofenykep

 

A három szerző így idézte fel az alkotási folyamatot:

 

Nényei Pál, író:
"Mindig hajlamos voltam arra, hogy soha nem járt tájakról és meg nem élt korokból legyenek személyes emlékeim. Vannak nekem 1566-os szigetvári élményeim, csöndes rezignációval emlékszem vissza az ébredező reformkorra, az 1820-as évekre; lelkesen tudnék vitatkozni arról, milyen volt a Nyevszkij Proszpekt az 1860-as években, amikor legutóbb nem jártam ott… de a legtöbb emlékem mégis a Horthy-korszakból maradt. Fogtam tehát magam, és Horthy-korabeli emlékeim egy apró töredékét megírtam színdarabként és örültem."

 

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 005

 

Dinyés Dániel, zeneszerző:

"Zeneszerzőként nem is érheti nagyobb és szebb feladat az embert, mint hogy Karádynak, Jávornak és Kabosnak írjon dalokat. Még ha csak képzeletben is, mert az idő sajnos köztünk áll. Így marad a stílusjáték, az „Istenem, mi lett volna, ha akkor, velük együtt élek” érzése. Erre a játékra, más korszakba való kirándulásra, a valaha volt magyar mozi aranykorszakának megidézésére hívtak meg az alkotók. S ha csak egy kicsit is újra tudtam patinát, fényt adni ennek a régből átderengő ragyogásnak, már megérte megkomponálni ezeket a dalokat."


mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 011

 

Hajós András, dalszövegíró:
"Az első pillanatban tudtam, hogy ez „álommunka” lesz! Már kiskamaszkoromban imádtam a korszak magyar filmjeit, sztárjait, már akkor is stílusparódiákat fabrikáltam: Jávor-peckesen járkáltam, Latabár-hangon kuplékat énekeltem, vagy éppen Karádyként a rökamiéra omlottam és az elmúlásról búgtam. Ez a gyermekkori révület most munkává érett, ennél nagyobb öröm egy alkotó számára nem lehet. Felnőtt fejjel persze az ember a korszak könnyed felszíne alatti drámát is látni véli. Az előadás alkotói felengedték a színpadra a mélyebb tartalmat is, ettől a játékos feladat igazi kihívássá vált. Azt meg szeretem."

 

További fotók az olvasópróbáról:

 

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 023 

 1.

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 002

 2.

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 003

3. 

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 004

 4.

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 007

 5.

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 009

 6.

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 012

 7. 

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 020

 8.

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 021

 9.

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 022

10. 

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 008

11. 

mozgofenykep olvasoproba domolky WEB 025

12.  Fotók: Dömölky Dániel

 

Nényei Pál: Mozgófénykép

 

régi, magyar, zenés filmvégjáték két felvonásban
Törzs Jenő, gazdag tulajdonos SZERVÉT TIBOR
Perczel Zita, Törzs ugribugri leánya PETRIK ANDREA
Ráday Imre, inkognitóban, nagy bajusszal RÉTFALVI TAMÁS
Karády Katalin, színésznő, a lelke csupa finomság KOVÁTS ADÉL
Jávor Pál, mindenkinél csinosabb ADORJÁNI BÁLINT
Kabos Gyula, humoros komornyik GAZSÓ GYÖRGY
Barkay Micike, orfeumi nő SZÁVAI VIKTÓRIA
Charmant Doux, komoly komornyik FORMÁN BÁLINT
Turay Ida, bájos komorna ANDRUSKO MARCELLA eh.
Horthy Miklós, A Kormányzó BÁLINT ANDRÁS
Szorgos komornák, sorbanálló komornyikok, orfeumi táncoslányok, 
csónakázó hölgyek, jelentékeny vendégek: 
Drága Diána, 
Valamint Jakus Szilvia, Takács Tímea
Kecskés Mihály, Kovács János, Matusz Gergely
Zenekar:
Zongora: Dinyés Dániel / Dargay Marcell 
Trombita: Ducsai Szabolcs / Koos-Hutás Áron
Gitár: Udvarhelyi Gábor / Makó Béla
Hegedű: Gazda Bence / Rácz József
Zeneszerző, zenei vezető: Dinyés Dániel
Dalszöveg: Hajós András
Dramaturg: Hárs Anna
Koreográfus: Katona Gábor
Díszlettervező: Horgas Péter
Jelmeztervező: Bujdosó Nóra
Bábok: Hoffer Károly
A rendező munkatársa: Őri Rózsa
Rendező: GÖTTINGER PÁL

Bemutató: 2013. április 21. 19:00
Radnóti Színház
Forrás. radnotiszinhaz.hu

süti beállítások módosítása